Vad behöver man för täcken?

Blå

Trådstartare
Vad behöver man för täcken till häst av halvblodstyp? Sätter inte jättemycket päls och är normalt sätt inte så frusen av sig. Fryser dock vid regn så då har han regntäcke. Står inne på natten.
Har enbart ett regntäcke idag. Bor nära Göteborg.

vad skulle ni köpa för täcken till denna häst?

Vad behöver man för täcken till häst av halvblodstyp? Sätter inte jättemycket päls och är normalt sätt inte så frusen av sig. Fryser dock vid regn så då har han regntäcke. Står inne på natten.
Har enbart ett regntäcke idag. Bor nära Göteborg.

vad skulle ni köpa för täcken till denna häst?

Jag har häst under liknande förutsättningar jag har:
1 regntäcke
1 100g täcke utan hals
1 100g täcke med (avtagbar) hals och fästen för liners
1 100g liner
1 200g liner

Rent tekniskt hade jag nog kunnat skippa det extra 100g täcket samt 100g linern.

Jag har en häst som lätt fryser vid nederbörd men klarar sej annars.

Jag använder sällan de varma 300gramstäckena även om jag har ett.
Då används det när det är riktigt kallt, 20 minus eller så.

Det som används absolut mest är 200gramstäcken.
Väldigt väldigt lagom.

På Tidig höst och sen vår är det ofta ofodrat regntäcke som kan behövas.

Sen höst och tidig vår fodrat regntäcke.

Hals har jag avtagbar, är hästen frusen (nederbörd) upplever jag att de hjälps av en hals. Men inte så mycket annars. Därför vill jag ha en avtagbar så den kan användas bara vid behov.

Jag hade satsat på en uppsättning lätt fodrade regntäcken. Ofodrat, 50 gram, 100 gram. Helst ett par av varje så du har att byta med.
Med de milda vintrarna du (och även jag) har bedövs väldigt sällan tjocka täcken i sak, frusna hästar håller sig varma i sånt väder bara täcket erbjuder luftspalt och inte läcker.

I högre kallgrader med torrare luft har hästen dessutom rent naturligt lättare att hålla värme. Så samma täcken med lite fodring och luftspalt brukar räcka långt även där dvs har du ”basen” av täcken funkar de i stort sätt oftast även i kyligare väder.

Jag har ett av varje:
Ofodrat
50gr (skulle önska ett till att kunna byta med flera dagars regn, hästen bör på lösdrift)
100gr med avtagbar hals
200gr med hals
300gr med avtagbar hals

Halvklippt på lösdrift, använder mest 50 + 100gr, sällan 300gr. Har fri tillgång så det gör stor skillnad :)

Jag har ett regntäcke med nätsidor, ett ofodrat, ett 50g och ett 100g. Det funkar, men i och med dåliga tork möjlighet, skulle jag velat haft något täcke till.

Jag bor i Göteborg. Ute brukar hästen ha något av:

2x Ofodrat
2x 100 g
1x 300 g (mest om det skulle bli smällkallt, brukar klara mig på de andra)

Sedan har hon lite olika ylletäcken också. Hon är inte klippt. Står i sjukruta så kan ju inte röra sig särskilt mycket.

Jag har läst att värmeavgivningen från halsen är mindre än från hästens övriga kropp, och därför använder jag inte täckeshalsar. Gillar dock täcken med lite halvhög hals för de ligger ofta bättre på min häst.

Det med värmereglage via halsen har jag också läst om, det är väl rätt gammalt egentligen?

Men iaf jag har ändå fått veta av hästen själv att iaf han frös betydligt mindre eller inte alls bara han fick en hals. Om man jämförde samma täcke samma väder men med/utan hals.
(I nederbörd)

I övrigt är jag lite restriktiv med halsar jag också.

Jag har flera regntäcken, för att flocken är monster som tuggar sönder det mesta och det är trevligt att alltid ha ett helt att använda när de andra lagas. Har 1 100g stalltäcke, 200g stalltäcke, 550g stalltäcke och 200g utetäcke med hals. Tycker jag klarar mig bra på detta. Använder 200g under regntäcke tills det blir kallt på riktigt, då åker halstäcket på.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 969
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 883
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka