Vad berhöver jag för omvårdnadsgrejer?

Sv: Vad berhöver jag för omvårdnadsgrejer?

Just det hände oss efter senaste resan, stoet levde rövare i transporten och lyckades flytta skon genom att ha ur en söm och sedan få tåkappan rakt in under sulan, kunde givetvis inte gå alls pga smärtan, men tack vara att den avlägsnades snabbt så blev det inga sår eller övriga skador :nailbiting:

Typiskt tillfälle då man är jäääkligt glad att kunna fixa en sån sak själv! Man kanske inte ens är på hemmaplan med sin ordinarie hovslagare tillgänglig.

Min hovis sa: Att slå på en tappsko själv är bonus, men att kunna dra av den borde alla hästägare kunna.

Håller med, det är ett av de råd jag fått genom åren av hovisar. Skaffa grejor att nödhantera en konstig sko-situation.

Typiskt tillfälle då man är jäääkligt glad att kunna fixa en sån sak själv! Man kanske inte ens är på hemmaplan med sin ordinarie hovslagare tillgänglig.

Min hovis sa: Att slå på en tappsko själv är bonus, men att kunna dra av den borde alla hästägare kunna.

*gillar* bra hovis :)

Öhh, skojar du med mig eller?! Här finns inte en hovslagare att få tag på akut, självklart måste man som ansvarskännande hästägare förstå att det inte alltid går att förlita sig på att andra (yrkesgrupper) ska släppa allt de har för att lösa ens egna akuta situationer?

Att dra av en snedvriden sko måste jag klara själv, däremot att slå på den lämnar jag till hovslagaren (som ofta behöver ett par dygn på sig att få tid att komma, är det urakut får jag söka mig till kliniken och hovslagaren där).

Ett par tång räcker för att ta av skor i nödfall.

If you Think this is First Aid.....OK

Ja, om man vill ha av halva hoven samtidigt är det en jättebra idé. Hovslagarens värsta mardröm - uttalat.

Gör du som du vill, så gör vi andra som vi tycker är bäst. Som du ser har andra liknande erfarenheter och dessutom samma råd från sina hovslagare.

Socker är känd sen länge för länknings förmåga, prova själv nästa gång du skär dig.

Att ta av ett skor är ingen markvärdig, du kan har hovslagern vissa hur man göra.

Tapp sko har du ingen befogenhet för, gå det gället gäller inte försäkring och det kan bli rättsfall.

Hästens hovar är väl verkligen first aid?! O_o

Även om du inte behöver dra av en sko så kan du ändå behöva knipsa av en bit fläkt hov innan den gör mer skada eller en rasp för att förhindra att något större/värre kan ske.

Jag har alltid:

*Bomull på rulle (hård eller halvhård, den mjuka bara tussar sig)
*Alsolsprit
*Koksaltlösning, både en låda pipetter och en halvlitersflaska. Kokar eget när det inte längre är akut.
*"Klibblindor"
*Termometer
*Jodopax (kan också inhandlas när det behövs, stor flaska med begränsad hållbarhet, och alsolspriten är bättre till en början)
*Mild tvål
*Bra sax
*4S hästsalva/tjärsalva
*Brems, tångmodellen som kan fästas i grimman när man inte har medhjälpare.
*Hexocil
*Microcid
*Plåster för humanvård :D

Sen har jag även annat som jag samlat på mig på senare tid, men som man kanske inte måste ha till en början; verktyg för att ta av skor, sprutor och kanyler, butta osv. Sånt som blivit över sedan tidigare behandlingar, de senare sakerna köper man ju inte utan recept.

På önskelistan just nu står en egen visitertång, jagade hela bygden runt efter en sån för ett par veckor sedan. BARA hovslagarna som verkar ha det häromkring... :cautious:

Detta svar riktas inte endast till dig utan till flera:
Läs hur sår ska behandlas enligt modern veterinär medicin, på följande hemsida: http://www.hastsverige.se/sarbehandling.html
Där står att man först ska regöra med ljummet vatten från slag, därefter med steril koksaltlösning. INTE tvål, alsolsprit, jodopax o dyl. Dessa medel förhindrar/fördröjer läkningsprocessen.
Trots det finns dessa medel i de flesta stall.
En ytterligare sak ang användningen av penicillin i salvform: Det är ett mycket bra sätt att främja resistensutveckling. Använd inte det!
Ha däremot alltid engångshandskar i stallapoteket. Tag alltid på ett par engångshandskar innan du börjar göra rent ett sår.

Den hade säkert funkat jättebra, om de haft någon i butiken att sälja just då. :p
Ska ta en sväng dit och köpa en någon dag, men nu är det ju inte akut längre.

Microcid är en salva med väteperoxid, bra att lägga i t.ex. lite köttigare sår som inte behöver bandageras längre, eller färska småsår.
Bakteriedödande och även lite uttorkande.

Så värja gång jag sko en häst eller fixa ett tapp sko då är det First Aid :D

Det skrev jag väl inte?
Du slår väl inte på en sko med tång och rasp?!

Säger heller inte att du ska verka din häst själv (om du inte kan vill säga) utan att om du kan så ska du hjälpa/förhindra att skadan blir värre innan hovslagare kan komma.
Jag har då inget trollspö i stallet som gör att min hovslagare kan komma på studs.

Vilket bra tråd! Bör som någon annan nämnde absolut nålas! :)

Mvh Domino_s

Vilket bra tråd! Bör som någon annan nämnde absolut nålas! :)

Mvh Domino_s

Nej....den har spåret ur som det bruka göra.
Folk kan inte skyllja på vad är Viktig att har i förband låda för "omvård" och vad man ska har i sko låda för "åtgärd" :meh:

Tråden bli bara lojal och meningslös.

Jodopax ska inte användas för att rengöra sår. (Däremot kan de givetvis användas på hud mm i antiseptiskt syfte)
Ett färskt sår ska först spolas med rent, ljummet vatten (gärna från slang). Därefter spolas med steril koksaltlösning, samt givetvis undersökas, så att man kan bedöma skadans omfattning, om det finns främmande partiklar som måste tas bort, om veterinär ska tillkallas etc.
Såväl jodopax som klorhexidin och alsolsprit fördröjer/förhindrar läkning.

Det kan faktiskt vara så att andra har erfarenheter du inte gjort. Fått andra råd av yrkesmän i sin närhet.

Det du anser är faktiskt inte fakta, det är åsikter.

Vad du sedan menar med att en tråd är "lojal" är nog en gåta för fler än mig.

Liknande trådar

Hästvård Jag håller på att knåpa ihop ett litet startapotek till min nya häst som anländer på tisdag. Inser att det är alldeles för längesedan...
2
Svar
21
· Visningar
3 063
Senast: miiiiiiia
·
P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6...
2
Svar
32
· Visningar
3 122
Senast: Graendal
·
K
Hästvård har skrivit upp en del saker som andra här på buke har i sin sjuklåda, så nu undrar jag vad det är jag kan ta bort och vad är det mera...
Svar
7
· Visningar
2 343
Hästvård Jag håller på och utrustar en ny sjukvårdslåda för häst (och ryttare). Hittills har jag fyllt den med: Bomull Sterila kompresser...
Svar
15
· Visningar
1 950
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10