Vad är vita prickar?

morgaine

Trådstartare
Vad är det för vita prickar i hösilaget? Det blir vita knottriga prickar, och det luktar illa om det, (enligt mig luktar det svamp/mögel). Enligt en annan i stallet är det syror som fäller ut.
Kan det stämma? Kan syror i ensilaget fälla ut och bli så?

Sv: Vad är vita prickar?

Hur länge har balen varit öppen? Låter som mögelsporer.

Denna text är kopierad från ensilagenytt.se:
Det är inte ovanligt med vita prickar i ensilaget och man hör många förslag på vad de är. Dessa förslag innefattar bland annat: sockerutfällningar, B-vitamin, fermentationsprodukter och salt. Sanningen är naturligtvis mycket enklare. Det är i allmänhet fråga om mögel eller möjligen jäst. Jag har ingen aning om var de andra påståendena kommer ifrån, men fakta är att man inte sprutar in B-vitamin eller salt i balarna, fermetationsprodukterna är vattenlösliga och likaså sockret. Det bildas således inga kristaller av dem.

Otroligt! Finns det "ensilagenytt.se"?? :rofl:
Man borde börja alla frågor med .se och se om det finns, innan man ställer dem... ;)
Tack för svar! Ska kolla det!

Enligt ATG-veterinärerna och Hippocampus ska en ensilagebal vara förbrukad inom max tre dagar nu när det inte är minusgrader! Vid minusgrader står den sej i en vecka!

Jag har fått lära mig att det är jäst och inget farligt alls..:)
Det är en annan sak om det är vitt och trådigt, kladdigt -då är det mögel och balen ska kaseras. :crazy:

Det ser ut exakt som på bilderna! Då är det alltså jäst.
Dessvärre har jag även hittat ganska mycket mögel som ser ut som bild 2. :crazy:
Men det finns ingen annan mat åt hästarna!

Det var en bra tråd om detta för ett tag sedan.
Jag har misslyckats med att länka ett par gånger men här är rubriken.

Hur ser mögel i hösilage ut?

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: Cilva
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 862
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Har köpt hö från samma bonde nu i 6 år. Han har torrhö som tas in löst och ligger löst på skullen hela säsongen tills det balas i...
Svar
8
· Visningar
2 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka