Jag tror att du fått svar redan, men det skadar kanske inte att ta det en gång till:
Hö är torkat - det råder det ingen diskussion kring.
Hösilage är egentligen samma sak som ensilage, men om ts-halten är högre brukar det ibland kallas ensilage, mest för att attrahera hästaägare tror jag. Dock - om ts-halten är alltför hög kommer ingen ordentlig jäsning att ske, och då är det endast frågan om lufttät lagring av grovfoder.
Silage är det engelska ordet för ensilage, och jag brukar ibland slarva och använda detta ord för både ensilage och "hösilage".
Vid ensileringsprocessen vill man att de mjölksyrabakterier som finns naturligt i gräset skall gynnas. De bildar syra via sin metabolism, och det är detta som gör att man kan lagra gräset (eller annat foder) på detta sätt. Man kan hjälpa dessa bakterier på traven genom att tillsätta syra manuellt, och detta är alltså inte alls något konstigt - syran skulle ha bildats ändå.
Det går alldeles utmärkt att fodra hästar med ensilage, der är inte för surt. Denna myt kommer nog från de dagar då man (speciellt i Finland) tillsatte mycket syra för att hjälpa processen på traven. Det blev då ibland lite väl starkt för bonden som skulle hantera det, men korna äter det med glädje.
Det där med saliven vet jag inte riktigt vad det kommer ifrån, men det stämmer inte.