Vad betalar ni i månaden för er häst?

Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

För min tvååring ser det ut så här (på ett ungefär):

Hyra: 1100 kronor/månad, då ingår fri tillgång till hösilage, kvällsfodring och de flesta utsläppen (var tredje helg tar jag ut samtliga hästar både lördag och söndag).
Foder: Jag köpte en hink mineraler förra veckan för 180 kronor, räknar med att jag max kommer behöva köpa en till under vintern. Likadant med pelletsen, går ungefär två på en hel vinter. Jag har en extremt lättfödd ponny som klarar sig på mineraler och ett bra grovfoder.
Strö Ungefär 100 kr i månaden, pedantisk ponny och mycket billigt papperströ.
Hovslagare: Ungefär 400 kronor varannan månad (350 för en verkning, 50 spänn för bensinersättning). Tänkte att hon skulle klara sig utan skor åtminstone två år till, sen åker de på fram, och då landar det på 650 kronor istället.
Veterinär: Vaccineras två gånger/år, en gång mot botulism i mars och en gång mot influensa/stelkramp i juli, och det blir väl ungefär 1000 kr/tillfälle. Sen vet man ju självklart aldrig vad som kan hända, man kan behöva lägga massor på veterinärräkningar.
Försäkring: 3000 kr i januari.
Utrustning: Hon är som sagt bara två år, och mycket har hon kunnat ärva av mina andra ponnyer. Räknar med att det kommer komma en dyr utgift snart, och det är sadeln.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Stallplats i lösdrift + fri tillgång på hösilage = 2 700 kr / månad
Då ingår skötseln av lösdriften (mockning, vatten, fodring) samt ridhuskort

Skoning = 1 000 kr var 7de vecka

Mineral och kraftfoder = cirka 500 kr månad

Försäkring = cirka 300 kr månad (utslaget)
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

kl.
Mina 3 kostar 3000kr i foder, strö och skor fram tills i januari någon gång sedan är mitt hö slut för denna vintern och då blir det ändå dyrare :o.

Urk vad dyrt det blir med dåliga värden på höt, åren innan har alla 3 kostat ca 1500månad under vintern.

Obs skor själv.

Kram
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

*kl*

Jag betalar 1925kr för stallplats då ingår fri tillgång på hösilage, halm som strö. Havre betfor och mineraler, som min häst inte får. Utsläpp alla dagar och insläpp 4dagar i vecka, de andra 3 insläppen är det rullande schema på.

Sen tillkommer hovis ca 1200kr/skoning, just nu var 7de vecka.
Jag köper eget kraftfoder och lite andra tillskott, har inte riktigt koll för tillfället för hur mkt per månad.

Totalt räknar jag iaf med 3000kr/mån för hästen som förs över från mitt lönekonto till ett e-sparkonto som jag har till honom.

Tränar ungefär 2ggr/mån à 200kr för 30min.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Kl
Jag o min man får ut 45k ihop efter skatt. Vi brukar spara mellan 5 o 10k beroende på utgifter. Resten går till boende, mat o nöjen.
Hästen kostar runt 5k per månad.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Jag betalar ungefär 2000 per häst i stall och foderkostnader. Sedan tillkommer hovslagare, försäkringar, träningar och veterinärkostnader.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Hej!

Min fröken kostar/månad:

3000 i stallhyra (hö, strö, havre, korn, saltsten och mineraler ingår, samt in/ut och täckesbyten)

700 kr i hovslagare (skos var 5e vecka, endast fram eftersom hon inte jobbar pga "skada").

300 kr extra i foder pga årets dåliga hösilage.

Utöver detta tillkommer vaccination (varierar kraftig beroende på veterinär), försäkring (ca 6000/år), eventuell utrustning, eventuella träningar, transport, tävlingar, kurser mm mm mm.

Och jag tycker inte ens att det är särskilt dyrt för den service jag får :)

Angående vilket stall så hade jag tagit det närmaste, 2 km till ridhus är ingenting om vägen är ridbar.

/Lavinia, önskar vettigt stall fanns närmare hemma..
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Räknat på en ponny:
Betalar 500 kronor för en box med in/utsläpp samt frukostfodring. Lunchfodrar gör jag själv och kvällsmaten gör jag i ordning i boxen själv. Mockar även själv. Vill jag ha extra tjänster får jag "anlita" stallägarens dotter :)

Hösilage kostar cirka 350 kronor i månaden.

Kraftfoder, mineraler osv kostar runt 250-300 kronor i månaden.

Hovslagare var 8:e vecka 650 alternativt 1300 beroende på om det är hel eller halvskoning.

Strö till boxen kostar runt 100 kronor i månaden.

Försäkring 125 kronor i månaden.

Träningar 150-300 kronor i månaden.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Tänkte fråga vad som är rimlig kallhyra på ett stall med endast 6 boxar och stora gräshagar. Padock finns inte. Endast sadelkammare och utrymme där man har foder. Ingen spolspilta osv. 5 min körning till ridhus på ridskolan.

Kallhyran är 1000 kr. Är det inte lite mycket? Har ett annat stall med samma stallhyra där det finns padock och litet ridhus, men vägen dit är längre för mig.

In utsläpp och fodringar ingår på båda stallen. Höet köper jag för 2 kr kg. I det andra stallet ingår halm i kallhyran, det gör de inte i de första.

Men i det första stallet har jag 5 min med cykel, andra stallet är MINST 30 min med cykel.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Månadskostnaden för häst varierar ju väldigt mycket beroende på var man bor. Jag står i ett delvis kollektivstall i Stockholm och betalar per månad:

1900:-/kallhyra.
250:-/strö.
720:-/hösilage.
300:-/kraftfoder.
900:-/hovslagare (häst som skos ganska tätt).
460:-/försäkring.

Totalt: 4530:-/månad.

Sedan tillkommer det inte absolut nödvändigaste:

2500:-/Träning och tävling inklusive hyra av släp.
800:-/Utrustning.

Inklusive det mindre nödvändiga ca 7800.-/månad. Tur att jag själv har låg hyra... :crazy:
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

knapp

Stallplats (ink. strö och grovfoder): 1250:-
Träningar ink. bensin ca. 700:-
Kraftfoder: 200:-
Hovslagare: 350:- (700:- var 8e vecka)
Utrustning; 500:-
Övrigt: 200:-

Totalt ca. 3200:-
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Jag betalar:

Stallhyra: 700 kr (inkl. halm)
Hovslagare: 850 kr / 6 veckor
Hösilage: 200 kr (+ fri tillgång till gräsfröhalm som ingår i hyran)
Kraft: 50 kr (får bara 3 dl/dygn)

Dock så betalar jag inte själv för varken hösilaget eller kraften då jag får det som "lön" av sambon då jag hjälper honom med hans verksamhet.
Även mindre utrustning och diverse andra småsaker som man behöver går på det kontot. :D

Så i slutändan blir det ca 1270 kr/ mån som jag betalar + försäkringskostnaden som jag inte riktigt har koll på just nu.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Just nu så ser mina kostnader ut såhär:
Häst 1
Hö ca 500
Skor 400/mån
Småkrafs som saltsten, morötter och dyl: ca 100
Halm ca 100 - 150 mån

ca 1200

Hon går som sällis hos en kompis just nu så betalar bara exakt vad hon kostar.

Häst 2
Hyra 1300, hösilage och Hippo alfa ingår
Skor 400/mån
Just nu får damen Krafft muskel för många hundringar i månaden

Över 2000

Sen är det försäkringar på ca 400/mån
Vaccinationer 700/år
Maskkoll 400/år
Ridhus 100/mån
Träningar 500/mån
Tandkoll? Inget än så länge, de har kollats men inget har gjorts.

ca 1000 mån


Totalt ca 4500/mån, just nu.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Jag lägger nog ca. 4500:- /månad för två islänningar varav den ene är en senior som inte rids
så han är ju billig när det gäller skoning, träningar, försäkring osv.

Stallhyra: Eget stall 0:-
(förutom då alla kringkostnader som stängselmaterial, el, grus, transportkostnad för hämtning av foder, underhåll av stallet m.m. men det räknar jag inte/förtränger jag :angel: )

Hösilage: 1000:-/ månad

Mineraler, saltsten, lite krubbskrammel: 100:-/månad

Strö: 100:-/månad

Hovslagare: 1400:-/ 7:e vecka, en häst helskos och en verkas

Vacc, tandläkare, avmaskning: 300:-/månad

Försäkring:450:-/månad

Träningar/bensin: 1000:-/månad (snålt räknat)

Utrustning: Utslaget på 5 år kanske 500:-/månad,
nyss köpt ny sadel men ska man räkna in hästtransporten också så vill jag inte ens tänka på vad det kostar i månaden :crazy:

Oförutsedda kostnader som veterinärvård och sådana saker tillkommer ju om man har otur så det får man ju ha en buffert för.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

har iofs inte tagit hit pållen än, men snart är det dags!

kommer ha hästen på mitt internat.
Kallhyra + halm: 1175
Ensilage: 625
Kraft: 250
Hovslagare: ca 1000kr/gång skor runt om

Blir knappt 3000kr/månad. Vi har 4 fina ridhus plus paddock, dock in/utsläpp själv.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Jag räknade ut min månadskostnad till 7000 kr för den stora och cirka 5000 kr för den lilla i månaden. Då räknade jag in stallplats, foder, utsläpp, försäkring, hovslagare, träning och transport men det tillkommer alltid mer kostnader...Tandläkarräkningen på 3900 kr för bägge var t.ex. inte inräknad i budgeten eller extrabesöket som hovslagaren behövde göra, massören eller utrustning som måste bytas ut. Dyrt men värt varje krona...
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Sambon pratade precis med en kompis i telefonen och berättade att han skulle med mig till stallet idag. Kompisen sa ngt i stil med att "Just ja, ni har en häst va?", varpå sambon svarade att nej, vi har tre. Kompisen utbrast "Men är inte det jättedyrt".
Sambon svarade "Nää.. Dom kostar väl en tusenlapp i månaden var"

Varpå jag fick ett hostanfall och var tvungen att lämna rummet :angel:

Häst 1

Kallhyra 800.-
Hö 558.-
Strö 450.-
Kraftfoder 500.-
Mineraler o dyl 1000.-
Hovslagare: 600.-
Totalt: 3908

Häst 2

Kallhyra: 800.-
Hö: 620.-
Strö: 450.-
Kraftfoder: 500.-
Mineraler o dyl: 500.-
Hovslagare 700.-
Totalt: 3570.-

Häst 3

Hyra ink hö 1000.-
Kraft och min: 100.-
Hovslagare: 300.-
Totalt: 1400.-

Då har jag inte räknat med vet räkningar, vacc, träningar, tävlingar, soppa, plankor (som går åt för att den ena gillar att sparka sönder boxväggen), liniment o sådana förbrukningsvaror samt alla prylar jag shoppar stup i kvarten. Men jag kommer jävligt billigt undan anser jag själv.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Har ingen egen häst, men i det stallet där min medishäst står (litet stall, 3 stora boxar á 12 kvm och 1 ponnybox á 9 kvm) så kostar det 1750 kr i månaden. Då ingår strö (halm), hö, havre, mineraler, vetekli och betfor. Mockning ingår och inget krav på stalltjänst. Belyst ridbana finns på granngården 200 m bort.

Sen tillkommer ju försäkring, skoning, vaccination, ev annat kraftfoder/tillskott, ev veterinärvård, avmaskning, utrustning, träning... Medishästens skoningar går på ca 1300 kr per gång.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Min 28-åriga damhäst som för närvarande enbart har gått och dragit benen efter sig i hagen och stallet. Så detta är alltså bara beräknat på underhållsbehovet. Nu ska jag dra igång henne lite försiktigt och då kommer givetvis fodergivan ökas på allteftersom arbetsintensitet och därmed ökar också kostnaden.

Regelbunden månadskostnad just nu:

Kallhyra: 800 kr
Strö: ca 450 kr
Hö: ca 400 kr
Lucern: 500 kr
Hippo Alfa Grov: 220 kr
Olja 120 kr
Bensin ca 1000 kr

Hovslagare var 8 v: 800 kr + Domesedan 180 kr

Veterinär under året... vaccination o avmaskning ca 1000 kr

Detta är bara så där hastigt, sen tillkommer äpplen, morötter, vitaminer och periodvis även vetekli.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

kl

Hyra:
1000 kr, då in går in och utsläpp. Mockning, foder, strö osv
Hovslagare: betalar endast för skorna.. så typ 100 kr varannan månad?
Veterinär: Vaccination en gång om året, mer veterinärvård har inte behövts (peppar peppar!)
Försäkring: 218 kr i mån
övrigt Köper 1 säck vetekli jättesällan, och det är ju inte så dyrt..

Ja, jag är jäkligt bortskämd :eek:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 691
Juridik & Ekonomi Hej igen! Tänkte kolla med er om hur era matkostnader ser ut i genomsnitt per månad? Gärna ni som är ensamstående. Men ni andra får...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
5 978
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp