Vad är skillnaden på en Pay & Jump och blåbärshoppning?

Kiwifrukt

Trådstartare
Det är x antal år sen jag tävlade nu, och jag känner mig helt borta, därav min korkade fråga. ;)

När jag tävlade sist, 2007, hade vi clear round, och fick då välja höjd på hindren själva, från 30 cm upp till 110. Felfria fick rosett. Nu verkar det inte vara speciellt vanligt, men jag ser ofta Pay & Jump och blåbärshoppning. Vad är skillnaden, om det ens finns någon skillnad?

(Jag har unghäst, och tanken på att börja på typ 20 cm känns väldigt lockande... :angel:)

Sv: Vad är skillnaden på en Pay & Jump och blåbärshoppning?

Av att döma vad klubbarna här runt omkring kanske kallar blåbärshoppning är det oftast något som anordnas av ridskolor, då nybörjare får känna på att hoppa bana. Man får rosett om man är felfri och det är en clear round. Då är det en klubbtävling, dvs att du måste vara medlem i klubben för att få delta. Oftast när jag ser dessa är det nästan bara ridskolelever.

Pay and jump är en träningstävling för alla, där du inte får ordna ekipage efter resultat. Själva upplägget är som en tävlingsplats, men du tävlar inte. Resultat räknas inte och du får inte dela ut rosett till felfria ekipage, då det är en rangordning av ekipagen. Däremot brukar klubbarna ha så man kan köpa rosett, eller ja, vem som helst kan köpa en rosett. Även om man inte startat, egentligen.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 446
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat