Vad betäcker ni med i år???

wrangler

Trådstartare
Själv har Wranglan stollat iväg och ska betäcka sin vackra pleasuresto e: Undeniable Hint med David Frost! :D

Så jag hoppas på en vacker sabino/overo tecknad pleasure/hunter paint närsta år! Sto!

Sessan e: Peppys Tino ska betäckas med Tuffer Than Anything, ifall jag nu säljer honom så vill jag ha en avkomma och Sessan har gett så bra med Wiescamphingst redan! (fast jag har haft mina funderingar på Docs King Calibar för ett trevligt allroundföl...)
Beställer ett palominofärgat stoföl!

Sedan får jag ju hem mitt guldsto, direktdotter till Kid Clu och själv flerfaldig EM guld medaljör.... :love: Betäckt med Dont Dress Me (leder Europaligan i Pleasure) :love: :love: :love:

Det fölet får bli vad det vill, sto eller hingst, bara det kommer uT HELSKINNAT! Och det kommer INTE att vara till salu! :devil:

Så, nu vill jag veta vad NI ska betäcka med för spännande i år!!! Och vilka ston!!!

Sv: Vad betäcker ni med i år???

Här betäcks ingenting...Ska njuta av Funnys föl och när den är redo för inridning betäcker jag cobban med cob-hingst och då lutar det åt Fjordglimts Mr Thompson;)...eller Broughton Replica:love:

Alpquartrarna vill va med på ett hörn!;)
Båda gammeltanterna skall betäckas, troligtvis med Hingsten Nachtman, som anlände till sverige för några veckor sen.
Sedan han placerats som 4 på Ebbs (Haflingerns moder stuteri) årliga hingst koring.

En ungpojk på ynka tre år, som troligtvis faller damerna i smaken..;)
Den förra gjorde det inte....

Betäcker inte .... Pirajas föl får komma... Sen skall jag ha både hästen och hennes mage tillbaka... Nu vill jag rida ju......

*putt putt*

Jag veeet att det finns lite uppfödare här! Träd fram!
Jag vill veta vad ni väljer för hingstar! Givetvis är alla välkomna att svara oavsett vilken ras ni väljer, även om jag själv är mest nyfi på quarter o paint uppfödarna!

Är det någon som väljer att ta hem sperma och inseminera tex????

Vilka betäcker med egen hingst?

Kom igen nu! :bump:

:D Ska betäcka om mitt paintsto med Gators Dirty Larry efter som det inte tog sig.Om bara vinterpälsen släpper snart så.:angel:
Quarterstoet funderar jag på en riktigt snygg palomino eller buckskinhingst(reining,cutting)men har inte bestämt nåt än.

Senast ändrad av en moderator:

Är det någon som har sett reiningföreiningens Sire & Dam program där man säljer språng från flera av Sveriges bästa Reining hingstar till halva betäckningsavgiften?
Finns på www.srha.nu

Massor av fina hingstar och de flesta med bilder och beskrivning.

Monke:d

Pleasure mamma med Gators Dirty Larry, och cuttingstammad med Bertas Wild Rag....
:banana:

Hej hej!
Har inget att betäcka tyvärr. Skulle önska jag hade. Det hade varit kul med föl, me jag tycker det är spännande att kolla in hingstannonserna och drömma lite.
David F har läckra färger, men inga meriter och jag skulle inte vara så säker på att du får färg på ditt föl. Får jag gissa att ditt sto är fux ?? Om jag fattat det hela är fux dominant och jag vet att han gett ganska många utan färg. Om det nu är färgen du är ute efter. Det kanske inte alls är så, så då kviyyar det ju.
Jag gillar Gators Dirty Larry, hn 'r ju dubbelreggad och har en massa fina avkommor ute. Bertas Wild rag ser cool ut också, fast kanske inget om man vill ha en pleasurehäst. Fast ännu mer spännande är det att kolla i Painthorsejournal och drömma om de hingstarna.. skulle vara fräckt att beställa från drömhingsten den dagen det blir dags. Tycker fortfarande det är syd att inte Sporty Danny får användas i Sverige. Han har ju verkligen meriter... Ny står han i Holand. Kanske får han anävdas när jag bestämmer mig för att skaffa föl. Kan ju hoppas.
Har en paint som med stor sannolijhet är homozygot så jag kan använda en quarter om jag vill. Primetime och Creditor Canyon är fina oxå.
Jackpot

Eftersom tanten inte tog sig förra året så fortsätter vi att försöka med Docs Brilliant Son och hoppas det kommer ut nåt fuxfärgat som inte blir för stort....;)

:D Ska betäcka om mitt paintsto med Gators Dirty Larry efter som det inte tog sig.Om bara vinterpälsen släpper snart så.:angel:
Quarterstoet funderar jag på en riktigt snygg palomino eller buckskinhingst(reining,cutting)men har inte bestämt nåt än.

Inte Doc då??....:angel: :cool:

Nja, David Frost kommer ut en rikitgt bra linje (bättre än Sporty i mitt tycke) , och har 100% färg med paint och breedingstock samt 80% med quarter så det är jag inte så bekymrad över... Hanm är ju sabino också och det är ju den bästa färgnedärvning man kan ha med en overo... Dessutom betäcker han inte så mkt vilket är viktigt för mig vad gäller en svensk hingst. Jag vill ha en avkomma som inte är superlätt att hitta på marknaden! Oavsett vilken färg det blir.
Jag har ju bla en direktson till Invitation Only i familjen, så ´det handlar inte om någotogenomtänkt val, utan snarare att jag verkligen tror på kombinationen!
Själva färgen fux (hon är fux med vita tecken) är dominant men det betyder ju inte att det inte finns stor chans för en fux sabino!

König (Gators D L ) är kanonfin men har redan så många avkommor samt ger inte bra "hingstpsyke" så det är inget alternativ för min del.

Creditors Canyon är fin på pappret men för lite hingstutstrålning för mitt tycke... kanske skulle ändra mig om jag finge se mer av honom i Sverige... hitills har han inte gjort något bestående intryck..

Prime Time ger mig absolut ingenting!

Spoty Danny och David Frost är ju lite lika utseendemässigt i kroppen, lite för låga för min smak, men muskliga men Danny har ju meriterna, tävlingspyket och hållbarheten, ( men det hjälper ju inte om man inte vill åka till Holland och bosätta sig där) sedan funderar jag på den här statistiken med 80 procent färg på quarter ? Stämmer det verkligen, tycker jag har sett många breedingstock efter David och samma funderar jag på det där att han skulle betäcka lite?? Jag tror han betäcker mer än de flesta quarter och definitivt flest av painthiingstarna, men det säger ju iofs inte så mycket i vår lilla sport. Obs, missförstå mig rätt, jag menar inte att du valt fel eller är kritisk, men jag tror du får ha en himla tur om du ska få färg då jag sett paintföl efter honom med väldigt lite färg, gränsfall till breedingstock och då var det med paintmamma. Han har fått flera helvita också med paint. Inget jag skulle vilja ha. Fy vilket tvättande, räcker bra smo det är.
Får man färg är den läcker absolut, om man vill avla på bara färg. Jag tycker meriterna är viktigare och det skulle nog mycket till att jag skulle välja en hingst utan egna meriter, fast nu avlar jag ju inte... bara kollar om utifall att när och om och det är väl därför jag kikat på killar som Creditor Canyon och Primetime. De har presterat. Ditt sto verkar ju ha bra pleasurestam, jag skulle ha valt en pleasurehingst fast en quarter, fast det finns det ju inte så många. High tech coza har vi ju också. sedan finns et faktiskt seminmöjligheter från Tyskland och där finns det en hel del läckert. Danmark också. Jag nöjer mig med att bläddra i tidningar och drömma så länge. Lycka till.

Jackpot

Tack för din input, det är bara intressant!

David har egna meriter, men är sparsamt tävlad. Han har vunnit ett halterfuturity som 1-åring och Pleasure futurity som 3-åring. Han har Halter ROM och poäng i Pleasure och Halter. Dock tittar jag inte enbart på honom, utan vad föräldrarna har gett. Tex har hans helbror nästan 1000 APHA poäng och är reserve world champion.

Hans far kommer ur Jetalito stammen, en linje som jag gillar och som presterat starkt. Hans far är superior halter horse samt har ROM i HUS, samt är APHA champion.

Du har rätt i att han är lite i minsta laget, men om man ser på hans stam borde han inte vara det, och hans avkommor ser ut att bli stora överlag. Har själv en hingst vars mamma var grymt halterstammad men själv stannat i växten på 1.45 cm! :eek: Linjerna talade helt emot det och hennes son också, han är en gigant nu vid tre års ålder och växer fortfarande åt alla håll! Så jag hoppas på generna i det fallet och ser "förbi" Davids centimetrar...

Färg-Statistiken finns på pränt, och om det är felaktigt så far hingsthållaren med osanning och falsk marknadsföring.... :eek:

Dock betäcker jag inte för färgen i första hand, även om det ändå ÄR en sabino och det är de som ger bästa chans till färg om man inte använder en tobiano... Blir det en solid så hoppas jag iaf på ett sto, som jag kan behålla i aveln... Har ju köpt mig en pleasure/hus/halterstammad painthingst som är året nu.... Tobiano! Kan bli en bra kombination (det är min förhoppning!)

David fick 11 föl (registrerade) förra året,
9 föl året innan, 5 året innan det, 3 året innan det.
Alla med bra Qh eller Ph ston, vilket jag tycker är bra!

Det finns painthingstar som betäcker långt mycket mer, och alla raser. Dessa är jag inte intresserad av att betäcka med.
De flesta quarterhingstar jag vet (och jag känner ganska många) har fler ston än så, och ofta är det inte så viktigt till syvende och sist vad det är för sto som kommer bara det är renrasigt och ägaren betalar...Tyvärr!

Men visst, det är ett vilt drag, jag säger ju det. Rätt eller fel får tiden utvisa! Stoet kommer finnas kvar och betäckas med olika hingstar.
Min egen importhingst (quarter) kommer att vara två nästa år.
Jag kommer förmodligen att lägga importsperma på hans mor istället!

Som sagt, hade jag valt Quarterhingst så har jag en i min familj vars stam inte finns bättre i Sverige.... Kanske blir det han nästa år, vem vet. Vi får se, det är alltid lika spännande!

Jag gillar också att diskutera såhär runt hingstarna och höra vad folk tycker och tänker! :)

Bra att du tar mina funderingar på rätt sätt. Tycker som sagt det är jättespännande och du har ju onekligen funderat innan du tog ditt beslut. Trodde faktiskt han hade fler avkommor, har hört andra siffror, men de stämmer ju inte då. Du vet väl förstås att det finns ett himla framgångsrikt paintsto med samma pappa som ditt sto, hon fick en efter David F som inte hade mycket färg alls. Jag är inte så bra på färggenetik och är det inte fler ston så bör ju hingsthållaren lätt kunna hålla koll på statistiken hur mmyckt färg babysarna får.
Funerade oxå på det du skrev om Gators Dirty Larry, jag har en kompis som har en hingst efter honom. En supertrevlig häst. Snygg och inte ett dugg besvärlig som hingst. Det Gators Dirty Larry verkar ge är sina fina rörelser, för han rör sig så lätt och fint, men det är klart ska man sälja fölet så finns dte en del avkommor till salu sedan tidiagre. Nu ska jag ut och rida.
Jackpot.

Återkommer nästa år med resultatet! :)

Vad gäller GDL så finns det givetvis undantag! Det kan ju vara de jag har sett/hört om eller så är det din kompis häst som är undantaget som bekräftar regeln! Jag vågar inte chansa dock..och som sagt så finns det många avkommor på marknaden nu. Dock ger han ju överlag väldigt vackra och korrekta hästar vilket visar sig på halterbanan!

Hoppas du har en trevlig ridtur i vårsolen! :banana:

Hola,

Jag och jag, egentligen är det ju inte jag, utan en av mina bästa kompisar som fått löfte att ta ett föl undan mitt sto.

Som det ser ut nu så blir det Vic Tim Rocket. Anledningen är jätteenkel, jag hade tidigare en vallack efter samma hingst. En urtrevlig vallack som min kompis formligen älskar. Trevlig, lätt, otroligt bra ridhäst av allroundmodell.
Bästisen hoppas på ett föl med liknande kvaliteer så då var valet lätt för henne.

mvh Eva

hej svejs, när väl alla fölen tittat ut.........
så har jag tänkt att betäcka märrarna igen.
Tant röd har ett MYCKET bra huvud och en god "conformation", så henne tänkte jag hålla på ko-sidan. Betäcker med Pocosugarnic, för working/reined cowhorse, hoppas jag.
Tant brun och tant svart är ju reining-märrar, så jag kör vidare på det temat, tar Wheeling eldorado och All dun working.
Importerar inte i år, gjorde förra året, men tycker att vi faktiskt har rätt bra svenska hingstar också.., men tittar gärna vidare för nästa år!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka