vad är vitsen med personlig försäkringsombudsman?

Lilla_Gubben

Trådstartare
När de ändå inte är inblandade i ens försäkringsärende???

Har nu pratat med 2 inblandade, varav ingen är min personliga ombudsman. Det visar sig att hon som dömt ut hästen (att jag inte kommer få någon ersättning) missat att hästen varit försäkrad hos dem i snart 2 år, bara sett mitt tillägg, så jag ska få ett nytt brev ang detta (har inte fått det första ännu) och hon talade inte om vad hon skrivit eller vad hon missat, bara massa hum hum, ojdå... De har missat att betala ut för min röntgen (vilket är skälet att jag ringde från första början), och där är tydligen ytterligare en person inblandad.

Svamligt inlägg, jag vet, men jag är så irriterad på dem just nu.

Enligt första telefonsamtalet, då jag bara efterlyste varför jag inte fått något för röntgen, så fick jag snabbt att jag minsann inte skulle få ut något på min livförsäkring för hans skador var så omfattande att de måste han hänt innan karensen. Jag frågade inte ens om det just då, men tack för den. Jag förklarade lite fint att röntgen borde väl gå på vet.vården som han haft i 2 år, då blev jag snabbt hänvisad till någon annan. Sen när jag ifrågasatte henne lite om att det är lite knäppt att jag får teckna en livförsäkring på bara en gårdsbesiktning (som de inte ens begärde in protokollet på), så svarade hon spydigt att "ja, alla väljer vi ju hur mycket vi besiktigar våra hästar"... Men fortfarande, då borde jag ju inte få försäkra hästen utan att helkroppsröntga först.

Börjar tro att det inte är värt att liv/användbarhetsförsäkra en häst som är äldre än ett foster... Hur gör folk som importerar???

Nä, nästa häst blir enbart veterinärvårdsförsäkrad och övriga pengar sätts in på ett bankkonto...

Sv: vad är vitsen med personlig försäkringsombudsman?

Tråkig kommentar du fick tycker jag.

Men jag kan förstå att de inte betalar ut livvärdet om han bara haft veterinärvård innan och dessutom blivit sjuk innan karensen gått ut. Någonstans måste man ju dra gränsen?

Jag hoppas att ombudet informerade dig om karensen och vad den innebär? Ett ombud ska ju hjälpa dig att skaffa en bra försäkring, men samtidigt informera om karens. När skadan väl är ett faktum så blir det andra personer som tar hand om ärendet.

Angående importer så röntgas en del, men de flesta chansar nog. Du hade nog bara extrem otur ! Du borde kunna häva köpet eftersom skadan måste funnits där en längre tid.

Hoppas allt löser sig!

(läste och skrev i din andra tråd också..)

Jo, jag förstår att de inte betalar ut livvärdet då han bara haft liv/anv.försäkringen sen i mitten av april, det jag stör mig på är att jag fick teckna försäkringen utan att de krävde något av mig, förutom besiktning, som de inte ens ville ha in papper på.
Deras ombud ringde upp mig och frågade om jag ville ha kvar honom hos dem och då jag ville ha lite 'säkerhet' så ville jag ha en helförsäkring åtminstone första året och då han inte hade haft några problem sen förut så var det inga som helst problem att höja. Karensen var 30 dgr, och problemen visade sig efter, nu vet jag ju, mha röntgen att skadan funnits tidigare, bara inte visat sig så tydligt.

Men jag väntar med spänning på brevet som jag ska få från dem, och sen det nya brevet med ändringar. Det första skulle jag ha fått redan i tisdags, men det har inte kommit ännu...

Men du som är lite insatt i försäkringar, om han har haft A1 vetvård i 2 år(!) så borde jag väl ändå bli ersatt för röntgenundersökningen som jag fick på remiss från veterinär, där kan de väl ändå inte prata om karens, eller? För det svamlade den ena tjejen om, innan hon tittade djupare i min försäkring och plötsligt skulle skicka ett nytt brev.

Vet ju iaf vilket försäkringsbolag jag inte ska använda på nästa häst. Antingen återgår jag till If, eller så blir det något alldeles nytt.

Jag för en öpen diskussion med förra ägaren, men vi tänkte att vi väntar ut vad försäkringsbolaget säger först. Måste ju även ha allt klart med dem för avlivning har jag förstått.

Du bör ersättas för den veterinärvård som din häst har gått igenom om försäkringen varit obruten, men jag säger bör, vågar inte säga mer exakt då jag inte känner till ditt ärende, eller vet vilket bolag det rör sig om. Jag tror att den ena tjejen du pratade med inte hade koll på läget riktigt.

Jag förstår din frustration! Läs igenom allt det finstilta innan du bestämmer dig för vilken försäkring du ska ha till nästa häst är mitt tips!

Det är en av mina frustrationer, att de svarar utan att kolla upp det ordentligt först... De har ju t o m skickat ut ett beslut till mig utan att ha koll på att han faktiskt hade haft en A1 veterinärvård i 2 år, har fått första brevet idag, ska som sagt bli spännande att se vad det blir för ändring i det andra.

Jo, läsa det finstilta och försöka förstå till nästa gång, men som de gjort nu, då har de lagt till en reservation som inte går att överklaga. Spelar väl inte mig så stor roll, då han ska avlivas oavsett, men det känns som att de gör lite som de vill:mad:

Om du har en obruten veterinärvårdsförsäkring brukar veterinärvården ersättas fram till det att diagnos fastställs.
Om det sedan visar sig att skadan fanns innan veterinärvårdsförsäkringen tecknades täcker inte försäkringen därefter.
Då får man ta ett beslut om att avliva eller fortsätta behandla och betala själv fortsättningsvis. Om det dessutom visar sig att någon vetat om skadan, dvs fd ägaren eller du så täcks det inte alls. (Det är då man kan börja diskutera reklamation osv)

Medfödda fel ersätts ej om man inte har någon form av dolda fel/föl och fosterförsäkring som övergått i vanlig försäkring.

Vad gäller livförsäkring så är det samma sak där. Om en skada funnits innan tecknande av försäkringen så gäller det inte, oavsett vad som har synts eller ej på besiktning. Så är det i alla bolag och för alla försäkringar, inte bara för häst/djur. Besiktningen en riskbedömning för bolaget så att säga. Men visar det sig att hästen har ett fel som funnits innan tecknande spelar inga försäkringar i världen någon roll tyvärr. Samtidigt är ju det samma för alla bolag, och varför ska dom försäkra för saker som bevisat har funnits innan, det är inte helelr rimligt. Även om just din situation är väldigt tråkig för dig.

Jag har accepterat att jag inte kommer få något från min livförsäkring även om jag fortfarande är lite sur på att det är så lätt att teckna dem, utan någon form av krav från förs.bolagets sida...

Men man borde väl få ersättning för det som krävs för att konstatera skadan? I mitt fall en remiss till röntgen och sen ett uppföljande vet.besök... jag har fått för vet.besöket, men inte för röntgen:confused:
Iofs så väntar jag på ett reviderat brev från dem, så de kanske har tänkt om iom att han trots allt haft vet.vårdsförsäkring (A1) sen 1,5års ålder. Dvs snart 2 år...

Vad jag vet kände inte fd ägaren till något.

Någon som vet hur det fungerar med avlivning i sånt här fall, enligt mina försäkringspapper så får jag ngn form av ersättning för det, men som läget är nu litar jag inte en sekund på vad som står i deras papper:mad:...

Ja som jag skrev, du borde få ersättning för utredning och behandling fram tills att skadan diagnostiserades. Det tror jag du får också, avvakta det nya brevet och om inte får du vara på dom lite.

Vad gäller avlivning så är jag osäker, dom kan ju backa på det iom att skadan nu är bevisad ha funnits tidigare än när veterinärvårdsförsäkringen tecknades också om jag förstår dig rätt? Om inte det är klarlagt ska du få ersättning för det enligt vad dina villkor säger.

Jag har accepterat att jag inte kommer få något från min livförsäkring även om jag fortfarande är lite sur på att det är så lätt att teckna dem, utan någon form av krav från förs.bolagets sida...

"Tyvärr" så har ju alla bolag stramat åt sina villkor, det allra bästa är ju att man köper en häst som har en obruten försäkring sedan födseln alternativt kan försäkras in med sådana villkor.

Men du borde få ersättning för undersökningarna på veterinärvårdsdelen, det finns klantiga handläggare;)

Vet hur du känner dig, jag är rätt besviken på mitt ombud med just nu. Årets föl dog för lite över en månad sedan. Hon var halt på h.f och vi tog ut vet. som konstaterade en ledinfektion. Hon fick penicillin, sen skulle jag ringa honom igen på morgonen så skulle vi ta beslut om att avliva henne eller inte beroende på hur hon svarat på det. När jag ringde ombudet för att höra med henne om hon tyckte att vi skulle köra fölungen till skara och isf ifall försäkringen täcker det, så svarade hon ja på det.. Så körde dit henne och då konstaterade dom förutom en ledinfektion också ett hjärtfel. Hjärtfelet var antagligen medfött och fölet försäkrades när hon var 1 vecka gammalt.
Då hjärtfelet var medfött täcker inte försäkringen detta så står nu med en räkning från kliniken på 14 000.. Jag klarar mig, tack vare att både jag och min man får så pass i lön, men det blir snålt den här månaden.
Men måste ändå säga att jag var något besviken, när jag ringde för att berätta att fölungen hade hjärtfelet med och att vi skulle avliva fölungen inom 1 timme så fick jag till svar att "ojdå, du har ju inte plus försäkring så det täcker inte medfödda fel". Sen hade hon inte tid att prata med mig mer för hon var faktiskt på tävling och slängde på luren i örat på mig.
Kände mig något uppgiven, det var ingen höjdare att stå där sen med en död fölunge och inget som helst svar på hur det skulle gå med försäkringen på vet.vården.. Liv förväntade jag mig inte ens att få ut, men vill iaf att dom står för kostnaderna pga leden... Det var ju iaf inte medfött..
Mina föl som föds nästa år kommer vara försäkrade redan som foster, men i lågt värde och knappast hos detta bolag eller ombud.. Jag betalar 15 000 om året i premier på min stora häst, och han kostade mig 38 i inköp och är försäkrad i samma summa. Jag har om 1½ år betalt honom en gång till genom förs. Dessutom, jag har råd att betala hans veterinärvård ändå utan försäkringsbolaget.. Så det känns inte så värt längre...

Jag betalar 15 000 om året i premier på min stora häst, och han kostade mig 38 i inköp och är försäkrad i samma summa. Jag har om 1½ år betalt honom en gång till genom förs. Dessutom, jag har råd att betala hans veterinärvård ändå utan försäkringsbolaget.. Så det känns inte så värt längre...

OMG vad dyrt! :eek: Jag har min häst försäkrad hos If för 30 000 kr och hon kostar ca 6000 kr/år (A1, fast självrisk 2 700 kr, vet-vård 50 000 kr).

Jäklar vilken skillnad! Min har också vetvård till 50 000.. Men vi har inte samma bolag. Känns inte så värt att byta heller ifall något skulle hända..

Fast iofs, 15 stämmer nog inte riktigt, har ena stoet försäkrat i det bolaget med, lågt, tror hennes kostar drygt 2-3000.. Så säg 12 000. Dyrt är det iaf....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar