Vad är snällast mot hästen?

W

Winterjoy

okej, nu är det såhär att i slutet på augusti 2007 så lämnande jag min häst på foder,
jag ville börja med att ha henne på foder innan jag sålde ifall jag skulle ångra mig.
nu har jag dock bestämt att hon ska säljas, och fodervärdarna är mycket intresserade av det också så.
men innan jag säljer henne så har dom sagt att jag kan få ta hem henne och sen se om jag verkligen vill sälja (eftersom jag var tveksam till en början).
men som sagt, jag ska sälja det har jag bestämt,
men hade ändå tänkt ta hem henne nån månad i sommar och liksom ha en sista stund med henne innan jag tar farväl så att säga.

men som det ser ut nu, så skulle hon få stå själv i två månader (då jag inte hittar någon som kan ha sin häst hos mig som sällskap).
jag och min häst har varit extremt tajta.. vi fungerade väldigt bra ihop, och ja.. vi litade på varann fullt ut.
men brist på tid och sinande intresse gjorde att jag beslutade att till sist lämna bort henne.

så min fråga är, vad tycker ni är snällast mot min häst egentligen?
att ta hem henne i två månader, där hon få stå själv i hagen.. för att sedan skickas tillbaka för gott?
eller att låta henne stå kvar hos fodervärden där hon nu känner sig som hemma, och bara hälsa på en gång?

för det känns trist att inte kunna ta hem henne,
men sen kom jag på mig själv med hur egoistisk jag är. jag vill ha hem henne för min skull, men hur bra är det för henne?
liksom.. komma tillbaka hem till mig där hon bodde i nästan 10 år,
få henne att tro att hon ska stanna och sedan innan hon vet ordet av det så är hon tillbaka på det andra stället.
det lät så taskigt.. så vad tycker ni? vad borde jag göra?:confused:

Sv: Vad är snällast mot hästen?

Har hästen det bra hos sin fodervärd och du bestämt dig för att sälja, så tycker inte JAG att du ska ta hem henne där hon får gå ensam.
Hästar är flockdjur och har hon fått en ny kompiskrets är det synd att ta henne därifrån. Åk dit en sista gång (om det är så långt att du inte spontant kan hälsa på i framtiden eller kommer att ha tiden till det) och var nöjd och glad åt att hon har det bra!

Lita på din känsla! Jag tycker inte heller att det är snällt mot hästen. Fodervärden verkar ju vara supergullig, kanske kan du få komma dit några dagar och ta ett ordentligt farväl?

Ja du, du har kommit fram till ett svar - även om det inte är det du helst skulle vilja.....
Du HAR verkligen bestämt dig (att sälja)? Förstår din separations-ångest! MASSA, MASSA sympati!

jag tycker att har man lämnat ifrån sej sin häst så har man, då ska man inte ta tillbaka hästen.. sen om h*n skulle "lida" om du tiog hem henne/honom tror jag inte direkt.

det är sant det ni säger. behövde bara höra det från andra också..
och fodervärden är verkligen extremt bra, och har verkligen förstått min situation.
hon tycker väldigt mycket om hästen det har hon berättat,
men samtidigt förstår hon mig och har ju som sagt erbjudit mig att ta hem hästen en stund och känna efter.
men som jag sagt, och som ni håller med om, är det kanske inte det bästa för Lina, även om det är det bästa för mig.

ponnytant: tack (: och jo jag har bestämt mig, och det känns skönt att jag efter ett års velande, äntligen kom fram till ett beslut..
samtidigt önskar man ju alltid att man hade lite mer fritid och att man kunde behålla hästen,
för vi har varit med om så mycket och vuxit så mycket ihop. så ja.. separationsångest kan man minst sagt säga att jag har :/

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 299
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar