Vad behöver man?

Det är nog bara att konstatera att man föredrar olika. Jag tycker att både skal och galon har sina poänger och på förskolan vill de gärna att barnen har båda. Och ja, vi har bra skalkläder av hög kvalité och visst håller sig barnet själv torrt men om de sitter i lerpölar så kan man spola av galon medan skal behöver tvättas och många tvättar tar bort en del av funktionen.
Fodrat galon tycker jag är kanon i kyligt slask där runt 5 grader eller så, det är ett lager, enkelt att ta på och barnen verkar gilla det. Om de blir instängt fuktiga så märker man ju det när man tar av dem.

Vi sköljer av skalbyxor. Tvättar kanske 2 ggr per säsong. Har man fodrade galonkläder gissar jag att de behöver tvättas också?

Självklart föredrar folk olika annars skulle ju båda inte finnas. Jag ville bara säga att det inte alls är något måste att ha båda. Om man själv föredrar det är ju en annan sak.

Vi sköljer av skalbyxor. Tvättar kanske 2 ggr per säsong. Har man fodrade galonkläder gissar jag att de behöver tvättas också?

Självklart föredrar folk olika annars skulle ju båda inte finnas. Jag ville bara säga att det inte alls är något måste att ha båda. Om man själv föredrar det är ju en annan sak.
Precis varenda ut personal ja pratat med dissar skal och hyllar galon. Inte ens dyra fina skalkläder klarar gyttja och stora vattenpölar. Tyvärr, för de är ju absolut trevligare än galon.

Det är väl förmodligen människor som inte är ute särskilt mycket själva och har därför ingen riktig förståelse för hur man klär sig för olika väder. Jag tror också det är en ekonomisk aspekt, att de kanske har det lite sämre ställt och prioriterar annat än barnkläder. Jag är med i en lokal köp- och säljgrupp för barnkläder och kvalitetskläder är nästan osäljbara för ”alla” letar typ begagnade H&M-overaller för max 150 kr.

Oj, vad olika det kan vara trots att vi bor i samma geografiska område. Skulle kunna vara engagerade i samma grupp om det inte var för att det är POPs skalkläder och Didriksson boardman som verkar mest poppis i de köp och säljgrupper jag använder mig av.

Det är väl förmodligen människor som inte är ute särskilt mycket själva och har därför ingen riktig förståelse för hur man klär sig för olika väder. Jag tror också det är en ekonomisk aspekt, att de kanske har det lite sämre ställt och prioriterar annat än barnkläder. Jag är med i en lokal köp- och säljgrupp för barnkläder och kvalitetskläder är nästan osäljbara för ”alla” letar typ begagnade H&M-overaller för max 150 kr.
Vaaaaa? Hos mig är det helt omöjligt att sälja begagnade h&m overaller. Jag har 3 st som jag försökt sälja billigt men ingen vill ha. Här vill "alla" ha Pop, Gneis, Didrikson eller liknande märken.

@Sedna @clusia jag tror inte jag sett ett enda PoP ytterplagg i gruppen jag är med i, och definitivt inget från Gneis eller Isbjörn. Jag scrollar bara förbi klädannonserna för det är aldrig något av intresse. När jag ska sälja av saker är Blocket och Tradera ett säkrare kort.

@Sedna @clusia jag tror inte jag sett ett enda PoP ytterplagg i gruppen jag är med i, och definitivt inget från Gneis eller Isbjörn. Jag scrollar bara förbi klädannonserna för det är aldrig något av intresse. När jag ska sälja av saker är Blocket och Tradera ett säkrare kort.

Konstigt att det är så olika. Jag har har köpt både PoP och Reima ytterkläder på det sättet. Ibland har det varit huggsexa om plaggen.

Precis varenda ut personal ja pratat med dissar skal och hyllar galon. Inte ens dyra fina skalkläder klarar gyttja och stora vattenpölar. Tyvärr, för de är ju absolut trevligare än galon.

Okej, då har du uppenbarligen inte pratat med personalen på mina barns förskola :) Sen är jag iofs ute med mina barn tillräckligt mycket för att avgöra en sån sak själv, men det verkar ju som att förskolepersonals ord skulle väga tyngre.

Okej, då har du uppenbarligen inte pratat med personalen på mina barns förskola :) Sen är jag iofs ute med mina barn tillräckligt mycket för att avgöra en sån sak själv, men det verkar ju som att förskolepersonals ord skulle väga tyngre.

Jag tror att föräldrar ofta lägger större vikt vid huruvida plaggen andas eller inte. Förskolepersonalen ser mer till andra aspekter där galon drar längsta strået.

Jag tror att föräldrar ofta lägger större vikt vid huruvida plaggen andas eller inte. Förskolepersonalen ser mer till andra aspekter där galon drar längsta strået.

Ja såklart. Och klart att det är lättare för förskolepersonalen att ta på ett lager fodrad galon än två lager kläder som andas.

Men det ändrar inte faktum att vi enbart har skalkläder, att de alltid har hållit för vattenpölsbad och att vår förskola säger skal eller galon på frågan vad man bör ha :)

Klart det inte är något absolut måste, man kan ju ha antingen eller också, jag tycker själv dock att det finns goda användningsområden för båda varianterna.
Självklart måste galonisar tvättas också, men jag upplever dem som enklare att bara skölja av efter lerbrottning än vad skalkläderna är.

TS, det bästa är ju att fråga personalen på fsk, de brukar ha bra koll på vad som funkar 😊.

Vaaaaa? Hos mig är det helt omöjligt att sälja begagnade h&m overaller. Jag har 3 st som jag försökt sälja billigt men ingen vill ha. Här vill "alla" ha Pop, Gneis, Didrikson eller liknande märken.
Vad det gäller lokala FB- grupper handlar det nog mycket om vilket område man bor i, ekonomi och sociala strukturer, tänker jag.

Hos oss fick vi en lista på inskolningen vad de ville ha med!

Svårast har vi tyckt varit någon bra dress att sova i, de har åkpåsar att sova i men eftersom de sover ute behöver de ngt tjockare på men inte vill ha fleece på honom.

Och som andra skriver massor av mössor och vantar de är i torkskåpet, hemma hos ngt annat barn och sådär :rofl:

Svårast har vi tyckt varit någon bra dress att sova i, de har åkpåsar att sova i men eftersom de sover ute behöver de ngt tjockare på men inte vill ha fleece på honom.

Och som andra skriver massor av mössor och vantar de är i torkskåpet, hemma hos ngt annat barn och sådär :rofl:

Overall i kokt ull?

Ullfleece? (beroende på varför du inte vill ha fleece)

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: amsway
·
Småbarn Vår son är nu ett år och väldigt mobil sen ett par månader. Han springer och klättrar och är på ALLT 😳 Eftersom vi har ett äldre barn...
2
Svar
21
· Visningar
1 213
Senast: Fille
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 931
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar