Vad är skillnaden ?

sky_fly

Trådstartare
Jag är helt borta inom alla selar. :angel:

Vad är det för skillnad mellan Lokesele och Bröstsele?

Sv: Vad är skillnaden ?

**raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Har man bara baksele när man kör med bröstsele och inte med loksele?

Vilken sele kan passa bäst till en shettis då? :D

Såg att din sista bild på bröstselen liknade travutrustningen jag körde med förut..

Vad är bästa vagnen för en shettis?

Shettisägaren har funderingar på att köra in sin lille kompis..
Och det är jag som kommer köra in, och även få lära ut som selning osv, men jag har bara lite kolla på travsidan så är inte så haj på andra selar än dom jag hålt på med.. ^^

Nej man kan ha baksele till loksele också. Bakselen spelar roll i nedförsbackar eller när man bromsar, då trycker vagnen selen framåt och har man bara svanskappa får hästen ta den tyngden med svansroten. Bättre när hela baken kan hjälpa till.

Jo man har baksele till bägge, jag hade dock ingen på bilden eftersom det helt enkelt inte behövdes.
Släpade bara en lätt gran på rak väg, krävs ingen extra broms då.

Kör jag rockarden med lokselen har jag baksele även då.

Vissa likheter kanske där är, men det är ändå inte alls samma sele, bröstselen och travselen.
Man spänner inte för på samma sätt, och använder ej såna draglinor inom trav.

Någon annan, jag är inte så bra på att förklara sånadär skildnader :crazy: :p

Det är ju en ombyggd travvagn jag har på bilden, den är väl inte optimal direkt men skön att åka och den är bättre nu än den var förut. Har höjt sitsen, kortat och höjt skaklarna, satt dit svängel bla.
Den duger till den enkla hobbykörning jag utövar.

På bilden behövs även draglinorna kortas och bröstan sänkas, vagnen ska fram lite men det går ju automatiskt om du kortar draglinorna..

Globus har en OK ponnyrockard för inte så dyrt pris, 3600 kr har jag för mig den kostar nu. Den har svängel och hela kitet :)www.equilex.se hittar du bra och billiga bröstselar i strl shettis, för hobbykörning :)
http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa.php&SKID=3

Kolla igenom sidan Cliffords som jag gav dig, där står mkt bra grejer.

Hej!

Lånar tråden lite..
Har sett på senare tid en massa bakselar (eller vad heter dom grejerna på baken på hästen) med fler än en rem ner till...den där grejen som går bakom hästen..(e den bakselen och vad heter i såna fall dom där remmarna som kommer ner från "ovanpå" hästrumpan?

Frågan iaf är vad är det för skillnad med en eller flera remmar ner från "ryggen"?

/ Lavinia, på sitt absolut mest förvirrade humör

exakt vad de remmarna heter vet jag inte, men man måste ha fler än en uppehållsrem för själva bakselen (bakom rumpan) annars hänger den ner och blir ivägen för hästen i varje steg. Den är inte så styv att den orkar bära sig själv hela vägen runt rumpan. Två remmar eller tre är bäst för stabiliteten på bakselen.

Förslag på vad remmarna heter?
"remmen över korset" eller oxå säger man bara "höj bakselen" och så vet alla vad man menar :)

Dom kan göras olika, antingen är det 2-3 lösa remmar som håller upp den eller så är det en rem över korset som delar sig vid infästningen. Alla sorter fungerar likadant, mer en smakfråga.

Jag föredrar klart när det är två separata remmar, funkar mycket bättre att spänna korrekt utan att någon glappar eller stramar. Hmc har bara en rem, och idealen har två, min ideal är klart bättre o snyggare där bak. Nora, du kan väl visa bild på din treremmars?

Hej!
Och tack!

Misstänkte att det fanns nån orsak till att ha fler remmar än en över rumpan.

Tackar!

Förresten.. Om man planerar att köra in pållan och tänkte mest köra i skogen (till att börja med iaf) och sladda ridvolten, vad borde man ha för sele då, bröst eller lok? Och vilka märken är bra, om man vill ha något hållbart?

/ Lavinia

Jag har ingen bild att lägga in på treremmars då jag bytte ut den för ganska länge sen på Clicken. Danne har dock en tvåremmars som ligger i kors. Clicken hade delad enremmars. Funktionen tycker jag är densamma, smidigare med en rem.

på din clickenbild så syns det att det klart hade varit fördel med två remmar då du inte kan spänna upp din baksele mer. Den bakselen sitter idag på Mimmi, min väns minishettis förresten, men jag har fått klippa upp lite så att vi kunde göra 2 nya hål till minirumpan.

Jag har en bild jag tagit på clickens treremmars

Jag tycker det är skitsnyggt.. :) Men där kan jag tänka mig att det är svårt att få alla remmar att sitta exakt.

Jag hade min baksele (samma som din ideal) korsad först, men nu har jag den parallellt lagd.

Kanske det med då kan man ju ta en storlek mindre! Clickens baksele funkade ju alldeles utmärkt, och den har han faktiskt kvar än! Det var nog en annan jag lånade av dig... Den med tre remmar tycker jag blev för mycket på den lilla hästen. Hellre så lite remmar som möjligt! Speciellt nu när man ska måsta ha slaggjorden också...

Kunde inte låta bli att lägga mig i.... Remmen ni pratar om heter ländrem. Lätt som en plätt.

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 276
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
625
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård