Vad är skillnad mellan NH och H?

lakrits

Trådstartare
Vad är skillnaden mellan Natural Horsemanship och Horsemanship?

Hur vet man vad som klassas som vilket?

Sv: Vad är skillnad mellan NH och H?

Det är exakt samma sak, bara att vissa säger Natural Horsemanship och vissa säger bara Horsemanship. det betyder ju detsamma, Hästmanskap eller Naturlig hästmanskap.

Även NH är samma sak, bara förkortning..

Fast jag skulle faktiskt inte alls vilja säga att det är samma sak. Horsemanship är ju ett vedertaget begrepp som i princip alla hästmänniskor använder sig av. Natural horsemanship är däremot (enligt mig) när man går djupare in i hästen. Man kommunicerar mycket via kroppsspråk och försöker själv "bli som en häst" istället för att förmänskliga hästen. Om någon förstår vad jag menar? :D Natural, helt enkelt. Fritt, bettlöst, ledarövningar, löslongering etc.

Senast ändrad:

Horsemanship
Jag lärde mig skillnaderna genom att det jag lärde mig på hästgymnasiet var Horsemanship, där handlar det inte om vad som är naturligt för hästen utan att man skall behandla den på ett schysst och säkert sätt, redskap man använde var träns eller grimma med kedja, och eventuellt pisk.

Natural Horsemanship (NH)
Var det jag lärde mig av min tränare, man utgår då ifrån hästens naturliga beteende, och försöker även efterlikna det!
Redskap man använder är repgrimma, långt grimmskaft och eventuellt carrot stick, eller ingenting alls.

Det är iaf min uppfattning, om det är rätt eller inte....

Dom båda senaste inläggen är på rätt spår. Som "NH:are" ...
Man komunicerar med hästen på ett sätt och språk som den förstår, man läser vad hästen säger på samma språk.
Man kan hästens historia som vildlevande djur och anpassar sin hästhållning till det, i möjligaste mån.
Man läser hästens reaktioner i olika sammanhang för att succesivt få den tränad, lärd och uppfostrad på ett naturligt sätt och undviker att använda tvingande metoder.
Man strävar efter att bli "ranghögre" genom att hästen accepterar detta tack vare ens inre egenskaper men inte genom tvång.
Mm, mm.

LIA

Jaha. Jag som utövat NH o läst massor, har alltid trott det var samma Horsemanship och NH :o :confused:
då var jag ute och cyklade :d

*KL*

Tycker att NH är lite uttjatat; allt är NH nu för tiden och NH skiljer sig från NH..Oo Det känns helt enkelt inte som ett tydligt begrepp längre.

Horsemanship betyder ju egentligen inget mer än hästmannaskap= man håller på med hästar. Säger inget om hur man ska göra..

Jag pratar nog hellre om god hästmannaskap och hästkunskap, eller mindre god hästmannaskap o hästokunskap.. eller har ett speciellt namn för metoderna som används.
Naturlig hästhantering ska väl vara just naturligt och med kunskap av hur hästen beter sig, men god hästhantering bygger för det mesta på att man vet hur hästen beter sig och lär ut på ett sätt den förstår. Vilket ju borde vara det naturliga sättet..
Så för mig är NH och H samma sak, men båda så ''breda'' så att det i princip täcker allt. (tja,..NH borde iofs inte täcka något som har med remmar, inspänningar, bett, sadlar etc att göra då detta är onaturligt..)
Mina tankar.

kl..

Sven Forsström bl.a utövar NH men han kallar det för både Horsemanship och NH..

Där jag rider kallar personalen hästhanteringen för god hästhantering

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 286
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och...
2
Svar
36
· Visningar
1 614
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Hej Tycker jag har googlat och googlat, Letar ny transport o h är inne på en beg boj med sadel kammare. Men nu finns det 216 och 220...
Svar
8
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar