Vad betäcka liten B-ponny med?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mummlan
  • Startdatum Startdatum
M

mummlan

Går i funderingar att betäcka vår lilla b-ponny (110cm), ser ut som en liten new forest, för att min son ska ha en häst att "gå upp till" om några år när b-ponnyn blivit för liten.

Frågan är hurpass mycket större hingst man kan använda sig av?
Vill gärna att avkomman ska bli större c-ponny och smäckrare i typen än mamman!

Har funderat på arab eller en större welsh alternativt smäcker ridponny.
Förslag och kommentarer mottages tacksamt :)

Sv: Vad betäcka liten B-ponny med?

Det är inte möjligt att ett så litet sto kan få en stort ponnyföl. Om du betäcker henne med en maxad D-ponny (OBS Seminera), då kan den hingsten höja storleken på fölet till en kategori större. D.v.s den blir ca 120 - 130 cm hög.
Vi har ridponnyhingstar och vi har betäckt massor(seminerat)av små B-ponnier och alla jag känner till har blivit max en kategori större. Men om ditt sto har någon större ras i sig kan det naturligtvis vara så att den kan bli ytterligare några cm till.

Allt detta att man korsar ponnyer med stora halvblod för att få storhäst är väldigt osäkert för fölet följer till 99% mammans storlek enligt vår erfarenhet.

Tänk på att inte betäcka ditt sto naturligt med en stor D ponnyhingst utan ta en som står på semin, det är många små ston som varje år får sätta livet till när dom blir penetrerade.

Vill inte låta nedlåtande men jag tycker att du ska köpa ett d-ponnyföl som passar på det du vill ha istället.

Min kompis gjorde så - hennes B-ponny var 121 cm och betäckte med en D-ponny (på semin). Ungen blev inte mycket större än mamman och flickan hade för länge sedan vuxit ur ponnyn. De köpte en D-ponny istället.

Det du bör tänka på...
Hur gamal är din son när ponnyn är 3år
Klarar han av att rida in en ponny då?

Kanske värt att köpa en färdig eller en unghäst 2-3år som ni har bättre koll på hur stor den blir.

Vet en som betäckte sin B-ponny (russ) med ett fullblod fölet blev en liten C-ponny.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 991
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 789
Avel Hej! Vi har funderingar på att betäcka vårt ponnysto om 1-2 år. Jag eftersöker nu era tankar och erfarenheter kring att ev betäcka en...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: Ciccibella
·
Avel Hej! Har en maxad b-ponny som jag funderar på att betäcka nästa år och skulle vilja att avkomman blir stor C eller allra helst D-ponny...
Svar
18
· Visningar
2 606
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V