Vad betalar ni i kallhyra?

Sv: Vad betalar ni i kallhyra?

kl

Tycker en del låter rejält billigt, särskilt om det ingår hö, spån mm. Min häst äter hö för ca 1000 kr i månaden! Har kollat lite runtomkring, och det pris jag ger verkar inte orimligt på något sätt. Och även om jag skulle få tag på, säg 1 kr billigare blir det ca 750 kr i månaden. Även om man tar hö själv kostar det väl att ha maskiner, göra jobbet osv.

Förstår inte:confused:

Att ni betalar skatt på stallhyran har du fått om bakfoten!

Det är din stallägare som betalar skatt (30%) samt moms 25% av dom 500 kr som ni betalar i hyra.

Så av dom 500 kr får din stallägare 268 kr kvar i handen att betala det du använder.....

HAr själv kollat runt på stall som är till salu och med lån på priset, kostnaden för att driva stället (som angivits i annonsen) så hamnar du på en kostnad på 300 kr/månad som skall ut. För att stallägaren skall få den summan över i sin hand så att han kan betala sina räkningar måste han då ta ut 575 kr/månad bara för att driva stället. Utöver det tillkommer saker som går sönder, grepar, kärror m.m. som det oxå skall läggas skatt och moms på....

Så, ja även din stallhyra som trotts är vitn för du får väl kvitto? sponsras av din stallägare.

På detta sätt får ju folk faktist veta vad det igentligen kostar! Fler borde göra på detta sätt tycker jag.

kl

Tycker en del låter rejält billigt, särskilt om det ingår hö, spån mm. Min häst äter hö för ca 1000 kr i månaden! Har kollat lite runtomkring, och det pris jag ger verkar inte orimligt på något sätt. Och även om jag skulle få tag på, säg 1 kr billigare blir det ca 750 kr i månaden. Även om man tar hö själv kostar det väl att ha maskiner, göra jobbet osv.

Fast i kallhyra räknar man bara boxplatsen, hö och allt annat kommer ju till detta.

Fast en del här skriver ju vad som ingår i deras hyra. Det innebär i stort sett att de får betalt för att stå där;) iaf går stallägaren minus;)

250 kr i kallhyra. Står hos min svägerska som hyr stallet av gården där hennes man jobbar. Vi hjälps åt med mockning, men hon tar det mesta annat med fodringar osv då jag har en bit att åka och hon bor precis intill. Stallet är ganska litet men har bra boxar,vatten och hagar, så vi klarar oss. Staket och hagar sköter vi själva, likaså inköp av alla saker såsom kärror grepar mm. Trots att det är så billigt är det inte svart, stallhyran dras på lönen ihop med huset de hyr. Jag har en väldigt fördelaktig och billig hästhållning om man bortser från transportkostnaderna.

Senast ändrad:

Att ni betalar skatt på stallhyran har du fått om bakfoten!

Det är din stallägare som betalar skatt (30%) samt moms 25% av dom 500 kr som ni betalar i hyra.

Så av dom 500 kr får din stallägare 268 kr kvar i handen att betala det du använder.....

HAr själv kollat runt på stall som är till salu och med lån på priset, kostnaden för att driva stället (som angivits i annonsen) så hamnar du på en kostnad på 300 kr/månad som skall ut. För att stallägaren skall få den summan över i sin hand så att han kan betala sina räkningar måste han då ta ut 575 kr/månad bara för att driva stället. Utöver det tillkommer saker som går sönder, grepar, kärror m.m. som det oxå skall läggas skatt och moms på....

Så, ja även din stallhyra som trotts är vitn för du får väl kvitto? sponsras av din stallägare.

Mja, först är det 25% moms på det som kunden betalar. Så det är 400:- + moms. Skatt och sociala avgifter på detta belopp är i runda slängar 50%, så kvar av femhundringen till stallägaren är 200:-
Inköp av material till verksamheten kan göras för "oskattade" pengar, så köper man en grep så kan man handla för hela femhundringen.

900 kr och då ingår ridhusavgiften. Stallet sköts kollektivt och man har 14 pass/månad. Spån och foder får vi köpa själva.

Jag betalade 1000 kr och då ingick in, utsläpp, spån & hö.

Det enda utöver jag behövde betala var skoning & krafft.

Nu ridtränar jag en av travarna och har allt utom skoning som lön, känns helt underbart! Billigt redan innan, gratis nu :)

Sen undrar jag, kan man begära retruaktiv hyra utan att det är något man kommit överens om?
Det var svaret jag fick när jag sa att 2000 kr för en kallhyra på ett stall och hage var alldeles för dyrt.
Hänvisades då att jag inte hade betalt någon hyra för att ha hästarna där från början. (Jag bodde då själv på stället och hyrde huset, stallet ingick då).
ingen med tankar kring detta??

Betalar 1300 i månaden då är det boxen, in och utsläpp , täckes byte och 4 fodringar, hagen, utebana samt ett ridhus vi har tillgång till..
Allt foder och sen spån/ torv köper vi själva.

Vi har delvis Kolektivt så vi tar typ 3 fodringar/ utsläpp/ insläpp per månad

Där jag stod förut (rätt centralt) låg kallhyran i genomsnitt på 1400/mån. Då täckte det förutom stor box även el, vatten, telefon, gödesltömning, arrendekostnad för stoor hage och 3 rasthagar. Ingen service öht!
Nu har vi flyttat ut på landet och där betalar jag 750:-/mån för stor box, el, vatten, 2 stora gräshagar, 3 rasthagar, paddock, gödesltömning, utsläpp 7 dgr/v, insläpp om jag behöver och 4 fodringar/dag.

Morran: Du milde..3050 i bara kallhyra? :eek: Är det Hilton Hotel eller..? ;)

//Cinnamon
haha.. på stockholms ridhus kostar det över 8000 att ha sin häst uppstallad.. och då har det inga hagar utan ett få tal paddockar.. sjukt?!

Om jag räknar rätt så betalar du alltså 4 kr/kg för hö. Jag ska inte berätta det för min höbonde, då skulle han nog hyra in en långtradare och fylla den med hö och köra iväg till dina trakter och så skulle inte jag ha något hö. Normalpriset på hö häromkring är ca. 2 kr/kg för småbalar.

Jag bor i Göteborg. Jag står i ett stall på Hisingen och har stallhyra på 2000 kr. Då ingår en torvbal i veckan, vatten, tvättmaskin, sadelkammare, fri tillgång till hö, 2 paddockar (en mindre och en stor), hinder, uttag alla dagar i veckan. Alla samsas om att ta in hästarna (vallas in) en dag i veckan och då lägger man ut hö till morgondagen. Ston och valacker går ihop i en stor hage på 28 ha och de hästar som behöver mindre gräs går i en "bergshage" där de har skydd mot vind, regn och kan klättra.
Vi har även nylagda ridvägar utanför dörren och en tränare som finns i området och en tränare som kommer ut i området och kan ge lektioner, både i engelsk och western m.m.
För en mindre summa finns en transport att tillgå, stallägaren kan sko så tappskor är inget problem, och det bästa av allt. Inget tjafs i stallet! :D:love:

Det låter ju både otroligt och fantastiskt med ditt stall. Verkar vara ett kanonställe,:D

jajjemen :D är riktigt nöjd! Det enda problem som kan uppstå för vissa är att det är rätt så dåliga bussförbindelser. Bussen går bara en gång i timmen och efter kl 8 får man beställa buss, sen är det ca 2 km till stallet från hållplatsen. Men för en annan som har bil så är ju inte det ett problem :D.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi sitter och tittar på mark där vi gärna skulle starta upp en hästverksamhet. Det kluriga är att veta vad man kan räkna med för... 2
Svar
21
· Visningar
2 042
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Och isåfall har ni koll på vad som ingår och vad ni betalar för den? Jag satt idag och jämförde gravidförsäkringar stenhårt och kom på... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 258
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Blir inte vettig på min SAM ansökan. Jag får fel 1) Jag har inte svarat på om mitt jordbruk ingår i en koncern. Det har jag visst! 2)...
Svar
2
· Visningar
254
Senast: fejko
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 952
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka