Vad är skillnaden mellan...

Denver

Trådstartare
Jack russel o dansk-svensk gårdshund?? Får hem en jack russel tik på söndag på 8 mån :love: :love: Vi har en dansk-svensk gårdshund i stallet o vill veta vad skillnaden är mellan raserna.
mvh Jessica
 
Sv: Vad är skillnaden mellan...

Dansk Svensk Gårdshund är en pincher och Jackrusseln är en terrier.

Pinchertypen är mildare än terriern, inte lika ettriga och hårda.
En Jackrussel ( i mitt tycke) är MYCKET hund i en liten kropp.
Sen är det väl mer jakt i Jackrusseln.

//Mimmi
 
Sv: Vad är skillnaden mellan...

Det finns ingen anledning till att jämföra dem över huvud taget. Vill man göra jämförelser är det mer relevant att jämföra jack russelln med andra grytjagande terriers (border, tysk, fox osv) och gårdshunden med andra hundar av pinschertyp (t.ex. dvärg/mellanpinscher). Det russelln och gårdshunden har gemensamt i stort sett är väl att de kan likna varandra på avstånd... det är hundar i ungefär samma storleksklass med liknande typ av färgsättning. Mentalt är russelln en terrier, grythund - gårdshunden är det inte. Exteriört skiljer det också en hel del, skulle tro att enda anledningen till att raserna jämförs alls är just färgen.
 
Sv: Vad är skillnaden mellan...

tack så mycke.. Ja har ju sen innan terrier.. så de blir inge problem.. har hundvana... Men tack igen för hjälpen
mvh Jessica
 

Liknande trådar

Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 326
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 635
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp