Vad äter era unga Fullblod???

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Dannyboy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 5 082
D

Dannyboy

Det finns säkert redan en sådan här tråd!

Jag undrar lite vad ni ger era fullblod för mat?

Jag har ett 3-årigt fullblod på ca 163cm om var rätt mager när jag fick honom för ca 3mån sedan.. Fick tips på att ge honom groov 125..

Idag ger jag honom lite mer en 1kg kg groov 125 på morgonen & lika mycket på kvällen & extra vid ridning, och han börjar bi riktgt fin är inte längre mager.

Ska jag öka ännu mer?

Han blir inte riden så mycket just nu..

Har ni nåra tips, blir så j-vla dyrt!! Kan man blanda korn & groov 125??

Jätte tack för schysta svar!

// Malin

Sv: Vad äter era unga Fullblod???

Han äter även ca 10kg hö/ensilage om dagen.

Öka på grovfodergivan istället om han inte rids så mkt, har du bra värde på silaget så behöver du inte ge mer krafft groov så länge du inte ska rida honom mer. Men tycker du det blir dyrt kan du absolut testa korn oxå.
Min rids minimalt idagsläget och han står på fri tillgång på silage i hagen, sen 4 kg hö vid insläpp samt 1 mått/kg krafft groov 125 och 0,5/kg mått musli, 4 kg hö till natten samt samma krafft/musli giva till frukost. Och både hö och silage är kanonvärden på.
Det håller han sig bra på. men när han ska igång ordentligt igen då ökar jag oxå på kraftgivan.
Det absolut bästa är alltid att börja med att öka grovfodret, om det är bra värden på vill säga.

Lycka till.

Har själv ett fullblod sen 10 år tillbaka, hon är nu 14 år gammal.
Hon har alltid varit svår att hålla i hull och kräver långt över vad tabellhästar gör.
Brukar ligga på en kvot 7,5 till 8, runt 100 MJ och 750-800 smrp, då håller hon sig kanon.
Just nu äter hon 14 kg hösilage + Lucern hack + kornkross per dag.

Du har inte skrivit något värde på ditt hö/silage men däremot så säger du att han börjar bli bättre i hullet så det verkar ju vara på rätt spår i alla fall. :laugh:

Många fullblod är inte billiga i foder, en del kräver mycket mat för de ska hålla hullet.
Om din häst är bättre i hullet och klara sig på 10 kg hö + 2 kg grove per dag så är väl de rimligt för en stor häst i matkost?! (Förstår inte hur man ska kunna komma undan med mindre till stor en häst.)

Har du ett bra hö så öka givan (fri tillgång är inte fel) i först hand om du vill ha ännu bättre hull, brukar vara det billigast och bäst för hästen.

Många fullblod tappar ju endel vid miljöombyte och du har ju inte haft honom så länge.
Avvakta lite och låt honom falla på plats. Jag skulle också öka på grovfodret hellre än kraften.

Mitt fullblod äter 1,5 kg müsli, betfor + 7 kg hö och håller hullet bra, även om han tunnar ut lite nu när vintern kom. (Rids inte jättehårt pga igångsättning efter skada).

Jag har pratat med stallägarn, hon ska ta en ordentlig titt på honom.

När han kom i oktober så var han väldigt mager och har nu börjat bli riktigt fin. Han är ju som sakt ett mycket smäckert fullblod.

Jag rider honom ca 2-3 dagar i veckan just nu, väldigt lungt i skogen ca 40 min.. Tanken är att sätta igång honom till våren.

Jag ska öka ensilaget & minska lite på kraften & se hur det blir, faller han ur så är dte bara till att öka på igen.

Jag är totalt kass på det här med foder, måste gå ngn kurs eller likande.

Höensilaget är tycdligen bra enligt stalägaren (en stark 7a sa hon) vad det nu betyder,

Så han får ca 6kg höensilage på kvällen, sen vanligt hö i hagen, med ngt sämre kvalite.

Jag lägger upp en bild på sidan om ni vill se hur han ser ut.

D som ser honom säger att han har blivigt jättefin i hullet.

& det tycker ju såklart jag oxå.

Min går på fri tillgång på hösilage ganska blött.Han får inget annat och sätter väl i sig ca 30 kg om dagen. Växer forfarande och är väl i dagsläget ca 167 i mankhöjd
smrp 53 kg foder
MJ 8.7 kg foder
TS 45%

Han rids inte alls för tillfället eftersom han växer som han gör. innan jag fick hem hösilaget fick han

10 kg hö
2 kg lusern
300 g soja
+ fritt på halm
höll sig jämn på det .

Senast ändrad:

Ett bra foder till magra fullblod tycker jag är dels ett bra grovfoder (som du ju har) och sen lusern, soja, havre, mineraler, lite rapsolja på det. Det har jag fått upp många hästar i hull på, och det är ekonomiskt att fodra med.

Jag har nu dragot ner lite på kraften, inte spec mycket, & ökat grovfodret. En skillnad är att han äter upp att ensilage inne på natten ca 7kg. Innan var det alltid ngt kilo kvar utspritt i boxen.

Ute får d (fördelat på 6 stora hästar) morgon 1 höbal = ca18kg. Lunch en höbal ca 18kg & em ngt kilo i var att "pilla" med.

Många fullblod tappar ju endel vid miljöombyte och du har ju inte haft honom så länge.
Avvakta lite och låt honom falla på plats. Jag skulle också öka på grovfodret hellre än kraften.

Mitt fullblod äter 1,5 kg müsli, betfor + 7 kg hö och håller hullet bra, även om han tunnar ut lite nu när vintern kom. (Rids inte jättehårt pga igångsättning efter skada).

Va lite mat! :o Låter ungefär som något min lilla kallblodsponny brukar äta. Har ni dunderbra hö eller? Varför ger du inte mer mat om han tunnar ut på vintern? Man kan ju inte bara låta hästen bli för smal och fortsätta ge pyttelite mat. Min stallkompis fullblod äter 11 kg hö, 3 kg lucern (orkar itne äta mer) plus olja och förstås fri tillgång på halm och han är inte tjock direkt.. Vårt hö inne håller 8.5 Mj och 40 g smrp.

Va lite mat! :o Låter ungefär som något min lilla kallblodsponny brukar äta. Har ni dunderbra hö eller? Varför ger du inte mer mat om han tunnar ut på vintern? Man kan ju inte bara låta hästen bli för smal och fortsätta ge pyttelite mat. Min stallkompis fullblod äter 11 kg hö, 3 kg lucern (orkar itne äta mer) plus olja och förstås fri tillgång på halm och han är inte tjock direkt.. Vårt hö inne håller 8.5 Mj och 40 g smrp.

Nu har jag inte näringsvärdet i huvudet men vi har bra hö. Nu är det ju inte så mycket att äta i hagen pga snön men normalt sett så hittar hästarna ganska mycket att peta i sig i hagarna också. (Vi har 9 hektar på 8 hästar). Pållen såg ut som ett spjälstaket när jag köpte honom men gick upp ganska fort (han kom i maj när gräset satte fart att växa). Just nu rids han 5-6 dagar i veckan men nåt direkt "jobb" är svårt att få till med djupfryst ridbana, halka och mörker. Ska öka kraften när vi kan jobba igen, men någon jätteökning blir det inte. Han är pigg, glad och full i bus och både hovslagare och veterinär tycker han är bra i hullet.

Då har du nog tur med en väldigt lättfödd häst, har aldrig hört talas om ett fullblod som äter så lite. :p Tom vår d-ponny måste äta mer för att hålla sig hyffsat musklad och blank, blir jättetrist i kroppen annars.

Jo, jag vet. Dessutom är han en verkligt cool kille som inte bränner av en massa energi på att vara stressad. Vi har ett lugnt stall med fasta rutiner och hästarna är ute mycket. Det finns inte så mycket att hetsa upp sig över.

Mitt förra fullblod blev en helt annan häst när vi flyttade hit. Både i huvudet och i kroppen. (En flytt på ca 50 meter, samma mängd foder (om man räknar över hösilaget till torrt) och nästan lika mycket tid i hagen, men mycket rörigare i stallet).

Vi verkar köra lite på samma filosofi.. Enda gången mitt fulblod hetsar upp sig lite är om han får stanna kvar tills sist när det är tex utsläpp, annars har han ett underbart psyke, och är väldigt fin i hullet, både enligt hovis & vetrinär. Sund häst.

Han rids inte heller så mycket just nu, utan ska sättas igång mer till våren & då kommer även jag öka på kraften, men inga kopiösa mängder.

Med en stark 7a menade kanske stallägaren att hösilaget har en kvot på 7? I så fall är det ju jättebra! Fråga om det var det hon menade :)

Min grabb äter mååånga kilo hösilage per dag. Kompletterar bara med Krafft 125 för att få till det. Trodde sen förra vintern han var lite svårfödd men det gäller snarare att ha ett grovfoder han gillar så han äter upp allt, sen komplettera om det behövs. :)

Fullblodet fick i princip bara hö när han stod med boxvila förra vintern (kompletterat med betfor + morötter). Hade han fått kraft hade han nog demonterat stallet... Visst tappade han endel - men mest muskler. Hullet var nog inte sämre än när jag köpte honom. Han är ganska enkel. Äter allt man ger honom.
Korsningen och islänningen däremot tittar skeptiskt på höet när vi kvällsfodrar. "Ska VI äta gräs!? Vi vill ha hink!" Båda lämnar hö kvar om man råkar öka på fodergivan för mycket. (Korsningen är till dotterns förtvivlan ganska rund om magen ändå).

Med en stark 7a menade kanske stallägaren att hösilaget har en kvot på 7? I så fall är det ju jättebra! Fråga om det var det hon menade :)

Min grabb äter mååånga kilo hösilage per dag. Kompletterar bara med Krafft 125 för att få till det. Trodde sen förra vintern han var lite svårfödd men det gäller snarare att ha ett grovfoder han gillar så han äter upp allt, sen komplettera om det behövs. :)

Ja en stark 7a sa hon, han käkar typ ca 10kg hö ensilage inne nattetid, & 2kg krafft 125 uppdelat på morgon & kväll. + lite vitaminer. Han håller sig fin på det.

Fullblodet fick i princip bara hö när han stod med boxvila förra vintern (kompletterat med betfor + morötter). Hade han fått kraft hade han nog demonterat stallet... Visst tappade han endel - men mest muskler. Hullet var nog inte sämre än när jag köpte honom. Han är ganska enkel. Äter allt man ger honom.
Korsningen och islänningen däremot tittar skeptiskt på höet när vi kvällsfodrar. "Ska VI äta gräs!? Vi vill ha hink!" Båda lämnar hö kvar om man råkar öka på fodergivan för mycket. (Korsningen är till dotterns förtvivlan ganska rund om magen ändå).

Jag har ökat på höensilaget idag faktiskt från 7 till 10kg nattetid, ska se i morrn hur mycket han har lämnat kvar. Han får ca 2kg kraft 125 upp delat på morgon & kväll. Men nu senaste veckan har jag märkt att han har blivigt väldigt "het", mycket heteare än han har varit förut. Nu kan det dock bero på att det är allmänt tråkigt i hagen & han är en smula understimulerad. Rider typ bara 25-30min per gång mestadels skritt, då han är barfota just nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
879
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 481
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 365
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver hjälp!!! Jag har en nyinköpt häst som jag haft i lite mer än 1månad som bara går ner å ner i vikt. Nu börjar till och...
Svar
18
· Visningar
3 433
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka