Sv: Vad är tävlingskondition för dig?
åh intressant! Tänkte på det i morse!!!
Är inne på speedways spår. Min är i tävlingskondition på sin nivå, dvs vi har precis börjat hoppa 90-95cm lok.
Hon är fullblod och jag skulle vilja påstå att ett fullblod som har gått på banan har ALLTID sin "grundkondis" kvar, väldigt lättränad upp till en viss nivå.
Fick en bra grund i dec när snön kom och hon fick galoppera i den och trava lite i djupsnö. Sen har hon gått dressyr och hoppning i 2 månader i ridhus. Började klättra igen här om veckan. Joggat lite ute i snön.
När jag flyttar hem till vanliga stallet igen så ska vi åka någon gång i veckan till "travvägarna", kilometerlånga vägar att ligga och rulla på, lite backar här och där.
Vette sjutton om jag vågar ta upp henne i FÖR bra kondis med tanke på vilket arbete hon ska utföra (90-1m hela våren och sommaren).
Hur ställer ni er till det (om jag får vidareutveckla tråden). Visst att man kan ha hästen snäppet över det den ska utföra, men måste hon ha kondis som en 140-häst lixom...
På trav och galopp så startar man ju ibland lite förtidigt = "får ett lopp i kroppen och går fram i och med loppet"...
Nu har jag bara varit på 2 lok hopp, men jag upplevde det som att hon inte alls brände lika mycket på tävling 2, den gången orkade hon, men första så hade hon inte hoppat så många hinder i rad.
Tror ni att en hopphäst kan "kliva fram" med "en bana i kroppen" så att säga?