Vad betalar ni?

J

Jag-Sara

Hej!
Jag undrar lite vad era kostnader för era hästar blir i månaden?
Alltså vad blir kostnaden att ha häst om man lägger ihop alla kostnader? Hovslagare, veterinär, boxplats, försäkring osv..
Skulle uppskatta om ni skrev vad som kostade vad och den totala summan. Självklart kan det variera från månad till månad, men på ett ungefär...?

Tacksam för svar

//Sara:D

Sv: Vad betalar ni?

Haha, vill du veerkligen veta?

3 hästar i eget stall, dvs ingen stallhyra.

BERÄKNAT per månad, inkluderat foder, strö, försäkring, hovslagare, vaccination, tandraspning, equiatriker, avmaskning samt lån (har lån på släpet, fblsdonnans sadlar och fbldonnan själv) så landar det på 8500 - 900 kr i månaden i beräknade kostnader. Då är vaccination, avmaskning och annat som inte kommer varje månad utslaget per månad. Dvs vissa månader ska det bli mindre än beräknat och vissa mer.

Jag behåller samma 'beräknat' även sommartid, för det är så mycket som inte är med i beräknade summan, t ex veterinärvård, utrustning, träning, stallutrustning etc.

Nu med de gigantiska veträkningar jag haft lääänge, och när jag fått komplettera en hel del utrustning, så har jag spräckt buffertstackaren med mellan 2 - 9000 kr/månad :crazy: Men då har det varit dels en hel del inköp till stallet (gummimattor, grästrimmer, stängselmaterial), och bara veträkningarna har snittat på 4000 kr/månad, månad efter månad =/

Men, rent generellt så stämmer min beräkning ganska bra. Men då är det utslaget per månad. Vissa månader blir som sagt betydligt dyrare, andra lite billigare.

Fördelat på häst så är de där pengarna fördelade som följer:

Fblstoet ca 4400 kr/månad
Valacken ca 2800 kr/månad
Åringen (welshponny) ca 1500 kr/månad.

Så, som synes är det väldigt beroende på vilken häst det är. Åringen är ju ponny och äter mycket mindre än sina vuxna storhästkompisar, han går barfota och har en töntigt billig försäkring.

Fblstoet har skor med helsulor (= dyrare), hon äter mer och ffa äter hon en hel del dyrt kraftfoder, hon har en dyrare försäkring (632 kr/månad) och jag har lån på henne och hennes sadlar, som är med i hennes kostnad. Hon behöver dessutom tandkollas 2 ggr/år vilket också spelar in.

Valacken i sin tur äter mer än ponny, men äter knappt ngt kraftfoder alls, har en billig försäkring, är dock skodd, och får (liksom fblstoet) equiatrikerbehandlingar varannan månad.

Men, det är ALLTID dyrare än man tror med hästar =)

För box, foder och strö betalar jag ca 2600, hovslagaren tar om man slår ut kostnaden per månad ca 400kr, försäkring, vaccination etc. utslaget per månad blir omkring 500kr och övrigt som behövs (Allt ifrån ny grimma till insektsspray, täcken etc.) går på ungefär 500kr. Alltså blir det drygt 4000kr/mån för mitt fullblod. Hon är stor i maten och det hade blivit betydligt dyrare om fodret inte ingick i hyran. Sen vet jag inte om du är intresserad av summan för färdkostnaderna till och från stallet etc. Dessa blir nästan 1000kr/månad. Så 5000kr. Det är ganska mycket pengar, och framför allt tid som krävs. Jag jobbar för närvarande sammanlagt 120 procent på två jobb och sitter utöver det i bilen/på tåget/bussen mellan en och två timmar om dagen. Så jag har varesig någon fritid utöver hästen eller några pengar att spendera på annat. Man får prioritera.

Skulle nog säka att jag snittar mellan 6000 - 7000 SEK i månaden med allt. Fy vad dyrt de är.... Tur att man köpt en till så man vet vart man ska göra med pengarna.

nu på sommaren så kostar mina hästar bara 300kr/månad var för skoningen plus lite flugmedel och sedan så kommer försäkringen på 1158kr för pojken och 2265kr för maran men betalar den bara en gång om året.

Kram
fd paradis

Knappt 500 nu på sommaren. Runt en tusenlapp i vanliga fall med stallhyra, strö och foder, skoning tillkommer ibland beroende på vem som gör det. Veterinär och utrustning är ju assvårt att säga, det är ju ingen månadskostnad precis, och försäkring har jag ingen.

*kl* Min lilla ponny går på drygt 2000 kr- räknat över ca. 20 000 kr / år och då är ev extra inköp inräknade.

Men det som kostar generellt är ju
Stallhyra: 500 kr/ mån
skoning: 700 för nya, 500 för gamla, skodd ca. var 7:e v.
: 315 kr för ca. 210 kg
Kraftfoder: köper ung var 3-4:e månad= 200 kr för betfor och havre
Spån: 100 kr/ mån: dock köper jag billigt som jag får packa själv från en såg

Sen tillkommer det alltid extra saker. Saker som går sönder, nya grimmor, salvor för eksemen, mineraler, liniment, smörjmedel till utrustning etc. Det tillkommer jätte mycket extra avgifter och det är alltid lika sorligt när man precis tagit ut pengarna ur banken och de försvinner snabbare än man kan säga "hästkräk". Men det är värt det :p

Men hallelujah för sommaren! Nu är det bete 24/7 och man känner sig riktigt rik med sina "extra" hundralappar (som egentligen går till litervis med insektsmedel som inte ens funkar)

Hej Sara!

Jag har eget stall och nu 'bara' 4 hästar :angel:
Stallhyra har jag ingen men detta lägger jag på hästarna (räknade ihop alla i en)

Foder 2300 kr
Hö 2000 kr
Spån 1000 kr
Hovslageri, Vaccinationer, Avmaskning etc 700 kr
Alltså i snitt 6000 kr. Tycker det är helt ok med tanke på hästantalet!

Alexandra, har du inga roliga kostnader som tex träningar i dina utgifter?

De krockar med veterinärräkningarna.. :devil:

Jag har inte med träning i beräknade utgifter, nix. Dels för att det har varit noll och intet möjlighet att träna lääänge nu (senskador och halta hästar och fan och hans moster). Och fbldonnan som både skulle åka på fälttävlanskurs, träns unghästkurs en gång i veckan och debutera dressyr, hon tyckte tydligen synd oms veriges veterinärkår och tyckte jag skulle lägga pengar på dem istället (dvs blev konvalescent).

Men som jag skrev, jag har inte med utrustning, träning, tävling, veterinär etc i min 'beräknade summa'. I gengäld räknar jag med att jag ska/behöver lägga den beräknade summan hela året. På sommaren, så en normal sommar utan massa konvalscenthästar som kostar dyra veterinärräkningar, käkar dyrt hö och skiter på dyrt spån istället för på betet osv, så blir det ju mycket lägre än den beräknade i fasta kostnader. Stråfoderkostnaden och spånkostnaden t ex försvinner ju i princip helt. I gengäld kommer då mer tävling/träning/sånt in i bilden.

När allt fungerar som det ska (jag minns det gjorde det någon gång på 1800-kallt.. *drömmer*) så under sommaren, trots träning etc, så lägger jag undan 'överskottet'. Dvs jag tar den beräknade kostnaden, säg 9000 kr, och så den sista i månaden kollar jag, och säg att hästutgifterna då, inkl träning etc, varit 6000 kr. Då lägger jag undan 3000 kr på hästkontot. Och så fylls det på varje månad. Sen på hösten när det kommer månader när totalkostnaden blir långt över 9000 kr per månad, så täcker jag upp underskottet från hästkontot, där det finns sparade pengar.

Dvs, det finns i normalläget plats för både träningskostnader, tävlingskostnader, utrustning, den där veterinärräkningen etc.

Dock kollapsar hela systemet när man förvisso inte har några träningskostnader, men 4 - 5 - 6000 kr för veterinärvård varje månad. Då kraschar lägga undan iden. Håller det på tillräckligt länge blir hästkontot tomt med, och det är då det blir jobbigt. Då ska allt, även månader när hästarna drar iväg 17 000 kr på en månad, gå från lönekontot, med motvilligt understöd av vanliga bufferten. (När den tar slut börjar det bli otrevligt på allvar.)

Och stycket ovan är tyvärr 'välkommen till min värld senaste åren' =/

Jag betalar ca
stallhyra ca 700 kr , varierar
Strö, torv, ca 250 kr / månad
Försäkring knappt 600 kr/månad
Skoning ca 450 kr/månad
Hö ca 500-600 kr/månad
Kraftfoder ca 100 kr/månad
Glucosamin ca 150 kr/månad
Träningar ca 600 kr/månad
Släpet kanske 200 kr/ månad osäker.

Så ca 3500 kr på vintern utan vetrinärvårdsräkningar som snabbt kan spräcka budgeten fullständigt. 2006 vågade jag aldrig räkan ihop vetrinärräkningarna, men att det var över 10000 som föräskringsbolaget inte tog pga självrisker är säkert. På sommaren går det inget hö, strö och nästan inget kraftfoder, så då blir det ganska mycket billigare.
En massa jobb på stallet för att få en låg hyra, gör att jag har en mindre arbetstid på mitt betalda jobb än jag annars kunnat ha.

Oj! Tycker synd om er storhäst människor :crazy:
Känner att min polle kostar en del mindre. (Isis)
Fast det beror väl också på hur man har hästarna och hur man har den skodd o.s.v.

Men jag håller med er, tack gudarna för sommaren! (känner mig rik) :smirk:

Stallplats: Lösdrift då ingår spön till utebox fri tillgång på ensilage och jätte mycket bete på sommaren. 1200kr

Hovslagare: 920 sommar och vintern med sulor och broddar 1020kr

och så räknar jag 500-1000 kr på övrigt och lite annat.

Jag har 2 st hästar och kostnaderna blir ungefär så här:

Hovslagaren: 800 för ponnyn med skor runt om och 600 för unghästen med skor fram och verkning bak. = 1 400:-
Veterinär: Varierar för varje månad, ibland 0:- och som behandlingen för erlischias blev en månad 8 000:-.
Men garanterat blir vacceneringen 100:- per häst/år.
Sen kostar veterinärens milkostnander ganska mkt här, betalde senast 900:- för vaccenering av mina 2. = 900:-/år
Boxplats: 2 100:- för ponnyn och 2 750: för hästen.
För hästen ingår precis allting, har mockat, fodrat, in och utsläpp ridhus, risbana och stora hagar.
Ponnyn har allt förutom mockningen i det priset, strö, avmaskning och foder ingår också i båda. = 4 950:-
Försäkring: Betalar 1200:- varje månad för båda.
Vet inte exakt vilka kostnader det är per häst eftersom dem är försäkrade olika. = 1200:-
Extra foder (som glycosamin, musli och speciellt hovfoder):
ca 1000:- per månad. = 1 000:-
Utrustning: ca 600:- per månad (Ingår allt till både mig och häst, men det varierar stort) = 600:-
Träningar: = 200:-

Sammanlagd summa för båda mina:
ca 10 250:-, så ca 5 125:- per häst/månad
Som sagt är vacceneringen bara per år och hovslagaren var 8 vecka.
Men summan stämmer ändå på ett ungefär med extra foder och flumedel osv.

Ush vilken tråd. Det skär i plånboken när man räknar i hop.

Normalt=
Stallhyra 1800kr då ingår fodringar, in-utsläpp, foder, strö, avmaskning.
Skoning ca 750kr/månad speciall skor ( ush för plattfot runt om)
Försäkring 500kr
Equiterapi ca 300kr (brukar behandlas var annan månad)

Så ca 3400kr utan veterinär (vilket jag varit skonad från) och träning vilket jag inte kommet ut på än.

stallhyra 900 kr
spån ca 250 kr / månad
Försäkring 500kr/månad
Skoning ca 450 kr/månad alltså 900kr/gång
Hö ca 750kr/månad
Kraftfoder ca 300 kr/månad
Träningar ca 600 kr/månad (planerar att träna en gång i veckan i höst MINST)
anläggningskort 250kr/månad

övrigtkonto ska täcka vet + utrustning ca 500kr/månad

= ca 4500kr / månad

eftersom jag har cykelavstånd till stallet tillkommer inga bensinpengar. ridskolan med träningsmöjligheter ligger på andra sidan vägen:love: men när det börjar bli dax för tävlingar osv lär kostnadena öka ordentligt!

stallhyra 1000/månad
havre ca 120 kr/månad
Betfor 50 kr/månad (en räcker i 3 månader ca alltså utslaget blir typ 50)
Skoning 400 tror jag att det kommer att gå på, har inte skott här än sen jag flyttat.

Har inte räknat på hö än, då jag har hö kvar från när jag stod hemma, och vet inte hur priserna ligger här. Försäkringen betalar mamma och spånet är gratis.
så jag sätter undan 1700 kr varje månad till hästen..

Jag betalar 1600 kr i månaden för min box och då ingår allt utom mockning.
Skoningen kostar just nu 1000 kr pga specialskor så det blir ju ca 500 kr i månaden.
Försäkringen ligger på lite drygt 2000 kr om året så ca 170 kr i månaden.
Jag har gångavstånd till stallet så det blir inga bensinkostnader.
Så det bli ca 2300 kr i månaden vintertid.
Men nu är det sommar och vi betalar 700 kr för betet, så sommar kostnaden blir det typ 1400 kr i månaden.
Vi tränar inte något nu pga att jag är höggravid, men sen kommer ju de kostnaderna till också.

hm jag har räknat väldigt slarvigt men då ligger pållen på ca 600 kr i månaden :P

stämmer nog inte fullt, men jag har lite snålskjuts.
Nåja det jag har räknat på är korn som jag köper för ca 40 kr säcken. den räcker i ja ungefär två månader. så 6*40
sen hovslagaren, på sommartid har jag skor på alla fyra så då blir det 640 kr. och ja det är ungefär tre skoningar. På vintertid- snö och mjukt i marken blir de bara fram. brukar ligga på 400 kr. Dock nu i vinter ska jag ta en där jag bara har verkning för jag hinner inte rida så mycket så han sliter på skorna. då blir det 200 kr.. men de har jag inte räknat med:P
Sen köper jag betfor ca varannan månad. en säck kostar 125 kr.. så 6*125.
Sen vetekli. ligger runt 55 kr också det 6 ggr om året.
Även lusern , dock blir det nog inte riktigt 6 ggr om året, men har räknat det iaf.
sen försäkringen ligger på 1670 kr per år. och sen spånet blir väl 700 kr kanske.

Eftersom jag har hästen hos min granne betalar jag ingen stallhyra, vi bestämde istället att vi betalar varannan säck av maten, därför stämmer inte riktigt lusernkostnaden då jag har börjat med de nu i sommar och vet inte hur mycket det går åt riktigt.
Sen hö, får jag av dem, plus att min pappa tar in hö åt mig ett lass. så har inte räknat med det heller, får även ensilage av dem.

Spånet gissar jag på 700 kr.. då jag inte har någon aning, för när jag flyttade in i stallet i november hade de ett halvfullt spånrum, det är fortf spån kvar så jag har inte varit med och köpt något nytt.

Jisses vad långt och svamligt det blev. Men min häst är nog väldigt billig sen jag slapp stallhyra och allt.
Eller mins tallhyra är att jag mockar åt grannarna och gör deras mat, samt tar hästarna när de är iväg. Men samtidigt gör de samma sak för mig... :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka