Vad betalar ni på hingst stationen

Rotterö

Trådstartare
Det skulle vara kul att jämföra priserna på era betäckningar. Stations priser. Alla avgifter.
Kul att jämföra.
Fick min första räkning
foder lega 16 dagar
transport sperma 5 gånger
stations avgift blev 4000-

Min veterinär tar 1500 + moms
Hingsten står på stationen och de tar inte ut nån stationsavgift för hingstar de har där :bow: :bow:
Alltså inga transportkostnader, ingen stationsavgift utan bara veterinär + hingstens ordinarie avgifter...

Sen återstår att se om krångeldamen behagar bli dräktig i år... :crazy:

Jag anlitade en station som har varmblodstravare, de tar även emot halvblod. Där kostade seminering + stationsavgift= 3 500,- + moms +65,-/dygn för uppstallning. Då får man seminera hela sommaren för detta priset + att flera ultraljudsundersökningar ingår. Kändes tryggt då det är första gången för min 3-åring.
Elizabet

Jag betalar 2500 inkl moms i bokningsavgift och då ingår seminering och ultraljud...sen var dom så hygglo att dom släppte min märr på bete direkt och tog in henne på 16 dygn och kollade :)

Jag har just betalat både stationsavgifter där allt ingår, det gick på 6200:- ink. uppstallningen, sedan har jag även betalt hingsten språng+transport+förpackning på 3800:-.

Min står ju i Norge på station, kostar 90 NKR/dygn i uppstallning, 2000 NKR fast vet. avg., 2000 NKR bokningsavgift. Då ingår förstås vet. undersökning varannan dag vid behov. Tillkommer gör också förstås om det är några behandlingspreparat använda.

Fick räkningen idag. Den var på 6.200 kr. Ganska väntat då hon stod där i tre veckor. Då ingår stationsavgift, undersökningar, behandling (sprutades igång till slut) samt uppstallningen.

Nina

Uppstallning 22dgr
Seminavg
Stationsavg
Språngavg
SH avg
=8015 kr inkl moms

Nu är pållan dräktig efter tre insemineringar så det som återstår är 8000kr inkl moms vid 90dgr.
=16015kr

Kallblodet har kostat mig 6650 kr inkl moms med allt inräknat. (Språng, uppstallning, veterinär, ultraljud mm.) Hon stod där i nästan två månader!
Nästa år tillkommer ju levande föl-avg på 5000 kr.
:)

Då min betäcktes förra sommaren så var räkningen på 6.200.-
Det var med alla avgifter, dvs uppstallning, språng, veterinär o ultraljud.
Det som tillkom var resan till/från hingsten, hade 60 mil dit...

Oh hu vilka summor!
Jag betäckte 4 ston förra året och betalade allt som allt 2500 för hingsten och runt 1000 lappen idag avgift samt 800 för vet. ca 4500 för 4 ston , 4 u-ljud och 1 igångsprutning...... i år är det jag som tar betalt istället. 1500 språngavgift, 25kr/dagavgift......naturlig betäckning.

Stationsavgift + vet.avgift: 2400. Sedan tillkommer ett par hundralappar för bakt.prov och sköljning samt antibiotika.
Språngavgift: 1600, SH avgift: 200?
Har inte stallat upp och körde och hämtade sperma själv. :)

Totalsumman är ju ganska ointressant eftersom det ofta beror på vad dygnsavgiften är och hur länge stoet måste vara kvar samt att det kan tillkomma extra utgifter i form av behandling av entrobakter etc. Dessutom är fraktkostnaden för de som väljer hingst som inte befinner sig på stationen väldigt olika beroende på vilken hingst du valt och var du bor i landet. (Jag talar nu om halvblod, inte så insatt i hur det fungerar för andra raser)

Min station tar 1000:- i stationsavgift + 100:-/dygn.
Vet. avg. 1500:-

Tror nog att detta är tämligen vanliga avgifter. Känner mej dessutom helt trygg med att lämna mitt sto på denna station och har fullt förtroende för veterinären. Nu är det bara att hålla tummarna för att hon är dräktig också! :)

Tja, har du ingen försäkring så får du inte ett öre tillbaka! Annars är de vanligt iallafall i halvblodsaveln att man tar en foster och föl försäkring från 90 dygnet och framåt, just för att försäkra sig ifall fölet dör. Vissa hingstar bjuder ju på försäkringen(bara en viss summa) annars får man teckna den själv.

Min har varit i Norge och samtliga priser är i norska kronor, ungefär 1,10 svenska.
Ingen bokningsavgift
Språngavgift 2000 nok + mva (norsk moms 24%)
Uppstallning 75 nok + mva/dag
Seminavgift 400 nok + mva/brunst
Veterinär 750 nok + mva/brunst
Dräktighetsundersökning 175 nok + mva
Sen tillkommer ju förhoppningsvis levandefölavgiften nästa år.

Jag betalade inget för veterinärintyget inför gränspasseringen på hemresan, det verkar som om dom bjöd på det.

tar knapp

fick betala 4800kr för ett sto hos en ponnyhingst, 3500kr språng, 250kr stoavgift resten dygnsavgift. (hon fick stanna till brunsten efter om hon inte skulle vara dräktig.)
jag fick valuta för pengarna med råge! :love:

i övrigt är det precis som med Welsh omvänt i år och jag tar betalt. 3000kr språng, 250 kr stoavgift och 30 kr/dan. kommer att öka nästa år. samt införa rabatter. :D

Norskar betalar inte moms i Sverige för tjänster av det här slaget, det ska inte vi göra i Norge heller. Kolla upp det där med momsen du, jag slipper betala momsen till stationen, på samma vis som dom svenska hingshållarna debiterar norska stoägare. Det blir ju en summa extra att betala i onödan om du inte måste, jag menar, du har ju rätt att få tillbaka momsen från norge ändå, så varför betala den övht.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 846
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: Soapbubble
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: corzette
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar