Vad är vanvård.

peter_lundin

Trådstartare
Jag startar en ny tråd i ämnet för att förhoppningsvis slippa fler beskyllningar om att skita i djurskyddet bara för att jag försöker bena upp vad som är tyckande o vad som är fakta.
Ordet vanvård används flitigt av både press myndigheter o allmänheten, oftast för att beteckna allvarliga brister i skytsen på nivån djurplågeri/djurförbud.
Ordet finns dock inte nämnt vare sig i djurskyddslagen eller i djurskyddsförordningen, av föreskrifterna har jag bara kollat L100 dvs den för hästar o lantbruksdjur.
Kort sagt det verkar inte finnas ngn koppling mellan lagstiftningen o ordet vanvård.
Fritt fram för var o en att använda ordet som man vill? Eller??
PL

Sv: Vad är vanvård.

Ordet vanvård är för mig = Grov vanskötsel av djur...

Djur som pga bristande omvårdnad / skötsel, har tappat livslusten är definitivt vanvårdade. Då har det gått för långt.

Se´n börjar ju naturligtvis vanvården mkt tidigare, men då tycker iaf jag att det inte kan kallas för vanvård...

Vanvård är för mig slutresultatet av
långvarig Misskötsel..

Här på forumen läser man många tolkningar av vanvård. Någon kan tycka att vanvård är att en häst knappast rids. Någon annan tycker att det är vanvård om man släpper ut hästarna i hagen när regnet bara vräker ner. och ytterligare tycker att det är vanvård om de ser hästar gå i en jättelerig hage osv, osv.

Själv håller jag nog till stor del med Gnist vad jag anser vad vanvård är.

Ordet vanvård är för mig ett vitt begrepp som är svårt att avgränsa tydligt. Vad man lägger in i ordet välvårdad är också ganska svårt att avgränsa. Egentligen bör man nog försöka plocka ner företeelsen i sina beståndsdelar för att kunna ge ett korrekt omdöme. Om man skall göra en bedömning av en hästs levnadsvillkor och kondition anser jag att man bör se helheten och tänka logiskt, inte skena iväg med förhastade slutsatser för att hästen kanske inte har ultimata förutsättningar som man skulle önska personligen.

Kan man tex anse att en häst i god kondition, gott hull och blank päls är vanvårdad pga dåligt skötta hovar som gör hästen halt?

Är en hosthäst som hålls uppstallad i ogynnsam miljö vanvårdad?

Är en mager häst alltid mager för att den är vanvårdad?

Är en häst som aldrig får komma ut i gräshage eller i naturen utan endast rids i ridhus välvårdad?

Vanvårdad eller välskött är två rätt diffusa begrepp som bör användas försiktigt, tycker jag. ;)

Gnist skrev:
Vanvård är för mig slutresultatet av långvarig Misskötsel..

Det håller jag med om.

Den största misskötseln/vanvården är att underlåta att ge djuret mat, eller att underlåta att ge djuret tillräckligt med mat. Även att inte ge den veternärvård som krävs för att djuret ska må bra kommer in där (under största misskötseln/vanvården). Tycker jag!

Sen håller jag med Shampiz om att det finns många tolkningar av vad vanvård är. Ofta används begreppet i situationer där jag inte alls skulle anse att vanvård föreligger.

Norrland

Jag anser hästen vanvårdad när jag reagerar negativt på hur den ser ut. Missförstå mej rätt. Ser jag en häst jag tycker är FUL så menar jag inte att den är vanvårdad. Men går en häst med raggig päls, matt och glanslös, trötta och dimmiga ögon, apatisk utstrålning, långa och spröda hovar, kraftigt avmagrad m.m anser jag att den är vanvårdad. Jag reagerar negativt på hur den ser ut.

Sen kan jag inte komma och säga att den är vanvårdad. Kanske har en lång sjukdom gett den det här utseéndet, men jag tvivlar på att bara för att hästen magrar så struntar man därför i att ta hand om hovarna...

Sen tycker jag att det är ELAKT och RESPEKTLÖST att släppa fem hästar i en 20x40 m hage, att ha hosthästar uppstallade i dammig miljö, låta en helklippt häst gå utan täcke i snöblandat regn, lasta tre hästar i en tvåhästarstrailer, men jag anser inte detta vara vanvård.

Säger någon ordet vanvård till mej, ser jag oftast framför mej en apatisk häst med långa hovar, raggig päls, glanslös blick, ståendes ensam med lera upp till knäna, i ur och skur, kanske får den en tuss hö någon gång, och ibland har den tillgång till vatten. Tills ägaren vill rida. Då kastar de på en sadel och ett träns, hoppar upp och galopperar iväg, kommer tillbaka till stallet, tar av utrustningen och ställer ut hästen i hagen utan att borsta, ta hand om benen, skritta av m.m. Även ensamhet kan jag koppla ihop med en mild grad av vanvård då hästar är flockdjur. Jag syftar inte på de dyra tävlingshästarna som får gå i egna hagar med uppsikt över kompisarna, utan den bortglömda ponnyn som står bunden i ett litet skjul.

Väldigt svårt att formulera mej känns det som. Men jag hoppas att ni förstår ändå... :smirk:

Att inte tillkalla veterinär när ett djur är i behov av vård är olagligt enligt djurskyddslagen. Har man inte råd att anlita vet är man skyldig att i stället avliva djuret eftersom man enligt lag inte får utsätta djur för onödigt lidande. Sen håller jag med om att det är inte alltid är så lätt att avgöra var gränsen går eller vad som räknas till lidande. Kan inte vara lätt att vara inspektör.

Hade jag kunnat med hur man lägger hit bilder så hade jag visat hur hästen jag fick hem för 3 veckor sedan såg ut....
Det kallar jag vanvård...

I detta fall verkade de som hade hästen (ej ägaren) BRY sig om hästen när man pratade med dem. De verkade dock sakna kunskap samt plånbok att hjälpa hästen, vilket jag oxå kallar vanvård.
Hästen har visat sig haft ENORMT ont i ryggen, rest sig varje gång de ridit, samt ont i bakknäna, vilket DE TALADE OM. MEN de har inte brytt sig om att avhjälpa problemen, då deras kommentar var :
" MAN VET JU INTE HUR MKT MAN VILL KOSTA PÅ EN HÄST MAN INTE ÄGER" :mad:
De leasade hästen, som var aktiv travare och ahde skrivit kontrakt på att göra det bästa för hästen.
TROTS detta fortsatte de bara träna även fast de visste om problemen. Hästen jag fick hem var ett vandrande skelett, revbenen var lätträknade, höftbenen och ryggraden så utåtstående och tydliga att det var skrämmande!! Hästen var helt slut och apatisk, raggig och glanslös.Och ÄNDÅ hade hästen startat för mindre än en månad sen, och nu bara gått på bete!!

Att i detta fall se felen, och ignorera dem, är iallafall enligt mig KRAFIG vanvård.... :mad:

ja du det är svårt... *tänker lite*

Jag vill nog stödja mig på djuskyddslagen och tycka att allt som är klassat som djurplågeri och som kan innebära någon form av straff enligt djurskyddslagen.

Men misskötsel är en annan sak och tror jag, vanligt förekommande... Allt från dålig pälsvård, till att bara vattna hästarna 2 ggr om dagen, som kanske håller sig inom ramarna enligt djurskyddslagen, men som balanserar på gränsen.

Enligt mig är igentligen djurskyddslagen lite för slapp, samtidigt som ajg tror den är svår att skärpa utan att måla in sig i hörnor. Där är många "bör", dvs rekommendationer, om man struntar i samtliga bör så är man ju verkligen ute och snurrar, men ett och annat undantag är det nog många som gör sig skyldig till...

Vanvård för mig är när skötseln bryter mot djurskyddslagen, eller bristen av skötsel.

Ettexempel:
grannbonden har kött djur som går ute året runt med vindskydd och fodring under tak.
Likaså gäller hästarna.
Mao så har dem det bra, de är i gott hull och har fri tillgång till både hö, hösilage och halm, visserligen i storbal.

MEN hästarna är gamla, och för ett par år sen var det en av dem som hade bakhovar långa som min under arm, utan överdrift. Hon kunde knappt gå utan rörde sig som när man har simfötter på sig.
Självklart så ringdes miljö och hälsa som var ute och gav honom åläggande att ta bort hästen.
Nu så känner väl alla varandra i en sån liten kommun, så det brukar normalt inte händå något vid anmälan.
Nu dröjde det 3 mån innan hon togs bort.
DET är vanvård.
Nu går en annan i flocken med en böld som 3 -4 stora knytnäver över hela nosryggen, ser obehagligt och äckligt ut.
Vet ej om vet varit ute, vet ej hon hästen lider, (skimmel, mkt gammal), men det SER mkt illa ut.
Vanvård kanske.
Kan tillägga att han har kvar hästarna av sentimentala skäl, och är mycket trevlig som person.

Att allt som bryter mot djurskyddslagen skulle vara vanvård tycker jag är att ge ordet en alltför vid betydelse.
Dina exempel håller jag helt med om.
PL

Okej, du vill jag ska precisera bättre, fast jag skrev inte allt som bryter, utan när skötsel bryter eller just brist på skötsel.
Mao vad innebär skötsel då?

Mina tidigare ex.
Brist på mat och vatten, och omsorg, hovvård, sårvård mm.
Ute i hetta utan möjlighet till skydd, likaså vid oväder.

Kan vanvård vara för mycket välfärd, ex fetma, för mycket mat och sjukdomar som tillkommer det?

Kommer förmodligen komma på mer, missade den förra tråden du antydde om i ditt första inlägg.

Har du bilden ute på nätet ? Om inte så måste den ligga där för att du ska kunna infoga den direkt i ett inlägg.

Ta reda på bildens adress, kopiera adressen, surfa in på Buke, klicka på nedanstående knapp när du får upp svarsrutan, klistra in adressen...klart. Ibland funkar det inte från vissa album, men lägg ut länken istället då..Det går lika bra.

insertimage.gif

Sådär, nu kan du lägga ut bilden. Vi vill se den.

Vanvård för mig är: När hästarna mår dåligt och är i dålig kondition. Menar inte att dom är omusklade och på det sättet i dålig kondition, utan magra, toviga, förväxta hovar, allmänt i dåligt skick. Tycker även att det är vanvård om hästarna inte har tillgång till vatten kombinerat med att dom inte har någon mat alls och att dom går i dåligt skötta hagar, allt detta tillsammans alltså. Men huvudbetydelsen för mig är när hästarna inte mår bra, verken fysiskt eller psykist. Vanvård för mig är dessutom när det pågått i en längre tid.

Misskötsel för mig är: När hagar, stall och hästarnas omgivning är i så dåligt skick att hästarna i sin tur mår dåligt av det, maten håller inte 100% kvalité och ägaren ägnar ingen uppmärksamhet åt hästarna. Gränsen mellan vanvård och misskötsel kan i många fall vara riktigt suddig, nästan obefintlig. För mig är misskötsel en fas i perioden "Djurplågeri" där misskötsel är det steget då det inte pågått alls länge, medan vanvård är det steget då det hållit på ett bra tag och man tydlig kan se koncekvenserna av ägarens handlingar, dvs, när hästarna är magra och i dåligt skick.

Djurplåger för mig är: När det pågått så länge att det i stort sett bara finns en lösning för att få slut på hästarnas lidande, nämligen att dom ska få åka till Trapalanda. Alltså när det gått så långt att hästarnas skador/sjukdommar inte går att bota på ett skonsamt sätt mer än den avslutade sprutan.

Djurmisshandel för mig är: När ägaren (eller den som har hand om hästarna) medvetet och med vilja orsakar skador på hästarna, det kan vara allt från att h*n slår dom, skär dom, sticker dom, eller på annat sätt skadar dom med fysiskt våld. För mig så brukar vanvård och misshandel gå lite hand i hand. En person som vanvårdar sina hästar brukar i många fall också misshandla dom på något sätt. (Det är inte alltåd så, men i många fall tyävrr.)

Omedveten vanskötsel för mig är: När personen utan att veta om det behandlar sina hästar på ett dåligt sätt. Det kan vara att utrustningen inte är tillpassad på ett korekt sätt t.ex. rider med en för trång/vid sadel som orsakar skav, har ett för mycket för långt/kort bett, slår hästen när den inte förstår, eftersom dom tror att den bara bråkar. Ofrivilligt våld med andra ord. När personen kan så lite om hästar att h*n omedvetet behandlar/sköter hästarna på ett dåligt sätt. Ofta är detta mycket lättare ett komma till rätta med eftersom man ofta bara behöver informera personen om vad h*n håller på med så inser oftast h*n att hon inte är lämplig som hästägare.

Ett magert, kanske löss och maskangripet djur med långa fötter och som står i gödsel upp till magen är vanskötsel i mina ögon.

Men det är också fel att ha hästen uppstallad på dåliga sätt. som Ex. i ett fallfärdigt miniskjul med väggen full av utstickande spikar där taket håller på att falla in, även om denna häst skulle vara i gott hull och få bra mat. och hästens hage är full i rostig taggtråd? (den kombinationen är ju inte särskilt trolig men ändå).
Men kan man kalla det senaste exemplet för vanskötsel då? Om hästen mår bra trots att den är omgiven av så mycket risker?

Om nån anmälde en sån här ägare, vad händer då? skulle den fråntas sina djur eller skulle de bara uppmana honom/henne att genast röja upp annars tas djuren ifrån dem?

Sedan kan jag starkt ifrågasätta folk som har svårt exemangripna hästar eller hosthästar.
Vem ska säga ifrån när det är nog? när en sådan häst bör avlivas?

burton skrev:
Ett magert, kanske löss och maskangripet djur med långa fötter och som står i gödsel upp till magen är vanskötsel i mina ögon.

Men det är också fel att ha hästen uppstallad på dåliga sätt. som Ex. i ett fallfärdigt miniskjul med väggen full av utstickande spikar där taket håller på att falla in, även om denna häst skulle vara i gott hull och få bra mat. och hästens hage är full i rostig taggtråd? (den kombinationen är ju inte särskilt trolig men ändå).
Men kan man kalla det senaste exemplet för vanskötsel då? Om hästen mår bra trots att den är omgiven av så mycket risker?

Om nån anmälde en sån här ägare, vad händer då? skulle den fråntas sina djur eller skulle de bara uppmana honom/henne att genast röja upp annars tas djuren ifrån dem?

Sedan kan jag starkt ifrågasätta folk som har svårt exemangripna hästar eller hosthästar.
Vem ska säga ifrån när det är nog? när en sådan häst bör avlivas?

Ja, det tycker jag van/misskötsel. Så länge ägaren har möjlighet att göra något åt problemet, men inte gör det, av lathet eller ovillighet att göra det drägligt för hästarna, då tycker jag att det kan klassas som van/misskötsel.
Oavsett om hästen mår bra så är ju omgivningen full av faror som ägaren uppenbarligen inte vill/orkar/tänker göra något åt, vilket ibland betyder att h*n inte bryr sig om hästen fassnar i taggtråden, river sig eller på annat sätt får skador som är orsakade av den olämpliga omgivningen. Så jag tycker att det kan klassas om van/misskötsel.

Om ägaren har någonting innanför skallen så märker ofta ägare när det börjar gå för långt. Om ägaren endå inte verkar reagera så tycker jag att man bör prata med ägaren och föreslå att h*n tar kontakt med en veterinär som i sin tur kan bedömma om man ska avliva hästen. Om ägaren vägrar eller på annat sätt avslår att tillkalla en veterinär, så tycker jag att man bör göra en anmälan, eller iaf komma med ett litet hot om anmälan om h*n inte gör något åt sin häst.

I många av de akuta vanvårdsfall som skrivs om i pressen har ju ägaren faktiskt hamnat i en situation där h*n inte kan ta tag i situationen av olika skäl, vanvård är det ändå.
En inte helt ovanlig situation är ett ensamstående barn som sköter gården med föräldrarnas stöd, föräldrarna dör o ägaren hamnar i en djup kris.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka