Sv: Vad betalar ni?
Haha, vill du veerkligen veta?
3 hästar i eget stall, dvs ingen stallhyra.
BERÄKNAT per månad, inkluderat foder, strö, försäkring, hovslagare, vaccination, tandraspning, equiatriker, avmaskning samt lån (har lån på släpet, fblsdonnans sadlar och fbldonnan själv) så landar det på 8500 - 900 kr i månaden i beräknade kostnader. Då är vaccination, avmaskning och annat som inte kommer varje månad utslaget per månad. Dvs vissa månader ska det bli mindre än beräknat och vissa mer.
Jag behåller samma 'beräknat' även sommartid, för det är så mycket som inte är med i beräknade summan, t ex veterinärvård, utrustning, träning, stallutrustning etc.
Nu med de gigantiska veträkningar jag haft lääänge, och när jag fått komplettera en hel del utrustning, så har jag spräckt buffertstackaren med mellan 2 - 9000 kr/månad
Men då har det varit dels en hel del inköp till stallet (gummimattor, grästrimmer, stängselmaterial), och bara veträkningarna har snittat på 4000 kr/månad, månad efter månad =/
Men, rent generellt så stämmer min beräkning ganska bra. Men då är det utslaget per månad. Vissa månader blir som sagt betydligt dyrare, andra lite billigare.
Fördelat på häst så är de där pengarna fördelade som följer:
Fblstoet ca 4400 kr/månad
Valacken ca 2800 kr/månad
Åringen (welshponny) ca 1500 kr/månad.
Så, som synes är det väldigt beroende på vilken häst det är. Åringen är ju ponny och äter mycket mindre än sina vuxna storhästkompisar, han går barfota och har en töntigt billig försäkring.
Fblstoet har skor med helsulor (= dyrare), hon äter mer och ffa äter hon en hel del dyrt kraftfoder, hon har en dyrare försäkring (632 kr/månad) och jag har lån på henne och hennes sadlar, som är med i hennes kostnad. Hon behöver dessutom tandkollas 2 ggr/år vilket också spelar in.
Valacken i sin tur äter mer än ponny, men äter knappt ngt kraftfoder alls, har en billig försäkring, är dock skodd, och får (liksom fblstoet) equiatrikerbehandlingar varannan månad.
Men, det är ALLTID dyrare än man tror med hästar =)