vad är tuppspatt?

NightRain

Trådstartare
vad är de egentligen? hur kommer de sig? hur påverkar de hästen?
är de någon fara att använda hästen som vanligt?

ja ge mig lite info vad de är=)

Sv: vad är tuppspatt?

Jag har haft en häst med tuppspatt.
Vetrinären förklarade för mig att om en häst blir skadad så kan den lära sig att gå på ett visst sätt för att det inte ska göra lika ont. När den sedan är frisk, så kan denna rörelsestörning sitta kvar resten av livet.
Det är alltså ingen sjukdom i sig utan ett inövat rörelsemönster.

Alltså inget som tyder på att den inte håller längre fram för ridning osv?

Nja tuppspatt är en rörelsestörning men den beror inte nödvändigtvis på någon skada (har aldrig hört den orsaken, men det säger inte att den inte finns). Hästen lider inte av det, möjligen om det kan orsaka förslitningar i längden men det vågar jag inte svara på.
Värt att veta dock är att det är diskvalificeringsorsak i dressyr.

Nja tuppspatt är en rörelsestörning men den beror inte nödvändigtvis på någon skada (har aldrig hört den orsaken, men det säger inte att den inte finns). Hästen lider inte av det, möjligen om det kan orsaka förslitningar i längden men det vågar jag inte svara på.
Värt att veta dock är att det är diskvalificeringsorsak i dressyr.

Har de ändrat på reglerna nu då för det har aldrig tidigare varit diskvalificerande. Jag har sett flera på tävling med tuppspatt och har själv tävlat en (dvs i dressyr).

I så fall är nog regeln snarare borttagen, det kan möjligen vara jag som är ouppdaterad :o :p. Men det har i alla fall varit diskvalificerande.

Vad jag har fått lära mig är att det beror på nervskada. Hästen gör det inte medvetet, syns i skritt och sällsynta fall även i trav.
Kompisens häst tävlade 140 cm och var fullt frisk utöver sitt tuppande. Blev mindre när han var ordentligt genomriden.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
965
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 304
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka