Vad är stalosan?

P

ponnydamen

Ja jag undrar kort och gott vad stalosan är och hur det funkar. Har en svag aning men vill veta mer:cool:

Sv: Vad är stalosan?

Stalosan-F är ett rosa pulver som man pudrar på djupströbäddar och vanliga bäddar för att minimera lukt och det har flugdödande effekt, man använder det i alla typer av stall svin, ko, häst och höns. Luktar skit äkligt när man strör ut det men det försvinner snabbt!

Stalosan är ett pulver som används för desinficering och rengöring av bla stallar.

Ungefär som Virkon S!

Hur det funkar?...jadu..vet inte

Stalosan F är en efterföljare...mer upphottad så att säga

Jag använder Stalosan jämt, och tycker att det är jättebra. Min bädd är jättefin och luktar absolut ingenting. :)

Stalosan® F « Back

Stalosan F - för en bättre stallmiljö och en ökad trivsel.
Stalosan F förbättrar stallmiljön eftersom produkten bland annat sänker smittrycket genom att minska tillväxten av bakterier, svamp, virus, coccidier samt eliminera antalet spolmaskägg och antalet fluglarver.

Stalosan F binder skadlig ammoniak- och svavelgas vilka irriterar samt skadar djurens slemhinnor och på sikt kan försvaga motståndskraften mot infektioner. En annan god egenskap är att Stalosan F absorberar fukt vilket innebär att produkten torkar upp stall- och boxgolv. Torra golv och boxar förbättrar hov- och klövhälsan samtidigt som det minskar förbrukningen av halm och annat strömaterial.

Stalosan F - en väldokumenterad produkt utan biverkningar.
Stalosan F är känt för sin värdefulla och miljövänliga effekt. Produktens effekt är väldokumenterad av erkända forskare och laboratorier i ett flertal länder.

Efter 2 års miljöstudier av Stalosan F's eventuella påverkan på det kemiska och mikrobiella förhållandet i gödsel och jord, dras slutsatsen att produkten inte är att betrakta som skadlig (Danish Institute of Agricultural Sciences). Det har alltså inte observerats någon negativ effekt i jordmiljön när Stalosan F använts i rekommenderade mängder. Till dags dato finns inga biverkningar inrapporterade trots att det sålts många tusentals ton av Stalosan F i ett stort antal länder. Produkten får därför betecknas som både biverknings- och giftfri.

KÄLLA: Lactamin

Okej och tack. Detta är nog vad jag söker. Jag är mycket noga med pållens box men märker ändå att det ibland luktar ammoniak. Detta fastän boxen är bredvid en dörr som nästan alltid är öppen och ströet är till synes torrt och rent. Dessutom brukar jag ganska ofta borsta upp spånet mot väggen för att lufta golvet. :confused:

Jag har funderat lite och jag tror att det är när hon brunstar som det luktar.

Nu undrar jag var jag kan få tag i detta undermedel - Stalosan F? Är det dyrt och kan man köpa mindre förpackningar?

Granngården för det, inte så dyrt och finns i praktisk förpackning med handtag;)

Om man tömmer boxen helt till sommaren från sin bädd, kommer den stanken från stalosan upp igen? Eller har den 'bundit' all lukt?

Använder du staloson? isåfall kanske du eller någon annan kan hjälpa mig.
Köpte idag en förpackning och på stod att det skulle användas ett halvt medföljande doseringsmått per m2. problemet var bara att i fanns inget doseringsmått. Ringde därför företagsnumret som stod på förpackningen - numret upphört! så hur mycket är ett mått på. Hu mycket använder ni alltså för att ströa i en box på sådär 9-12 m2 , 1 decilter eller 5?

Jag tar en hand o strör ett tunt lager. Räcker inte det så hämtar jag mer pulver. Fanns inget mått i min heller :D

Jag vill minnas att det medföljde ett grönt mått en gång i tiden,den var stor som 1 dl. Numera så strör jag ett tunt lager över hela bädden alt där hästen kissat med en plastmugg. Funkar bra det med:D

Nu står mina hästar inte på permanent bädd så jag vet inte hur de luktar med Stalosan i. Däremot närjag mockar ut den vanliga sommarmockningen så luktar det inget såvida jaginte varit snl med Stalosan användadet.

Vi har permanentbädd. Testade denna gång med kalk längst ner, sedan torv. Torven blir packad och ovanpå denna har vi "löst" spån, som är det som mockas. All bajs tas ut och ev kiss i spånet, sen strör vi med stalosan ovanpå blöta fläckar på torven.

Tycker inte stalosan luktar äckligt och vi har ingen ammoniaklukt i stallet alls. I ofs så har vi också grymt bra luft/ ventilation.

Förra permanentbädden hade stalosan ist för kalk i botten, och det luktade knappt ammoniak när vi bröt upp den.

Spånåtgången är numera minimal: 20 staben-säckar på 11 månader för två hästar är helt suveränt. Torvbädden byts ca var 6-8 månad.

Jag pudrar lite lätt, en eller ett par fläckar per dag. Allt täcks med spån. Gör av med 2-3 säckar (ca 20-25 kg) per år som det är just nu.
Men då är det rejäla bäddar, mycket torv, mycket spån ovanpå.
Lättmockat som attan så fort bädden lagt sig :)

men hur fungerar det da? vad är meningen med det?

Är som ett kalk typ. Som man strör på stallgolv och bädd
för att motverka dålig lukt. Jättebra är det!

shiit.. nästan så mans ka åka och in handla det nu da. granngården?

köpte en liten förpackning på ca 5 kg och den kostade ca 140:- sen så fanns det också 30 kg säckar men vad de kostar få någon annan svara på!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
728
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka