Vad beror det på?

J

j3nnif3r

Vi hade ut en tandläkare för en vecka sedan (kollar henne två gånger om året, om inte mer). Hästen i fråga har haft tandproblem tidigare. I alla fall så såg hon bättre ut än någonsin i munnen och det behövdes inte göras så mycket, slipades ned lite. Dock slipades den näst innersta tanden i underkäken på höger sida ned mer för att inte belastas. Den tanden är roterad. Hon fick gå på smärtstillande (Metacam) i fyra dagar. Inga problem då. Det uppkom först i tisdags, och pågår fortfarande, då hon inte vill äta sitt hö. Hon äter upp sitt krafft, korn och alfalfa med god aptit. Frågan är varför? Om det är för att hon hade ont som hon inte äter upp höet, så skulle hon väl inte äta upp krafften heller, det är ju hårdare att tugga än hö? Eller sönderdelar hon maten bättre och får lättare i sig alla ämnen som hon behöver och behöver därför inte äta lika mycket längre? Hon är nu nere på 6 kg hö/dag, tidigare låg hon på 8 kg. Hon får 1 l korn, 1 l alfalfa och 2 l (?) krafft. Hon har inte fallit ur.

Vad tror du att det kan bero på? Och vad skulle du ja gjort i samma situation?

Sv: Vad beror det på?

Hur ser det ut när hon tuggar? Min häst ska kollas av vet i morgon för hon började tugga "avigt" och dregla en del för ett par dagar sedan. Har svårt för att tugga sitt grovfoder helt enkelt och lämnar en del halvtuggade klumpar. Nu fyller hon 4 år i år och enligt vet (som jag pratade med i morse) kan det ha blivit något problem med tandfällningen.

Sv: Vad beror det på?

Hon är bättre när hon tuggar nu än innan. Så jag vet inte, i så fall döljer hon det bra :angel:

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 893
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: svea
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
K
Western Jag har en häst som är världens snällaste häst i de flesta sammanhang. Har haft honom sedan föl och nu är han 10 år. Vi flyttade till...
Svar
0
· Visningar
1 133
Senast: Klutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka