Vad betalar ni i kallhyra?

tinafinis

Trådstartare
Vad betalar ni i kallhyra?
Vad ingår?
Är det hage, vatten och box typ? Underlag i boxen, ingår det?

Sv: Vad betalar ni i kallhyra?

Jag betalar 850:- och då ingår såklart box och stora fina hagar, utsläpp, insläpp och fodringar. Halm köper jag av stallägaren billigt och delar på hö/hösilage med de andra hyresgästerna.

Jag betalar 1150:- för utebox, utsläpp vardagar, tre fodringar vardagar. fodring morgon och kväll helg. Rullande schema på ut och insläpp helger.

Självklart ingår hage.

Kallhyra är väl för platsen, sen tillkommer sådant som spån och foder. Tror min kallhyra ligger på 600 kr, möjligtvis 700.. Eftersom jag alltid betalar för "hela paketet" (spån, hö, korn, in- utsläpp mm) så ser jag aldrig just kallhyredelen :laugh:

Kallhyra är igentligen baran för boxplats, vatten och el. Sen tillkommer det alltid en massa annan kostnad.
Jag betalar 1100kr, och det är för stallplats och fri tillgång till hösilage.
MVH Fanny

Där jag stod förut (rätt centralt) låg kallhyran i genomsnitt på 1400/mån. Då täckte det förutom stor box även el, vatten, telefon, gödesltömning, arrendekostnad för stoor hage och 3 rasthagar. Ingen service öht!
Nu har vi flyttat ut på landet och där betalar jag 750:-/mån för stor box, el, vatten, 2 stora gräshagar, 3 rasthagar, paddock, gödesltömning, utsläpp 7 dgr/v, insläpp om jag behöver och 4 fodringar/dag.

Morran: Du milde..3050 i bara kallhyra? :eek: Är det Hilton Hotel eller..? ;)

//Cinnamon

Jag har tagit 500 kr/mån per box med in/utsläpp alla dagar, alla fodringar 5ggr/dag, hö/hösilage, halm, hagar, el, täckesbyten och även ev mockning vissa dagar.
Då är det bara grovfoder och strö som dom betalt för och inget för själva boxen.
Ska höja till 1000 kr/mån då alla säger att det är för billigt.

Jag har tagit 500 kr/mån per box med in/utsläpp alla dagar, alla fodringar 5ggr/dag, hö/hösilage, halm, hagar, el, täckesbyten och även ev mockning vissa dagar.
Då är det bara grovfoder och strö som dom betalt för och inget för själva boxen.

Nu vet jag inte vart du bor, men i mina öron låter det TOKBILLIGT! Jag skulle tagit det dubbla med tanke på att dessutom vis service ingår utöver allt det andra.

TS:
Jag betalar 400kr kallhyra per box. Då ingår box, hagar, vatten och morgonfodring. Allt övrigt betalar och utför jag själv.

Men varför ska du höja för att andra säger till? Har du allt eget så att du inte köper något eller ?

Varför räknar du inte själv? Om du inte kan har du ingen som kan hjälpa dig ? Jag tror du kan tjäna på att prata med LRF-konsult, bank eller liknande...

Hos oss kostar det 950 :- inkl. moms
Box med tillgång till sadelkammare, foderrum, torkrum, vattenspilta
Kutterspån (ca 3-4/mån vinterhalvår & ca 6 till uppfyllnad 1 g/år)
El, vatten, gödselhantering, underhåll,
stallmobil, staketmaterial, grepar, sopar m m
Hagar & även en arrende hage
Halm till uterum (både som tugg&underlag)
Paddock med underhåll
Frukost/utsläpp Vardagar
Intag Vardagar & Helger
Lunch/Middagsfodring
(Undantag : vi hjälps åt om det ändå är någon i stallet,
..gällande Ut/In Lunch/Middag)

Det hyresgäst får göra / häst är ett veckoansvar
som innebär var 6:e vecka(6 hästar):

Kolla utevattenkoppar/Fylla vattentunnor vid behov
Fylla Lunch/Middags hö säckar för nästkommande vecka
Hålla extra snyggt...organiserat/sopat.
Mocka uterummet & liten del av hage..(blir ca 1-3 kärror på en vecka)
Ta utsläpp den helgen (var 6:e)
Promenera runt den/de hagar som används...kolla staket/skräp
(...kontakta ägare/mig vid eventuella problem som då fixar fel
men vid "akuta" fel avgör den som har veckoansvaret att ev.
laga/stänga av hage vid behov.)

Kan rekommendera detta veckoansvar....det ger hyresgästen en bra koll
över stall & hagar, är skötsammare, blir delaktig & ansvarsfull på ett bra sätt.
Inte allt för stor uppoffring som hyresgäst att lägga i snitt
2-3 h extra under en vecka...var 6:e vecka, hos oss.

Man kan som ägare känna sig lugn vid sjukdom/bortrest.:bow:

Alla hjälps åt 1 g/år att högtrycksstäda stallet, skrubba sin hyresbox
framförallt & sopar extra i övriga utrymmen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag betalar 800 kr i kallhyra, i det ingår box, vatten, el, hage med material. Vi köper foder och strö av stallägaren och vi delar på fodringarna.

Jag tror att jag har en otroligt bra deal med stallägaren i det stall där min häst står. Jag betalar bara 500 kr i månaden och då ingår box, hagar, el, vatten och halm till boxströ. Dessutom ingår in- och utsläpp samt morgonfodring varje dag i veckan. Sommarbete får man på köpet och då pratar vi stora hagar och daglig tillsyn. Hösilage och annat foder står jag själv för. Jag har aldrig varit med om att en boxplats varit så billig.

500:- ingår, hage med vindskydd (STOR hage), box, varm/kallvatten, vattenkopp, fikarum, uppvärmd sadelkammare, belyst paddock, spolspilta.

Vi kollar själva över hagar 1 ggr/veckan. Bestämmer vilka hagar som ska användas eller ej. Fyller på vatten, mockar om det behövs. Vi har eget spån och foder. ägaren står för höelevator och hjälper till att få upp rundbalar på loftet. Han står även för hagmaterial.

Vi har kollektivt och var 8 dag har vi en morgonfodring och utsläpp. Täckesbyte på morgonen ingår.

Var och en tar in sina hästar själva. Sisten i stallet släcker och fodrar (Blir alltid 20.30-21.00)

Stallet ser ut så här:
17256558.jpg

17256310.jpg

17256309.jpg

17256293.jpg

Det finns 10 boxar varav 1 fölbox. Stallet är besiktigat för STC.

Jag kommer att betala 550:- i kallhyra och då ingår box, hagar, belyst ridbana och utsläpp med fodring vardagar. Mycket bra pris tycker jag!

Morran: Du milde..3050 i bara kallhyra? :eek: Är det Hilton Hotel eller..? ;)

//Cinnamon

He, he nä tvärt om! Stallet drivs helt kollektivt i bolagsform, utan stallägare så alla kostnader splittas rakt av på alla inackorderade. Från inköp av grepar till ridhusbygge.
Visst, det är mycket pengar, men man ser vart dom går, dvs tillbaka till oss hästägare och inte ner i fickan hos någon annan.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi sitter och tittar på mark där vi gärna skulle starta upp en hästverksamhet. Det kluriga är att veta vad man kan räkna med för... 2
Svar
21
· Visningar
2 042
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Och isåfall har ni koll på vad som ingår och vad ni betalar för den? Jag satt idag och jämförde gravidförsäkringar stenhårt och kom på... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 258
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Blir inte vettig på min SAM ansökan. Jag får fel 1) Jag har inte svarat på om mitt jordbruk ingår i en koncern. Det har jag visst! 2)...
Svar
2
· Visningar
252
Senast: fejko
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 952
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025