Vad är tävlingskondition för dig?

Pia

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, vad innebär det för dig? Jag har insett att det är väldigt varierande vad olika personer tycker om detta.
Så när anser du att en häst är i full tävlingskondition.
Jag håller lite på min egen åsikt så länge.

Sv: Vad är tävlingskondition för dig?

Det beror ju på vilken gren man menar.
Jag har travhästar, de är i tävlingskondition när de är redo att starta.

När hästen kan utföra en tävling (hoppa en bana eller vad man nu gör på sin tävling) utan att hästen gör fel/misstag pga av att den inte är tillräckligt vältränad rent fysiskt.
Om hästen river hinder för att den är trött är den nog inte riktigt i kondition för att tävla än, iaf inte på den nivån. Sen finns det ju psykisk kondition, men om man t.ex. tittar på en hopphäst som försoffat sig ordentligt över vintern, så brukar hjärnan vakna till liv i takt med att den fysiska konditionen ökar. Fast är ingen tävlingsmänniska så brukar inte reflektera så mycket över det ^^

För mig är tävlingskondition ett ganska vitt begrepp så jag hade nog velat ha specificerat på vilken nivå. Det är ju stor skillnad att tävla 90cm hoppning på lokal nivå jmf med 140 nationellt om vi tar hoppning som ex.

Tävlingskondition på häst är lika individuellt som kondition på folk.
dvs varjerande och aldra högst individuellt!

men i mitt tycke så enkelt som på den nivå som hästen är utbildad och tävlas!

Det beror ju på vilken gren man menar.
Jag har travhästar, de är i tävlingskondition när de är redo att starta.

Det tycker jag är en bra regel. När hästen är redo att starta i den/de grenar den anges tävla i och inte är helt slut av en tävling.

Generellt så tycker jag man/hästen ska uppfatta tävlingen som "lätt", och träningen som ansträngande/uppbyggande. Då tycker jag den är i tävlingskondition för den klass den tävlas i.

åh intressant! Tänkte på det i morse!!! :D

Är inne på speedways spår. Min är i tävlingskondition på sin nivå, dvs vi har precis börjat hoppa 90-95cm lok.

Hon är fullblod och jag skulle vilja påstå att ett fullblod som har gått på banan har ALLTID sin "grundkondis" kvar, väldigt lättränad upp till en viss nivå.

Fick en bra grund i dec när snön kom och hon fick galoppera i den och trava lite i djupsnö. Sen har hon gått dressyr och hoppning i 2 månader i ridhus. Började klättra igen här om veckan. Joggat lite ute i snön.
När jag flyttar hem till vanliga stallet igen så ska vi åka någon gång i veckan till "travvägarna", kilometerlånga vägar att ligga och rulla på, lite backar här och där.
Vette sjutton om jag vågar ta upp henne i FÖR bra kondis med tanke på vilket arbete hon ska utföra (90-1m hela våren och sommaren).
Hur ställer ni er till det (om jag får vidareutveckla tråden). Visst att man kan ha hästen snäppet över det den ska utföra, men måste hon ha kondis som en 140-häst lixom...

På trav och galopp så startar man ju ibland lite förtidigt = "får ett lopp i kroppen och går fram i och med loppet"...
Nu har jag bara varit på 2 lok hopp, men jag upplevde det som att hon inte alls brände lika mycket på tävling 2, den gången orkade hon, men första så hade hon inte hoppat så många hinder i rad.
Tror ni att en hopphäst kan "kliva fram" med "en bana i kroppen" så att säga?

En övertränad häst kan man ju behöva i den bemärkelsen att en lite latare behöver mer flås för att den ska få en positiv upplevlse. Fullblod behöver man väl knappt träna för att gå en 90-terräng tex, medan en ponny (som jag har :D) kan vara helt slut fysiskt och ha "gtt upp" pga detta mental redan efter 500 m galopp på plan mark om den är fel tränad/otränad.

Kanske hon behövde/behöver den psykiska träningen som en riktig tävling ger? Men annars tror jag nog ändå som du, om hästen blir "rimligt" trött på tävlningen så bygger det ju upp som en träning. Även om träningen ju är mer specificerad liksom.

En fälttävlan på hästens nivå brukar jag dock alltid se som ett konditionspass träningsplaneringsmässigt sett.

Äsch, vad rörigt det blev :p

Ja, som rubriken lyder, vad innebär det för dig? Jag har insett att det är väldigt varierande vad olika personer tycker om detta.
Så när anser du att en häst är i full tävlingskondition.
Jag håller lite på min egen åsikt så länge.

Det är väldigt individuellt.!
Det beror på vad du tävlar i för gren , vilken nivå du tävlar på osv..!!

Svårt och förklara detta men jag ska göra ett försök :)
När det gäller travhästar så anser jag att tävlingskondition är när dom klarar ett löp utan att bli helt slut och få darrningar. (mjölksyra) visst händer det att travare i toppkondis oxå får mjölksyra efter ett drygt lopp tex och banan har vart dålig eller loppet har vart tuffare än vad som är normalt.

Inom ridsporten tycker jag att en häst som klarar ett rätt så hårt pass i ridhuset utan att flåsa ihjäl sig eller bli sjöblöt i svett (nu menar jag inte hästar med vinterpäls)

Huvudsaken att hästarna är ordentligt tränade och motionerade regelbundet och inte ser trötta och matta ut på ögonen efter ett pass. Och får ju inte glömma det viktigaste för mig musklerna är viktigast, en välmusklad häst är bra tecken tycker jag och lika så balansen. Har hästen ingen kondition så orkar inte hästen hålla sig balanserad hela ridpasset eller körningen. :)

Det är vad jag tycker iaf och har märkt på mina egna och vänners hästar! :)

När hästen utan att bli helt slut klarar av en tävlingsdag med uppvärmning och tävlingsklassen och allt annat vad det innebär på den nivån hästen är ämnad att tävla i just då.

Jag tycker att det är fel att säga "i tävlingskondition", jag säger tävlingsklar för 1,40 eller tävlingsklar för L:A dressyr istället.

Mvh Domino_s

Det är när min häst fixar en endagars FT utan större bekymmer.

Vilket hon inte skulle göra nu, och jag ska inte tävla FT nu heller så, men en hopptävling orkar hon på hagflås om man säger så. Det är skillnad på tävling och tävling.

Så jag säger nog också att när hästen är startklar och i god fysik för den gren man håller på med.

Tävlingskondition för mig är när hästen är så pass vältränad att den klarar den uppgiften som är tänkt för den utan större problem. Tex hoppning på 1.20 lr valfri höjd. Hästen ska inte kännas helt tom. Sen kan förutsättningarna just för tävlingen se annorlunda ut, underlager kanske är tungt som gör att de blir jobbigare för hästen.

Att hästen flåsar och svettas mkt är inte jag så bekymrad över, att den flåsar mkt kan ju bero på att dennes lugn kapacitet inte är så stor. Att den svettas mkt är ganska individuellt, vissa svettas lättare än andra. Så jag går mkt på hästens puls. Det är den bästa och enklaste sättet att hålla koll på formen.

Jag brukar tänka att när hästen går MSV hemma, så är den redo för LA på tävling.

Den ska även orka utföra alla momenten man kräver av den - då beroende på vilken klass man ska starta. Då är den i tävlingskondition för just den klassen.

En häst som är i rätt hull och har god musklatur, samt rids fullt ut. Tränas och tävlas på minst msv nivå, kan vara ute och galoppera i timmar utan att bli märkbart ansträngd. Som man nästan aldrig märker av att den blir trött, utan alltid är pigg och glad..Även på långa meeting osv.

Fast galoppera i flera timmar känns lite väl extremt. Det gör ju inte ens distanshästarna utan någon paus, vad jag fått höra iaf. Då hinner man ju med ett antal mil och vem rider det till vardags..

Jag själv tycker som de flesta andra att hästen är i tävlingskondition när den utan överansträngning kan utföra den tävlingsklass som den avser tävlas i.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 174
Senast: linnsan
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 990
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka