Vad är viktigt att tänka på

O

Orkidébarn

Jag ska få hem en 4-åring som bara är sutten på. Jag har skrittat och travat på henne men inte mer. Det är ett varmblod.

Gör jag bäst i att börja longera henne med inspänning så att hon får bygga muskler eller kan jag lika gärna rida henne?

Jag ska bara ha henne till fritidsridning men är ju van vid dressyr och vill gärna ha en häst som går i form i alla gångarter, är ju inte van vid varmblod.

Hur lär man dom att galoppera på bästa sätt?
 
Sv: Vad är viktigt att tänka på

Varför använda inspänning? De flesta varmblod (om du syftar på travare) är så arbetsvilliga så jag kan inte se att den inte med lite tålamod kan lära sig att gå i rätt form ändå.

Det absolut viktigaste om den gått på travet( utgår från att du menar travare) är att den får ta den tid det tar. Skritta ut i skogen och klättra mycket. Skritta över bommar i paddocken, rid serpentiner och andra lösgörande rörelser.

När jag började omskola min kille så jobbade jag bara skritt tills han gick lungt och fint i skritten och tills han lyssnade på alla halvhalter och började gå i form. Då första gav jag mig på traven.

Men det snabbaste sättet är ju iofs att spänna in dem. Det bästa sättet är tålamod och lösgörande jobb då söker de sig automatiskt.

Galopp kan det tra upp till två år innan de klarar. Beroende på hur det är byggda och hur mycket muskler de har från början. För de ska orka att galoppera samlat och lungt.

När jga lärde min galopp tog jag nytta av att det var ganska tungt i ett hörn av paddocken så han föll gärna över till galopp själv där. Så jag började ge galoppskänkel och berömma när han fattade galopp. Galopper 3 steg och sakta av. Även kurvor och uppförsbackar ska vara bra har jag hört.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är viktigt att tänka på

Longering sliter och bryter ned långt mer än det byggar upp. Så skit i longeringen, tömköra istället! :) Du kan ju tex tömköra ett par dagar i veckan, rida ett par och sen vila resten. Ut och klättra och gå i skogen, på lång tygel.

Travare brukar behöva lära sig att stressa ned och kunne vila i skritten.
 
Sv: Vad är viktigt att tänka på

Jag har inte nämnt ordet travare i den här tråden och hon är inte startad, bara inkörd.

Väldigt sammarbetsvillig.
 
Sv: Vad är viktigt att tänka på

Nä det är därför jag skrev inom parantes att jag utgick från att det var en travare. Även om honinte gått på banan så är hon ju en travare. Har hon stått i träning eller är hon inkörd ändå? Min kille stod i träning men kom aldrig till start för han var för dålig.

Alla varmblodstravare jag träffat är samarbetsvilliga.
 
Sv: Vad är viktigt att tänka på

Nej hon har inte varit i träning.
 
Sv: Vad är viktigt att tänka på

Orkidébarn skrev:
Jag ska få hem en 4-åring som bara är sutten på. Jag har skrittat och travat på henne men inte mer. Det är ett varmblod.

Gör jag bäst i att börja longera henne med inspänning så att hon får bygga muskler eller kan jag lika gärna rida henne?

Jag ska bara ha henne till fritidsridning men är ju van vid dressyr och vill gärna ha en häst som går i form i alla gångarter, är ju inte van vid varmblod.

Hur lär man dom att galoppera på bästa sätt?
Du ska jobba den precis som vilken annan unghäst som helst. Markjobba gärna, men varför inspänning? Lär den söka sig framåt nedåt...jobba vid hand. När den kan söka sig framåt nedåt, böja sig, sidrörelser etc...kan du göra detsamma uppsuttet i skritt. Lägg in trav när den behärskar rörelserna i skritt och börja då med mycket korta travpass...i början bara gå upp i trav och genast sakta av. Jobba samma sak i traven sen som i skritten. Tappar hästen sig eller går emot, gå tillbaka i skritt och jobba det mer.

Skritta gärna ut i skog och mark men be inte om mer än den klara av. Vänta med trav tills skritten satt muskler...
 
Sv: Vad är viktigt att tänka på

Okej, tack :)

Jag ska verkligen jobba med skritten, inte spänna in men kanske tömköra litegrann.
 
Sv: Vad är viktigt att tänka på

Orkidébarn skrev:
Okej, tack :)

Jag ska verkligen jobba med skritten, inte spänna in men kanske tömköra litegrann.

Jag skulle ta på inspänning, har hanterat många unghästar och gör man lagom dos med inte för hårt inspänd häst och jobba på större volt så sliter inte det så farligt. jag har aldrig haft förslitningsskador på mina hästar. Longera inte för länge! 15 min räcker bra.
En häst jobbar inte alltid så bra med ryggen utan hjälp.
Ett tips från mig. :bump:
 
Sv: Vad är viktigt att tänka på

Jag skulle inte spänna in den. det ställer bara till problem i början eftersom travare är vana vid att gå med huvudet högt. Jobba mkt på volten och rid som du rider en vanligt utbildad häst. så fattar demn vad du menar tillslut
 
Sv: Vad är viktigt att tänka på

Chappe_ skrev:
J Jobba mkt på volten och rid som du rider en vanligt utbildad häst. så fattar demn vad du menar tillslut
Är det så du gör med ett 4-årigt halvblod också, som bara är inkörd??? Varför tror du att det är någon skillnad med en varmblodstravare som är 4 år och endast sutten på??? Rid som om den vore utbildad....inte klokt!:mad:
 
Sv: Vad är viktigt att tänka på

Piraja skrev:
Är det så du gör med ett 4-årigt halvblod också, som bara är inkörd??? Varför tror du att det är någon skillnad med en varmblodstravare som är 4 år och endast sutten på??? Rid som om den vore utbildad....inte klokt!:mad:

Instämmer S
 
Sv: Vad är viktigt att tänka på

du frågade om man ska longera. det är också ett sätt att byga muskler men löshoppning är det bästa du kan göra fär att bygga muskler på en häst.
 
Sv: Vad är viktigt att tänka på

Jobba från marken med inspänning och longering tycker jag fortfarande är bäst, samt löshoppning som någon nämnde.
Sen undr tiden ha någon med på marken som kan ina dig när du ska rida så hästen vänjer sig bra med ryttare på ryggen. det tar inte en vecka att rida in en häst, den behöver rutin och det tar tid.:banana:
 
Sv: Vad är viktigt att tänka på

strida_frida skrev:
du frågade om man ska longera. det är också ett sätt att byga muskler men löshoppning är det bästa du kan göra fär att bygga muskler på en häst.


Vilka muskler bygger man av longering?
vad menar du med att löshoppning bygger mest muskler på en häst??

Såvida man inte är oerhört duktig (jag är det inte, efter 30 års häst hantering och ridning) så sliter longering mest och hästen blir spänd/oliksidig.

tömkörning är överlägset och inte ens jämförbart med longering i det avseendet - bygger muskler, ger balans och harmoni, och dessutom mycket liksidigare arbete än på longer lina....

Kan inte nog rekommendera och lovorda tömkörning till trådskaparen!
 
Sv: Vad är viktigt att tänka på

Är det så du gör med ett 4-årigt halvblod också, som bara är inkörd??? Varför tror du att det är någon skillnad med en varmblodstravare som är 4 år och endast sutten på??? Rid som om den vore utbildad....inte klokt!:mad:

Meh! de va ju inte SÅ ja mena ju! jösses va folk är bra på att missförstå
 
Sv: Vad är viktigt att tänka på

att man inte ska rida in den på nått särskilt sätt bara för att den är en travare. !!!!!!!!!!
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
539
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp