Vad är samling för dig?

Djurjouren

Trådstartare
Som en liten spinoff. Vi verkar ju ha olika referns på vad som är samling. Låt denna diskussion inte nämna ordet AR ;) utan bara visa på vad samling är för dig! Och vad osamlad är för dig!
Lägg gärna upp en bild och berätta varför just den hästen är samlad (eller inte)

Sv: Vad är samling för dig?

Jag är ganska hopplös på att förklara, men ger mig på det här ändå...

För mig är hästen samlad när den är lösgjord och rakriktad och därmed kan bära likadant med båda bakbenen, hästen blir väldigt bogfri, lätt och "direktstyrd", alltså lättmanövrerad. Känslan man får när man sitter på en samlad häst är att den "växer upp" framför sadeln och med bestämda steg tar sig från punkt A till punkt B. Och jag tycker att man kommer till det läget lite automatiskt, om hästen arbetar korrekt från början och man försöker låta bli att störa. Och om hästen har styrkan, så klart.
Hos den yngre hästen kan man känna hur den börjar försöka samla sig, graden ökar sedan mer och mer i takt med att styrkan ökar.

Bild!
Från den andra tråden har vi lärt oss att orden har olika innebörd för olika människor, så visa en bild och beskriv utifrån den.

Och så förklaring; Hästen håller ihop och det syns hur kraften från bakbenen överförs upp över länden, under ryttaren och till nacken. Energin flödar dit, uppåt. Manken är lyft, magen lyfter hästens bål och ryttaren. Den har det där klassiska, stolta uttrycket genom hela sig.
Det som fick mig att bli så förälskad som jag blev var det faktum att ekipaget genom hela ritten var i exakt takt till musiken h e l a tiden (och då skiftade musiken en hel del). Det var inte sport, det var tävlingsdans på högsta nivå :D Tror aldrig jag sett något liknande. Tyvärr kom de bara tvåa (ettan var faktiskt strået vassare rent tekniskt).

Ja jisses vilken bra fråga... Solis gav ett bra svar tycker jag. En korrekt utförd halvhalt är samlande i sig i mitt huvud. Dreamer gav en bra förklaring till filmen. Den som vann klassen hade jag gärna sett en länk till. Min spanska är obefintlig så jag vet inte var jag hittar den.

Senast ändrad av en moderator:

På en häst som är samlad kommer en jämn kraft bakifrån, över ryggen och fram. Den är lätt i framdelen, (i och med att den bär mera bak) söker handen, är i balans, vinklar sina leder mera bak och har bakdelen under sig, Ju mer samlad hästen är, desto mer kraft går uppåt istället för framåt. Dreamer förklarade bra tycker jag. (inlägg 6)

Fast ordbeskrivningar gäller inte i denna tråd om de inte har en bildreferens. Vi verkar ju beskriva samma sak men att det ser olika ut. så svar med bild och beskrivning på bilden.

Fast ordbeskrivningar gäller inte i denna tråd om de inte har en bildreferens. Vi verkar ju beskriva samma sak men att det ser olika ut. så svar med bild och beskrivning på bilden.

Du skrev att man gärna fick lägg upp en bild, inte att man ska.

jag tyckte jag beskrev så "målande" ju...:cry:

:D

Snabbsvar för jag måste iväg till hästen

Såg dom på sicab och blev alldeles kär i detta ekipage, ska se om jag kan länka in videon på ritten. http://www.topiberian.com/index.php?option=com_seyret&Itemid=67&task=videodirectlink&id=1935&lang=en Hoppas det fungerar.

Copyrightad bild borttagen
mvh
moderator

Fint häst med många bra kvalitéer. :) Jag hade inte sett samlingen som deras främsta kvalitet (tycker inte travjobbet överlag är särskilt samlat och åtminstone en av piafferna var kvar på framdelen) men jag tvivlar inte på att dom kan under andra förutsättningar, hästen verkar välskolad och ha lätt för sig.

Hade ju gärna sett lite mer samling i grundformen, men det är nog bara en fråga om preferenser. Nu blir det som att bakbenen hamnar lite bakom och den blir svajig, även om det som sagt märks att de kan samla också. (En passage för mig är samlad, detta ekipage´s passager var inte samlade.)
De fick till några väldigt fina sekvenser dock och ett trevligt helhetsintryck, skulle säga att lydnad, lösgjordhet och spänst är största kvalitéerna om någon undrar varför jag inte tycker just samlingen verkar vara största kvalitén. Får lite intrycket att dom gjort avkall lite på den samling och kvalitet som hästen hade kunnat visa upp till förmån för att få fram den fina spänsten och få till rörelserna "korrekt".

Senast ändrad:

Eftrsom andra svarat utan bild trodde jag det gick bra.
Samling ser såklart olika ut beroende på grad av samling, utbildningsståndpunkt hos hästen och hästens exteriör, men att hästen hänger ihop är ju en förutsättning för att samling ska kunna ske.
sitter på jobbet, men ska se om jag kan hitta någon bild.

Eftrsom andra svarat utan bild trodde jag det gick bra.
Samling ser såklart olika ut beroende på grad av samling, utbildningsståndpunkt hos hästen och hästens exteriör, men att hästen hänger ihop är ju en förutsättning för att samling ska kunna ske.
sitter på jobbet, men ska se om jag kan hitta någon bild.

Är väl mest för att ord kontra verklighet skiljer sig så pass mycket här inne mellan olika användare.

Intressant. Fast du tycker ju å andra sidan om jag inte minns helt fel, att världens bästa dressyrhäst (din "namne" Totilas ;)) inte heller riktigt gör allt bra. Kan du inte visa oss ett exempel på där du tycker det är perfekt?

Här är en bild jag fann på nätet där jag tycker man ser bra hur hästens kropp arbetar med mera vikt bak, över ryggen och med lättare framdel.
http://www.google.se/imgres?imgurl=...XwAg&esq=4&page=1&ndsp=24&ved=1t:429,r:12,s:0

en till

*** Länk borttagen av moderator på begäran av ryttaren på fotot***

Här talar vi inte om hög samling, men förutsättningarna finns. Hästen är engagerad i överlinjen och bär upp sin ryttare samt har en lätt framdel. Kraften kommer bakifrån och fram.
(lyckades bara få med länkar till bilderna och inte bilderna direkt, men det är bättre än ingenting)

Senast ändrad av en moderator:

Är väl mest för att ord kontra verklighet skiljer sig så pass mycket här inne mellan olika användare.

Jag är faktiskt inte så säker på att det gör det. En bild säger ju bara en del av sanningen och lämnar mycket. Många pratar ju om sina hästar i helhet och vet hur de arbetar totalt. Då blir det mycket som inte kommer med på en bild. Man pratar med olika utgångspunkter helt enkelt. Samling och olika grader av den måste ju se olika ut på olika individer. Speciellt som det är många olika hästraser och exteriörer som finns representerade. Det är så attans lätt för missförstånd när man inte träffas irl. Så många nyanser och annat som inte kommer med.
tänk efter. När du träffar ryttare irl och diskuterar samma frågor som vi gör här på forumet, är det svårt att diskutera då? Inte för mig. då går det bara bra och det är säkert likadant för de flesta. Det blir mycket lättare att få fram vad man (jag) menar när man kan använda sig av kroppsspråk, tonfall, gester osv.

Senast ändrad:

Ang första bilden håller jag med, på den andra bilden ser jag bara en häst som ser ut som de flesta gör när de häver sig uppför en backe, svårt att säga något om engagemanget och bärigheten.. men det är jag det.

Jag diskuterar sällan ridning med någon, träffar så sällan andra dressyrnördar :( När jag träffar kursarna fokuserar vi på konkreta övningar där man redan från början vet vad man vill ha, och hur ska kvittot se ut. Inte så mycket tonfall och gester utan mer påtagligt (ibland rent bokstavligt) :D

Jag tycker att en häst är samlad när den är centrerad.
Dvs den utgår ifrån sin mitt och är i balans. Den har hittat jämvikten och kan utan problem förflytta sig i vilken riktning som helst utan att tappa balansen.

Om jag sitter på kan jag rikta energin åt det håll jag önskar och hästen är med.

Hur det ser ut kan däremot variera...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 398
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama