Vad behövs just nu inom svensk avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RuthHendrix
  • Startdatum Startdatum
R

RuthHendrix

Funderar på vad som skulle behövas inom svensk avel.
Och vad man kan tjäna mest pengar på...
Vilken ras/inriktning?
Tex avla på fullblodssto med dokumenterat hoppförärvande halvblodshingst för att få bra fälttävlandshästar.
Vilka raser är poppis - man kan få mycket för fölen.
Vilka raser är svåra/lätta att få tag på bra material att avla på.
Vilka raser är hotade/sällsynta och därmed värda att avla på ur bevarandesynpunkt?

Sv: Vad behövs just nu inom svensk avel

Eftersom marknaden svanger ganska mycket med olika stam och modell i mode, sa ar det battre att du avlar en ras och typ som du sjalv tycker om.
En vettig hast som ar exteriort korrekt saljer alltid!!

Visst gar det ar prestationsavla, men du maste ocksa kunna salja medelmattorna som kommer pa kopet till ryttare som inte ar proffs.

Jag tror att man sjalv maste alska och kanna for de hastar man avlar fram. Man maste ha ett hogre syfte med sin avel an att salja sina avkommor for vettiga priser.
De flesta uppfodare gar inte plus pa sina forsaljningar, sa nagra stora pengar handlar det inte om.

Jaghar hört från flera hållatt det är ridponnyer man ska satsa på! Vet de som betäcker sina fullblodsston med små ponnyhingstar.

Jo, nog anar jag att det måste mer till än bara en vilja att sälja till höga priser. Det är mycket sällan hästandet går runt ekonomiskt i bara sig.
Jag är mycket intresserad av avel, men känner kanske inte speciellt för någon enskild ras, utan min "hästhjord" skulle enligt dagens ideal vara väldigt blandad.
Känns som om det vore effektivare användning av mitt intresse att sikta in all energi på att ta fram just bara en viss sort, och där verkligen satsa all energi och ta reda på verkligen mycket om stostammar, hingstval, risker & förtjänster, avelsmönster mm
Men kanske är min fråga på mer allmän nivå. Vad behövs inom svensk avel? Så att min lust för avel verkligen gjorde en insats för att föra den svenska aveln framåt. Ha ett väl definierat mål och mening med det man gör.
Sedan måste det naturligtvis till lite eld oxå... ;)

...och en jäkla massa pengar...

Som jag har fattat det så är aveln för det mesta en förlustaffär - så man får avra beredd på att "hobbyn" kommer att kosta.

Sa lange man avlar fram bra hastar, sa gor man en insats i svensk avel.

Vad har du for hastar nu? Vad ar du intresserad av for raser? Tavlar du aktivt, isf vad?

Tex avla på fullblodssto med dokumenterat hoppförärvande halvblodshingst för att få bra fälttävlandshästar.
Den här kommentaren går ju hand i hand med hur folk avlar med fullblodston idag.
Överlag verkar var och varannan människa skaffa fullblodsmärr (utan att ha en aning om fullblodslinjer, deras inriktning och förärvning ) och använder i aveln och tror att det ska funka om man bara sätter på en bra halvblodshingst. Avel med vilka fullblodsston som helst främjar inte aveln på något sätt. Ska man avla ska man använda sig av bästa material även på stosidan! Dessutom är det inte såatt man per automatik får fram bra fälttävlanshästar bara för att man korsar in fullblod bland halvbloden.

Överlag verkar var och varannan människa skaffa fullblodsmärr (utan att ha en aning om fullblodslinjer, deras inriktning och förärvning ) och använder i aveln och tror att det ska funka om man bara sätter på en bra halvblodshingst. Avel med vilka fullblodsston som helst främjar inte aveln på något sätt. Ska man avla ska man använda sig av bästa material även på stosidan! Dessutom är det inte såatt man per automatik får fram bra fälttävlanshästar bara för att man korsar in fullblod bland halvbloden.

Så sant så! :bow: :bow: :bow:

Jag tror att man kan få ett fbl sto mycket billigare än ett hbl sto för det mesta så det är nog litegrann där skon klämmer

Ja men då biter de sej själva i ****....så att säga.

Billigt i inköp kanske...men en triangelmärkt hbl märr som är lite äldre behöver inte kosta en förmögenhet heller.

Ett fbl sto kostar ofta en ren förmögenhet att hålla...inte nog med att de äter mkt hö-vilket många hbl även gör...det går åt mycket mer kraftfoder också i vanliga fall.Så om det blir så billigt i slutenden - NEJ...mycket sällan i allafall...UNDANTAGSFALL finns väl dock.

Men första tanken är säkert att det handlar om ett billigt inköp många gånger.Men för de som varit med ett tag VET vad det KOSTAR....att hålla dem.

Ska jag vara ärlig tycker jag inte de direkta hbl/xx fölen verkar direkt lättsålda heller...folk är lite smårädda för fullblodens heta och lite nippriga temperament.De brukar ofta resonera-gärna mkt fullblod-men inte direkt i led.Ja åtminstone om jag ska gå efter vad jag själv har hört hur folk resonerar.

Jag tror inte att det har enbart med temperamentet att göra - jag tror att det är annat, bland annat blir ju galoppen annorlunda ofta på fblkorsningar, den blir lite längre och flackare så då får ungarna lite halvtaskig galopp poäng på visningar, fast det spelar EGENTLIGEN ingen roll det det ändamålet man tänkt sig (FLT), sen så blir halsansättningarna lite tristare, ofta lite lågt ansatt och då behövs mycket resning för att typen skall falla hbl domarna i smaken.f Men som sagt MÅNGA vill ha mycket fbl i fölen, men är rädda för fullblod i första ledet

Skon klämmer nog mer på människors totala avsaknad av självkritik och kunskap om de engelska fullblodslinjerna och vad de lämpar sig åt och vad de lämnat genom åren.
Överallt skrivs det så mycket om att man ska in mer blod i sporthästarna och det verkar för många likställt med att man kan ta vilket fullblodskackel som helst och stoppa in i aveln och hoppas på en superavkomma med Robin Z pappa ( för det har ju lyckats förut.. ) etc fastän inte alla fullblodslinjerna lämpar sig för rihästavel.
Butterfly Flip är ett praktexempel på en internationell toppstjärna med fullblodsmamma där stora delar av xx-blodet mer än en gång visat sig framgångsrikt inom ridsporten likaväl som inom galoppsporten.
Som folk avlar idag med mängder av kackliga xx-ston kommer snart en xx/halvblods-korsning dvs en vanlig hederlig halvblodshäst ha lika dåligt marknadsvärde som en travar/halvblod-korsning har idag just för att man använder vilken travarmärr som helst i aveln och som därmed inte tillför något.

Precis!

Om vi ska fortsätta på exemplet Flippan så är ju hennes morfar Moderne xx, som även var far till Son of a Gun xx som lämnade så många fantastiska hopp- och fälttävlansponnyer!

Man kan också titta på fullblodshingstar som lämnat framstående avkommor på steaplechasebanan ofta också lämnat bra hopphästar!

Moderne är även mormorsfar till raringen på min användarbild :)

Och för att fortsätta på samma linje så är det ju också ett rent litet helvete för en novis att sätta sig in i vilka fullblodslinjer som lämpar sig för ridhästavel då mycket handlar om "tur" - vilka som hamnar hos duktiga ryttare efter avslutad löpkarriär och därmed visar sig ha talang för det ena eller det andra.

Ofta ser man ju inte vilka hingstar tex som är bra ridhästförärvare förrän de sedan länge är gamla eller rentav döda iom att man inom fullblodaveln faktiskt inte har någon direkt ambition att ta fram vad vi menar med lämpliga ridhästar.

Man kan bara titta på de xx-hingstar som är godkända för halvblodsavel och konstatera att det inte är enkelt att hitta lämpliga exemplar ens om man är expert. :smirk:

Jag återgår till första frågan.

Jag resonerade som du, ville ha med hästar att göra men en ganska dålig rygg så då blev det ett avelssto.

Jag bestämde mig för att det var Nordsvensk Brukshäst som behövdes i Sverige.
Nu har jag ett sto som skall betäckas nästa vår om allt går enligt planerna.

Om man inte är ute för att göra en massa vinster utan man vill avla för hästeriets skull varför inte satsa på något som är på väg att försvinna.

elis

roslagen skrev:
Den här kommentaren går ju hand i hand med hur folk avlar med fullblodston idag.

Jo, det kan nog stämma. Som exempel kan man ju nämna vi har på ridskolan, fullblod/halvblod. Och han ser verkligen ut som en korsning, inte som ett förädlat halvblod. Sluttande kors, ädelt huvud, platta hovar, överbyggd, grov i kroppen. Som ett fullblod man hängt på en massa grovlek på ungefär.

Har ni ett bra fullblods sto börja att betäck med Welsh B hingst eller bra ridponnyhingst, det är dom Internationella raserna för ett bra recept på ridponny!

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 081
Senast: skiesabove
·
Avel Jag har ett jättefint halvblodssto med bra stam som jag har tänkt låna ut till avel, då jag själv inte har råd att avla på henne, men nu...
Svar
17
· Visningar
2 545
Senast: Piraja
·
Avel Ni som är insatt i aveln, hur ser det ut med marknaden för aveln idag? Vet bes min häst idag och tyvärr var hon 2 grader halt efter...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
Avel För att få hästar som håller, dvs halvblod av gamla typen... det skulle jag vilja avla, men är inne på att köpa in halvblodsston av...
2
Svar
30
· Visningar
3 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka