Vad behöver vi tänka på när vi har hunden i bilen?

Harbor

Trådstartare
Hur fraktar vi vår engelska toy terrier på bästa sätt/på ett praktiskt sätt i bilen? Vi har en Kia Ceed dvs en mindre modells herrgårdsvagn. Ska man ha någon slags bur, hurdan? Räcker det med ett galler mellan baksätet och bagageutrymmet? Behöver tips foort!!

http://www.teknikensvarld.se/kia/ceed/

Sv: Vad behöver vi tänka på när vi har hunden i bilen?

ett lastgaller mellan bagage och baksätet gör ju att man inte får hunden i nacken om det smäller. Däremot riskerar hunden att flyga ut ur bilen genom sidorutorna eller bakrutan.
en krocktestad bur skyddar både folk och hund.
tänk på att buren ska vara lagom stor, hunden ska kunna stå och sitta, men inte flyga omkring om olyckan är framme..

Det finns en Schweizisk bur som är krocktestad för små hundar o katter. Minns inte namnet, den påminner om MIM varicage i utförandet.

Jag skulle nog välja bur, för en så pass liten hund hinner fara långt och smälla i hårt om den har hela "skuffen" att vara i.

Jag skulle nog välja bur, för en så pass liten hund hinner fara långt och smälla i hårt om den har hela "skuffen" att vara i.
:bow::bow::bow:

Dessutom vill man kanske ha andra saker i bagaget ibland utan att hunden klättrar och hoppar omkring där bak.

En bur är det absolut bästa. Det behöver ju inte vara värsta specialburen, men en bilbur i alla fall. Och det ska vara en bilbur såsom dessa:
2318.png

hundbur225.jpg

Detta är ingen bilbur:
hundbur-xxl.jpg

Den måste vara stadig, helst svetsad och gjord för bilen. Inte någon utställningsbur eller tygvariant. Ska hunden sitta säkert i bilen behöver den en ordentlig bur som är någorlunda krocksäker.

Det säljs ju någon sorts bälten/selen till hundar som man sätter fast i bilbältet? Vad är positivt/negativt med dessa?

Det säljs ju någon sorts bälten/selen till hundar som man sätter fast i bilbältet? Vad är positivt/negativt med dessa?

Allsafe selen finns nog inte i supersmall, dessutom så är den inte supersäker annat än för människorna i bilen.
En hund i 25 - 30 kgs klassen överlever en frontalkrock i 50 km/h.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 031
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 118
Senast: ako
·
Fordon Så elcykel :). Har länge tänkt köpa cykel och nu när jag ska göra slag i saken har jag starkt börjat överväga att köpa en elcykel. Men...
Svar
18
· Visningar
1 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka