Vad är vanvård.

Sv: Vad är vanvård.

Nu spekulerar jag...
Men om det är vanvård att hålla en hosthäst i en dålig stallmiljö, skulle väldigt många av landets hästar klassas som vanvårdade. Tex alla de som hålls uppstallade på större stall och endast kan komma ut i en dammig sandpaddock några timmar per dag. Hästar som regelbundet behöver medicin för att klara stallmiljön, och ändå hostar mycket.

Hovarna håller jag med om.

Tycker inte att den ser vanvårdad ut. Raggig, men inte vanvårdad! Ganska fin häst som kommer fram ur pälsen! :)

Norrland

Gnist skrev:
Det var väl en liknande fråga som fick den andra tråden att spåra ur ...
Så varför göra likt här ??
Denna tråden handlar om hur olika människor definerar ordet vanvård.......

Jag måste ju få skriva vad jag vill? Eller?

Jag frågar peter, var i skalan man lägger en sådan häst som denna enligt hans definition.... Vilket jag tycker är ett bra sätt att illustrera sina tankar med, en bild säger mycket....

Jag menade inte bara hosta utan hästar med rejäla luftvägsproblem.
Låter man det gå för långt utan att åtgärda miljön eller ta bort hästen anser jag att det är vanvård, kan nog vara svårt att få ngn fälld innan hästen är ett klart avlivningsfall eftersom man sällan klart kan peka ut orsaker.

PL

ankans skrev:
Men misskötsel är en annan sak och tror jag, vanligt förekommande... Allt från dålig pälsvård, till att bara vattna hästarna 2 ggr om dagen,

Att "bara" vattna hästarna 2 gånger om dagen anser jag INTE vara vanvård..... :crazy:

njae, beror på, jag anser de ska ha fri tillgång till vatten. En 20 liters hink på morgonen, en på kvällen som man tar ut när de druckit färdigt tycker inte jag är ok, kanske inte vanvård, men definitivt inte speciellt "humant"

Min får vatten 2 ggr/dag på vintern.... Dom är vana vid den rutinen, och dricker sig otrörstiga morgonen (1½ hink dvs ca 30 L )innan jag släpper ut dom, och en hink på kvällen,(20 L) plus att jag fyller"krubban" med vatten, ca 20 L till, som hon har över natten.

När det inte är minus har dom fri tillgång på vatten i hagen. dom arbetas inte särskilt hårt.

Jag kan inte hitta något annat system som funkar. 2 hästar ien stor ladugård, alltså fryser vattnet på natten. Inte mitt stall, så att lägga massa pengar på att dra in elvattenkoppar gör jag inte. Ställer jag in hinkar till den stora, så mosar hon dom, och hela bädden är genomblöt.

Skulle gärna bära ut vatten till dom i hagen på middan, men svärmor som ger dom lunchhö (vilket jag är mycket tacksam för...) orkar inte bära vattenhinkar......

Min får vatten 2 ggr/dag på vintern.... Dom är vana vid den rutinen, och dricker sig otrörstiga morgonen (1½ hink dvs ca 30 L )innan jag släpper ut dom, och en hink på kvällen,(20 L) plus att jag fyller"krubban" med vatten, ca 20 L till, som hon har över natten.

När det inte är minus har dom fri tillgång på vatten i hagen. dom arbetas inte särskilt hårt.
Har de fri tillgång i hagen är det inga problem tycker jag, men varför kan du inte ha en stor balja/badkar i ladan med vatten alltid?

Jag kan inte hitta något annat system som funkar. 2 hästar ien stor ladugård, alltså fryser vattnet på natten. Inte mitt stall, så att lägga massa pengar på att dra in elvattenkoppar gör jag inte. Ställer jag in hinkar till den stora, så mosar hon dom, och hela bädden är genomblöt.
Lägg en tennisboll i vattet, kan isolera runt baljan med frigolit, lägga gödsel som bränner under... Eller sticka hål på vattnet ett par gånger om dagen.

Skulle gärna bära ut vatten till dom i hagen på middan, men svärmor som ger dom lunchhö (vilket jag är mycket tacksam för...) orkar inte bära vattenhinkar
Det kan du ju lösa om du fyller en balja eller badkar i hagen?

Vanvård är oftast lika med okunskap.
(eller konsekvensen av det)

Vanvård är när man inte behandlar sjuka djur.
(ringa djurpratare i stället för veterinär)

Vanvård är när deras behov inte tillgodoses.
(grundkrav för foder, utevistelse, boende)

Det är inte vanvård att inte rida sin häst.
Men att inte sko den i vettiga intervaller KAN vara vanvård.

Många tycker, att om det är lite lågt i taket på stallet så är det vanvård.
Näää..tycker inte jag.
Däremot är det vanvård att låta hästen stå inne i "elegant" stall 23 timmar per dygn. ( tillbaka till okunskapen alltså)

Man läser ofta i tidningar att den eller den bonden har gjort sig skyldig till vanvård av den eller den djurarten.
(oftast ligger det en tragedi bakom som gör att bonden inte klarar av sin tillvaro)
..och allmänheten upprörs av bilderna på dom magra djuren...

Men vanvård förekommer nog oftare bland "privatägarna"
Då i ren och skär okunskap.

Som exempel ser vi bilden på den raggiga hästen som Ankans länkade här.
Många stirrar sig blinda på pälsen och förfasar sig över att den inte är borstad.
Få, ser att hästen har "skapligt" hull, att raggen håller på att rasa av, att hovarna ser omskötta ut.
AM

Nafayette skrev:
Som exempel ser vi bilden på den raggiga hästen som Ankans länkade här.
Många stirrar sig blinda på pälsen och förfasar sig över att den inte är borstad.
Få, ser att hästen har "skapligt" hull, att raggen håller på att rasa av, att hovarna ser omskötta ut.
AM

I någon annan tråd eller ?? har isf missat den tråden totalt.

Jag har sett att h*n lagt ut en bild... :smirk:
Du skrev :
"Många stirrar sig blinda på pälsen och förfasar sig över att den inte är borstad.
Få, ser att hästen har "skapligt" hull, att raggen håller på att rasa av, att hovarna ser omskötta ut."

Har bara sett en kommentar till bilden (förutom din) och den löd :
"Raggig, men inte vanvårdad! Ganska fin häst som kommer fram ur pälsen"

Så när du skrev att Många förfasar sig över att den är oborstad, så tänkte jag att den bilden måste ju alltså finnas även i en annan tråd....
Eller menar du att en användare = Många ?

Har ingen aning om bilden är utlagd förut.

Kanske uttryckte mig fel.

Menar att många skulle vilja ha en sådan häst till "vanvårdsavdelningen"
Vilket inte är helt rätt.

(många tycker nämligen att, en häst som är oborstad, står i spilta, och får vatten 2 gånger/dag och enbart grovfoder, är vanvårdad)

AM

Hästen kommer att bli fin när den pälsen är fälld/bortborstad. Har sett många hästar på hästmarknader som sett mycket sämre ut. Magra med revben o höftkulorna väl synliga. Rätt längesen i o för sig o det fanns personer som köpte dessa hästar billigt o fick dem fina o ridna med mycket jobb. Hade hand om en sådan häst, som var mager o rädd för det mesta, men hon blev en trevlig häst att rida o umgås med efter mycket tid o tålamod. Så vanvårdade hästar kan ändå ha en framtid. Oftast ligger det någon tragedi bakom att hästar blir vanvårdade, för lite pengar o kraft att göra något o för lite kunskap. Om man har tid o pengar kan dessa hästar ändå få ett fint liv istället för att avlivas. Det finns ju gränser också förståss.

Han är fin nu, han var inte gammal på bilden och stod hos mycket okunniga människor. Han var full av mask och lus, men det är ju lätt avhjälpt.

Han har ett bestående njurproblem som däremot inte går att bota.

Nu är han shettis, och var i mina ögon för mager för att vara shettis, men han åt och drack och var livlig.. Jag fick honom gratis för ägarna själv insåg att de inte hade kunskap nog att ta hand om denna lilla kille... (de hade honom endast i några månader, så den största misskötslen skedde inte hos dem)

Hej! I fredags fyllde jag på vatten till två hästar som inte är mina men som står i samma stall. Deras vatten var brunt, o det var typ brun beläggning o deras badkaret. I badkaret kryllade även massor av döda flygmyror och flugor. Jag gjorde rent ordentligt o hästarna drack massor av nytt fräsht vatten. Då såg jag att det satt en del flugor på ett o samma ställe på flughuvan men tänkte inte så mkt på det.
Idag var ja o fyllde på vatten igen, badkaret var visserligen rent men saknade vatten. Då såg jag att det fortfarande "satt kvar". Så jag gick fram o kollade. Såg då att det var ett ganska stort sår på nosryggen som kom från flughuvan eftersom den är för liten. Det hade varat o blödit igenom flughuvan o det va typ det som flugorna käkade på. Tog in hästen, tänkte att ja gör rent det. När jag tog av flughuvan så upptäckte jag ett till stort sår vid ganaschen där kardborren (som man knäpper fast flughuvan med) sitter. Sårer var jättestort o kryllade av flugarver. Obs att ägaren vet om att flughuvan är för liten. Jag gjorde rent, tog bort alla fluglarver.. Snacka om att hästen tyckte det var skönt, men det va nog bland det äckligaste ja gjort tror jag! Jag verkade även hovarna för dom va långa som hus. Eller verkade bara fram, ska ta bak typ imorrn men eftersom ja käkar pencilin så ska ja egentligen inte anstränga mig. Hästen har troligen feber och behöver pencilin. Vi ringde ägaren men han sa bara: Jaha aja.. Han orkade inte ens komma ut till stallet. Hästen är matt i pälsen o i ögonen. Han har bara haft flughuvan i en vecka eftersom han tappade sin andra grimma med flyvielen. Men ägaren orkade inte leta efter den.

Det är i alla fall något som jag tycker är en form av vanvård. Dels har hästen alltid långa hovar. Det händer ibland att en hovslagare kommer ut, men inte ofta. Ibland har han inte råd med stallhyran så dom som äger stallet för betala själva för hästens mat osv. Hästen har annars bra hage, bra box. Men att han har långa hovar o fluglarver i såren är inte ok. Vad tycker ni?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka