Vad äter upp hästarna??

S

Suuz

Vid intaget hade samtliga hästar "upphöjningar" på bringan. Ser ut som gigantiska myggbett. Överallt finns det sårskorpor (ser ut som svart mjäll). Plockade av några kryp men jag vet inte vad det är? Samma storlek som en myra, svarta med vingar. Var inte svårt att få bort dem och vid dödandet av dem blev fingrarna fulla med blod :eek:

En häst hade sårskorpor från huvud, ner på bringan, magen och hela vägen bak till rumpan :eek:

Hur vårdar jag huden? Dabbade på alsollösning (klådstillande)
Vad för insektsmedel ska jag använda??? (de är redan switchade)

Vårat stall har problem, samt grannstallet. Över 40 hästar har dessa jävla kryp på sig *ryser*

Sv: Vad äter upp hästarna??

Misstänker att det är de hemska ÄLGFLUGORNA vi har de här små svarta krypen också. Använder Prob Oljan den håller flugorna borta och läker sår, eksem.

Sånna där har vi här också, mitt lilla sto har fått ett sår i virveln på halsen/bringan. Smörjde med 4-ess tjärsalva. Samt lite Aloe Vera Gelly.

Du kan prova Flytex (tror jag det heter?) för betesgående kor.
Jag har i allafall minskat problemet med detta.

HeJ!

Jag har aldrig sett dom förr, men i nya stallet dräller det av dom!!!

Dom verkara inte uppskatta switch, dock. Min tjej hade mycket lite på sej när jag tog in henne, resten av hästarna har MASSOR överallt!! Fast jag häller inte bara switch över hals och rygg utan baddar utsatta ställen, typ mellan frambenen och under halsen och mellan bakbenen..

Dom är sååå äckliga.. Utrota nu!!!

/ Lavinia, som avskyr att plocka bort levande djur från hästen!

nej älgflugorna är bruna, tappar vingarna när do sätter sig på djuret och finns dessutom nästan bara på hösten så det måste vara nåt annat.

Det är nog två saker som råkat sammanfalla bara - det som sitter i bringan och är svart & lite "krustigt" är knott, de andra - "myrorna" - är nog just myror! Det brukar komma ett gäng "flygmyror" som svärmar vid den här tiden hos oss - de tappar vingarna när de svärmat klart. ;)

Min pålle har också fått små upphöjningar + sårskorpor överallt :eek:
Ska ha på lite 4 ess o se om de slutar kma massa bulor o sårskorpor :cool:

Känner igen dom små vidriga "djuren" men kommer inte ihåg va dom heter.Det var typ stingfluga eller så.Flytex funkade något men mest funkade det att ta in dom i stallet.Hemska djur! Jag tvättade med vatten eller koksalt o smörjde in med tjärsalva i mängder o Flytex. En bonde vid mig hade spillolja på sina ardennrar men det är INTE att rekomendera även m det va väldigt effektivt...Fråga vetrinär annars!!

Det är nog knott. Inte svidknotten som är i farten morgon och kväll utan det som kallas sandknott i Värmland.

Dom knaprar på alla 20 hästarna i stallet utom min som är switchad.

Misstänker att det är de hemska ÄLGFLUGORNA vi har de här små svarta krypen också. Använder Prob Oljan den håller flugorna borta och läker sår, eksem.

Menar du på fullaste allvar att de små jävlarna finns redan nu?? :eek: Trodde att det bara var på hösten de terroriserade oss....

Menar du på fullaste allvar att de små jävlarna finns redan nu?? :eek: Trodde att det bara var på hösten de terroriserade oss....

Jepp de har vi här redan , verkar ha vaknat till tidigare för varje år.

Det är knott.
De kommer först efter de stora myggorna som föder upp hela sommarens kull.

Det räcker med matolja mot dessa.
De biter på underredet o på bringan på en del.

Det är knott.

Pratade med naturresarvatets biologer och det är knott. Hur använder man matoljan? Bara smeta på?

Sprayade på "bremsen blocker" från effol, och, ta i trä, inte sett några levande varelser på hästarna ännu... *ryser*

Det är mer hudvänligt med matolja.
Andra preparat sparar jag mot de förhatliga bromsarna o fästingarna.

Jag bara duttar på skap/ juver, lårens insida, navel, armbågsvecket o på bringanpå den som blir biten där.

Knott är giftiga, så mkt bett kan leda till komplikationer.

Hej,
Jag vet precis vad du menar. Jag bor utanför S tälje och dessa insekter kommer ganska tidigt, innan knotten t o m. Det är en typ av rovfluga har jag fått veta. Alltså inte knott eller älglusen. Tyvärr har jag inte hittat något som hjälper, men lite veg. olja är i vart fall ofarligt. Switch tyckte jag inte fungerade alls och är ju gräsligt dyrt dessutom. Bäste botemedlet mot alla insekterna under sommaren är ju att ta in några timmar när det är som värst.

Det är knott.

Funkar verkligen matolja mot knott. Det måste jag testa.:bow: :bow:

Usch, älglöss är skitäckliga. Du har fått jättemånga råd men jag tänkte ändå passa på att tipsa om (vet inte riktigt vad den heter) en svart sprayflaska som innehåller TeaTree oil. Skitbra. Flugorna gillar inte lukten och dessutom är det läkande. :D

en svart sprayflaska som innehåller TeaTree oil
Precis som med de flesta andra medel man testar på sina hästar, ska man vara lite försiktig och först prova på någon mindre yta - jag vet flera hästar som reagerat rätt kraftigt på just TeaTree oil (och FyraEss-salva och liknande tjärvarianter) - innan man kletar in hästen för mycket... :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Kan vi ha en sådan? Nu när det börjar bli varmare ute så kommer garanterat alla årliga trådar om tips mot/för/om insekter och olika...
2
Svar
35
· Visningar
3 786
Senast: HrafnKatla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V