Vad behöver valpar i matväg egentligen?

lady_vip

Trådstartare
Eftersom jag snart får hem min valp har jag börjat fixa och dona (tex bytt ut alla mattor mot tvättbara trasmattor;)), och maten är ju ett evigt omen.

Jag ger mina färskfoder och har gjort i många år, uppfödaren ser helst att jag ger torrfoder (av ett specifikt märke som hon säljer). Själv är jag ganska rädd för torrfoder, jag står ju med en allergihund till följd av dåliga torrfoder...

Iaf, vi pratade om värdena och det kvittar ju hur det än görs, mitt färskfoder har högre värden än i stort sett alla torrfoder, och defintivt högre än det rekommenderade valpfodret.

Torrfodret har 25% protein/15% fett. Mitt färskfoder kan fås med lite olika värden, men omräknat till TS 90% ligger det med lägst värden på 31% protein/24,5% fett. Det med högst värden ligger på 35,4% protein/31% fett...

Är för höga värden skadliga? Jag trodde ju att vi hade gått ifrån det där gamla om att hundar kan växa för snabbt, HD-risk osv. Det har man ju gjort på hästar...

Rasen är snabbväxt i sig, tar ofta lång tid att bygga på sig massa - vilket aldrig har varit problem för mig sen jag började med färskfoder.

Sv: Vad behöver valpar i matväg egentligen?

Vill du ha just den valpen så är det ju bara att hålla god min o när du får hem den fasar du in den på det foder du vill utfodra med, om det nu är en köpehund o inte är behäftad med avelsrätt.

mvh

Nej, det finns ingen avelsrätt inblandad. Men det blir ju så att OM det skulle bli nåt fel på hunden så kommer det ju skyllas på fodret... Blir den allergiker, får höftledsfel osv, då kommer det ju bli färskfodrets fel.

Men är uppfödaren så okunnig att denne vill skylla dåliga resultat på ett färskfoder av BRA kvalitet, så känns det ju rätt kasst enligt mig.

Mina sålda valpar är uppväxta på det torrfodret jag rekommenderade, till färskfoder till torrfoder av andra märken. Om nu någon visar sig ha HD/ED, får allergier eller annat så är det ju inte för att dom har gett ett foder JAG personligen inte tycker är bäst... Utan det har ju med genetiken att göra, i nästan alla fall. Så visst suger det i sådana fall, att det kanske finns allergier i släkten exempelvis - men det är ju så det är att avla hundar. Man vet aldrig vad som kan komma fram till slut...

Foderkurs, behöver jag säga mer;)

Vi ger ju samma färskfoder, vilken av varianterna ser du att man kan utfodra valp/unghund med? Det är ju betydligt högre fett/protein-värden, men jag ser ju att vissa vitaminvärden, kalk osv är lägre än i valpfodret.

naturligtvis måste det vara genetiken som gör att Jipotimas hundar inte utvecklar hud o allergiproblem, helt orelaterat till utfodringen, o naturligtvis måste det vara genetiken som avgör att när dräktiga/digivande tikar utfodras med annat än bara torrfoder så utväcklar deras avkomma betydligt mindre allergier än motsvarande som utfodras med bara torrfoder, oavsett ras?

Orkar inte leta upp länken till SLU avhandlingen i ämnet.

Hej

När jag fick hem min valp för dryga två år sedan, så fasade jag in honom på färskfodret jag använder, när han kom, och med rekomendationer från tillverkaren, extra benmjöl. Han har vuxit upp utan några problem eller besvär.

Fick också höra massa konstigt i samband med att jag skulle ge honom färskfoder, dock inte från uppfödaren utan andra kunniga, Han har växt upp till en stilig kille utan några problem.

Jaha?
Jag skulle ändå aldrig ha mage att anklaga mina valpköpare för att ha gett mina uppfödningar HD/ED exempelvis. Kassa röntgenplåtar möjligtvis, om jag fått se dom själv.

Jag vet inte om du missat det, men jag kör enbart på färskfoder - ett väldigt rent sådant också - till mina egna hundar. Men jag känner mig rätt säker på att torrfoder inte ger HD/ED, så länge som det utfodrats korrekt och valpen har fått i sig allt den behöver, samt i kombination med normal motion och rätt hull på den växande valpen också.

Jag ger Röd till puppisar :) Plus extra benmjöl, alternativt låter dom äta ben då. Allt beror ju på valpen i fråga! I övrigt så äter mina valpar annat också, exempelvis grönsaker!
Så jag är inte orolig över vitaminer eller kalk faktiskt.

Pratar/skriver vi förbi varandra, eller har någon utav oss varit otydlig?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka