Vad äter era dräktiga ston?

Tuvalisan

Trådstartare
Jag funderar på att betäcka mitt sto och undrar vad era hästar äter och hur mkt under dräktigheten och digivningsperioden. Berätta oxå gärna vad det är för häst du har. Tacksam för svar

Sv: Vad äter era dräktiga ston?

Moderatorn kommer säkert flytta denna tråd till foderforumet, men jag kan svara så länge.

Mitt sto som är dräktigt ger jag i princip fri tillgång på hö, hon äter ca 15kg och kan lämna lite ibland, hon får 1 kg havre o ett kg korn samt två kg lussern hackad strå. Sen så får hon betfor och biotin(för hovarna).

Hon är ett halvblod på ca 168cm som har lätt för att lägga på sig. Hon har ca en månad kvar till fölning men har ätit såhär i ungefär två månader.

DEt viktigaste är ju att det är bra kvalitet på höt, allra bäst att det är analyserat. Då kan du räkna ut en mer exakt fodergiva för ditt sto anpassat till proteinmängd mm. Man ska ju öka intaget ganska rejält i månad 9 av dräktigheten.

Sv: Vad äter era dräktiga ston?

Mitt sto äter: fri tillgång på höslage i boxen, Förr två kilo hösilage i hagen men numera gräs. 2 kg havre och 1,5 kg kraft pluss grön samt 0,5 l vetekli. Havren ökasdes med 0,5 kg för två veckor sedan och ska ökas när fölet kommer.
HOn får även hallonblad.

Hon har 7 dagar kvar, Är ett halvblod med 65% fullblod på 158 cm, något svårfödd.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 982
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka