Vad berhöver jag för omvårdnadsgrejer?

Sv: Vad berhöver jag för omvårdnadsgrejer?

Ja, det har jag väl aldrig motsatt mig? Vi använder inte jodopax ö h t, har inte gjort på 15 år (eller möjligen mer).

Jodopax ska inte användas för att rengöra sår. (Däremot kan de givetvis användas på hud mm i antiseptiskt syfte)
Ett färskt sår ska först spolas med rent, ljummet vatten (gärna från slang). Därefter spolas med steril koksaltlösning, samt givetvis undersökas, så att man kan bedöma skadans omfattning, om det finns främmande partiklar som måste tas bort, om veterinär ska tillkallas etc.
Såväl jodopax som klorhexidin och alsolsprit fördröjer/förhindrar läkning.

Precis så!! :D

Märkligt vad många (även veterinärer) fortfarande envisas med jodopax och dyl. Tvålen kan faktiskt vara bra för att tvätta rent runt om såret om det runnit mycket.

Delvis KL
Skulle precis skriva det att tvålen inte ska användas på såret utan på den hela huden runt om och då är den ovärderlig. Om ett sår vätskar och man inte håller huden runt om torr och ren är risken väldigt stor att den också blir sårig.

Ursäkta, men efter alla skitjobbiga, trista och icke konstruktiva kommentarer tror jag inte dumheten är spelad av leafhillranch! :rage:

Leafhillranch skrev "Så värja gång jag sko en häst eller fixa ett tapp sko då är det First Aid :D"
Det vet hon mycket väl att ingen här tycker, att det är första hjälpen att sko en häst. Alltså spelade hon dum.

Leafhillranch skrev "Så värja gång jag sko en häst eller fixa ett tapp sko då är det First Aid :D"
Det vet hon mycket väl att ingen här tycker, att det är första hjälpen att sko en häst. Alltså spelade hon dum.

Jag tycke rinte Leafhillranch spelar dum, jag tycker h*n är dum som alltid kommer med bittra inlägg.

Jag missförstod dig och trodde att kommentaren var riktad mot dig. Ber om ursäkt och återgår till ämnet :)

Nej....den har spåret ur som det bruka göra.
Folk kan inte skyllja på vad är Viktig att har i förband låda för "omvård" och vad man ska har i sko låda för "åtgärd" :meh:

Tråden bli bara lojal och meningslös.

Det mest meningslösa i denna tråd och andra trådar är kommentarer som dina. Meningen är att man ska delge sin erfarenheter, inte kritisera och nedvärdera andras erfarenheter.

Och så återgår vi till ämnet. Engångshandskar som någon skrev bör man också ha så fort det gäller sårvård. Jag använder även engångshandskar om någon häst har mugg faktiskt. Och på muggen har jag använt zinksalva för bebisar (ja min 650 kg tunga kolos är ju min "lilla" bebis så varför inte ;))

kl

Mina favorittillbehör i stallapoteket är aloe-verasalva (outstanding!!), klorhexidin, en antiseptisk sårsalva från Carr & Day & Martin, lactacyd, Skillingesalva, Superbra hästsalva, helosan & idomin, koksaltslösning samt olivolja till hovarna (kanske inte hör till stallapoteket men ändå).

Är lite sugen på att prova honung med då jag hört så mkt bra om det, samt att flera av de stora hästsjukhusen använder det.

(Psst, Skillingarydssalva heter det. Efter orten Skillingaryd i Småland. :p )

Medicinsk honung är fantastiskt bra för sårläkning! Men jag vet inte om det är något man som privatperson ska hålla på att greja med, vad jag har läst mig till ska man vara lite försiktig med det. Det är effektivt på brännsår i första hand, inte skärsår, skrubbsår osv.

Vill även slänga in en varning om aloe vera. Många billiga krämer innehåller "fel sorts" aloe, och är i bästa fall verkningslöst. I värsta fall kan det ge vävnadsskador och svårläkta sår. Ren aloe kan verka frätande på huden.

(Psst, Skillingarydssalva heter det. Efter orten Skillingaryd i Småland. :p )

Medicinsk honung är fantastiskt bra för sårläkning! Men jag vet inte om det är något man som privatperson ska hålla på att greja med, vad jag har läst mig till ska man vara lite försiktig med det. Det är effektivt på brännsår i första hand, inte skärsår, skrubbsår osv.

Vill även slänga in en varning om aloe vera. Många billiga krämer innehåller "fel sorts" aloe, och är i bästa fall verkningslöst. I värsta fall kan det ge vävnadsskador och svårläkta sår. Ren aloe kan verka frätande på huden.

Haha jag blandar alltid ihop det! :p

Hmm okej, det visste jag inte. Har hört flera privatpersoner som har köpt medicinsk honung för eget bruk men man kanske ska vara lite restriktiv med det då. Då känns det inte som något jag behöver köpa. :)

Ja, jag har också hört om det ang aloevera, det är dock inget jag har upplevt med den jag har. Använder den på mig själv med.

Ren aloe kan verka frätande på huden.

Källa på det? Har nämligen aldrig hört talas om att ren (äkta) aloe vera skulle kunna vara frätande, den är ju snarare känd som en medicinväxt. Har själv en aloeväxt som jag använder till mångt och mycket, men det kanske är skillnad på dessa också?

Liknande trådar

Hästvård Jag håller på att knåpa ihop ett litet startapotek till min nya häst som anländer på tisdag. Inser att det är alldeles för längesedan...
2
Svar
21
· Visningar
3 063
Senast: miiiiiiia
·
P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6...
2
Svar
32
· Visningar
3 122
Senast: Graendal
·
K
Hästvård har skrivit upp en del saker som andra här på buke har i sin sjuklåda, så nu undrar jag vad det är jag kan ta bort och vad är det mera...
Svar
7
· Visningar
2 343
Hästvård Jag håller på och utrustar en ny sjukvårdslåda för häst (och ryttare). Hittills har jag fyllt den med: Bomull Sterila kompresser...
Svar
15
· Visningar
1 950
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10