Vad betalar ni i månaden för er häst?

Smurfoff

Trådstartare
Vad kostar det att ha häst i månaden ca? Stallplats, foder osv??

Funderar på att ta en häst på foder men måste först kolla vad det kan kosta ca: i månaden.. Om man har råd att hålla en häst.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Har två olika pris beroende vilket stall jag står i. Pluggar just nu och har min häst på Wången. Så just nu betalar jag:

Stallplats inklusive foder och strö: 2300kr
Försäkring: 550kr
Skoning: 550 eller 400 (1100kr el. 800kr/gång beroende på om elev eller lärare skott)


När jag har henne "hemma" betalar jag:
Stallplats inklusive foder: 1400kr
Strö: 1000kr för 14 balar (gör jag av med på 1år då hon oftast är i lösdriften -tar bara in om det är något speciellt)
Försäkring: 550kr
Skoning: 400kr (800kr/gång)
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Har hästen inackorderad på ridskola. Utsläpp, lunch, intag, kvällsfodring vardagar ingår. Även strö.

Stallplats: 1720:-
Hö: ca 800:- per månad just nu
Lucern: 150:- per månad (1 säck)
Hovis: 150:- (300:- var 7-8:e vecka)
Försäkring: 300:-
Extra grejer: 500-1000 kr. Som text denna månaden (igår), vattentäta hsndskar, mössa, täckesimpregnering.

Innan betalade jag 750:- i månaden men då ingick inga tjänster, enbart halm.
Jag kommer ju billigt undan med Hovis eftersom pållan går barfota :D
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Det beror helt på var du bor och hur du tänker stalla upp hästen.
Jag har en budget på 5600 kronor i månaden för min ena. Då är inte träningar och försäkring inräknat. Bara stallplats, foder och hovslagare.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Betalar drygt 3000:-/häst för stallplats, foder, manege o viss service. Försäkringar, bensin, träningar, strö, veterinär och hovslagare tillkommer.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Det är som alla säger det beror på vad du hittar för stall att ha hästen i. Alla prissätter lite som dem själva tycker. Jag har nu hittat ett super bra stall enligt mig. jag betalar 800kr/månad och har 2 hästar. i det ingår fri tillgång på hö och strö. sen hjälps alla i stallet åt med in-ut släpp och fodring. Finns belyst uteridbana.

Sen tillkommer försäkring ena kostar ca 3000kr/år den andra 1200kr/år Hovslagare helskoning 700kr varje gång de skos. men just nu går de barfota ena är unghäst och andra är skadad och ska vila hela vintern så då kostar det bara någon 100kr när de behöver verkas.
Sen tillkommer lite kraftfoder också kostar nog i snitt 200kr/månad för båda hästarna just nu.

De fasta utgifterna för mina 2 hästar är ca 3000kr/månad. Sen är det ju väldigt bra att ha en buffert till oförutsagda utgifter tex veterinär vård. För min häst som är skadad har jag haft vet.vårds räkningar på runt 30 000 kr iår och har fått betala ungefär 1/3 av den kostnaden resten har försäkringen tagit.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Som alla skriver så är det stora skillnader beroende på var i landet du bor men de kostnader du kommer ha är:
*Stallplats med foder och strö
*Hovslagare var 6-8 v.
*vaccinering, avmaskning
*försäkring
*Ev träning-/tävlingskostnader
*Övriga oförutsedda veterinärkostnader
*Material-/utrustningskostnader (smörjsaker, apoteksvaror, täcken etc etc...)

Sen om du har bil så blir även det en stor extra kostnad med bensin och slitage på bilen... Bara bensinkostnaden för mig är runt 1500kr i månaden.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Det kostar massor...

Min häst kostar
Stallplats 1200:- kallhyra
Strö + foder efter förbrukning ca 1200:-
Hovslagare, 6-8 vecka 1200 :-
Försäkring 300 :-/månad
Vaccination kostar ju olika beroende på vad man vill ha för vaccin, men 500-1200:-

Då är det utanför storstad. När jag hade henne hemma kostade hon mycket mindre, jag höll 3 hästar för kostnaden av en nu. Det kostade väl mig 1000/månad då, för foder och strö, ingen hyra.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Just nu ser mina häst kostnader ut såhär:

Kallhyra: 500kr/mån
Hö: ca 1000kr/mån
Kraftfoder: ca 600kr/mån
Strö: ca 420kr/mån
Försäkring: ca 750kr/mån
Skoning ca var 8e vecka: 900kr
Vaccinationer: ca 1000kr/år
Tand koll: ca 1000kr/år

Summa: ca 4000kr/mån

Sen tillkommer träningar, tävlingar, hästtransport, utrustning, bensin, bil osv.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Min kostar för närvarande:
Lösdrift med ridhus inkl hösilage: 2300
Kraftfoder: 100
Hovslagare (var sjätte vecka): 750 (ungefär/månad, 1200/gång)
Försäkring: 600
Vaccinationer: 100 (per månad, 1200/år)
Tandkoll: 200 (2500/år)
Nu när hästen har kombinerat både långvarig sjukdom med mindre olyckor har jag även betalat vet.kostnader på i snitt 2000/månad (efter försäkring).
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Hej!

Detta betalar jag ungefär i månaden
Stallplats (allt ingår, ja åker ut mockar, fixar höpåsar o kraftfodret) 2500kr/mån
Hovslagare ca 450kr/mån (800-900kr/gång ungefär var 6:e-8:e vecka)
Försäkring 124kr/mån
Kraftfoder ca 200kr/månad (är nog betydligt mkt mindre, köper 25kgsäckar som räcker minst 6 månader ;) )
Utrustning (täcken, slitagegrejer, smörjprylar m.m.) ca 700kr/mån

Bensien vet jag inte, har ca 5mil o från mamma har ja ca 3mil till stallet =)

Stallplatsen kostar väldigt olika beroende på va du vill ha för service och vart i landet du ska ha hästen =)

I stockholm har jag sett stallplatser/lösdrifter (för shettis) mellan 800-7000kr/mån plus om du vill ha mockning osv varje månad :grin:
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Jag betalar:

2000kr/månad stallhyra inkl hö och spån.
350kr/mån försäkring
400kr/mån skoning (mellan 6-800 varannan månad)
200kr/mån kraftfoder

Sen tillkommer en del nyinköp varje månad, grimmor, täcken och annat som blir utslitet.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Jag har min häst helinackorderad, dvs det ingår alla ut/insläpp kraft, strö, hö mockning alla dagar i veckan. För det betalar jag 2800:-
Sen tillkommer 600:- för lucern, försäkring 900:-, träningar 600:- samt hovis 1170:- var sjätte vecka.
Så i runda slängar blir det 5000:-/månaden, eller ja, 5500 om du slår ut hovis där oxå.
Och då står jag ändå sjukt billigt med tanke på helinackordering.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Strax utanför Stockholm.
Stallplats utan ridhus, där Morgon, lunch och kvällsfodring ingår. Intag samt middagsfodring går enligt schema, 1pass/vecka.
Strö ingår ej, men grovfoder gör 14kg/dag.
Alla mockar egen box, hagar, byter vatten och förbereder mat-påsar samt burkar.

Stallhyra: 3500:-
Strö: 500-600;-
Hovslagare:800:-
Försäkring: 400:-
Tillskottsfoder:520:-
Träning:800:-
Övrigt:tex vaccin, vet, utrustning 500:-
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

625 kr i månaden i stallhyra men då sköter jag in/utsläpp själv.

Foder ca 500 kr i månaden. Strö ca 150 kr i månaden. Försäkring 1100/året och verkning varannan månad 350 kr :)
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Helinackordering i Sthlmsområdet. Räknar med ca 7000 i månaden för allt (foder, utrustning, träning, vaccin. försäkr. hovis) utom ev veterinär. Dock har jag inte räknat med bensinen fram och tillbaka till stallet.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Min häst kostar:

boxplats 700 kr (kallhyra)
hösilage ca 420 kr
kraftfoder ca 800 kr
spån 210 kr
försäkring ca 200 kr
hovslagare 500 kr
övrigt ca 500 kr

så det blir ca 3330kr :)
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Stallplats:1850, inklusive allt
Skoning: 500 uppdelat månadsvis
Försäkring:350
Vaccin, tandkoll, veterinärkostnader osv beror lite på vem och vart, så svårt att säga en fast kostnad.
Men det är bara att räkna på mer än man tror. Något så enkelt som att förflytta hästen kan gå på många tusenlappar, senast gick det på 3800 för mig.

Totalt månadsvis skulle jag säga 3000 i fasta kostnader och 2000 i månaden för saker som dyker upp.
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Vissa saker varierar från månad till månad, men just nu ...

Stallplats 800
Hö 600
Mineraler och soja 100
Hovslagare 500 (1000 kr/7-8 vecka)
Strö 220
Försäkring 120
 
Sv: Vad betalar ni i månaden för er häst?

Jag har två hästar uppstallade och en åring som är helinackorderad med jämnåriga.

För dem som är uppstallade så betalar jag 1100 kr per månad för box, hösilage, spån och morgonfodring samt utsläpp vardagar. Paddock finns med lite hindermaterial. De får fri tillgång på grovfoder i hagen och värden är bra så de fyller de mesta behoven på det men får lite kli och mineraler för att balansera det sista.

Kraftfoderkontot är 90 kr per häst och månad. Sen skos de på varsin månad så det blir 800 kr per månad till hovis.

Så snitt 1590 kr per häst och månad. Sen tillkommer försäkring, träning, tävling, ridhusavgifter mm.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 691
Juridik & Ekonomi Hej igen! Tänkte kolla med er om hur era matkostnader ser ut i genomsnitt per månad? Gärna ni som är ensamstående. Men ni andra får...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
5 978
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp