Vad är ringkota?

L

lantz

Hej
Har läst på äldre trådar kring ringkota, men det står olika och jag blir osäker.
Vad är ringkota? Kommer det från pålagring i kotleden eller kronleden? Det står kotleden på vissa stälen och kronleden på andra ställen.

Vilket är det? Tacksam för hjälp

Sv: Vad är ringkota?

Min hade i kronleden iallafall, bara mitt fram så i journalen står det inte just det ordet men det var vad två veterinärer sa: början på ringkota.

Hur gick det med din häst?
Har en 6 åring som har fått pålagring i kronleden på högerbak. Ska på återbesök om en vecka. Känner mig orolig, då jag har läst på andra trådar att denna form av pålagring finns det ingen lycklig lösning på.

Ringkota (ringbone) = benpålagring eller vad man ska kalla det lokaliserat till hovleden eller kronleden (vanligast). På fackspråk kallas "sjukdomen" där ringkota uppstår för DJD = degenerative joint disease, eller bara artros, osteoartros, osteoartrit.
Vad som helt sker vet man inte säkert, men det mest troliga sjukdomsförlopp är:
1. Skada på bindvävnanden omkring leden. När läkningen går igång bildas fibrös bindvävnad (alltid vid läkning efter en inflammation).
2. Pga. smärtan efter skadan samt fibroseringen, så kommer hästens rörelser i den aktuella leden att begränsas och en ihållande belastning av leden uppstår.
3. Brosket i leden skadas av den ökade belastningen vilket i sin tur påverkar benet som ligger under brosket; det formas om och små cystor bildas som ett sista försök till att minska belastningen.
4. Cystorna producerar benliknande vävnad som tränger igenom det skadade brosket och växer ihop med benet på den motsatta sidan av leden.
5. Ledens rörelse-möjligheter minskar nu i och med att benen på ledens bägge sidor är ihop-länkade, och växten av benliknande vävnad fortsätter = pålagring

Om det är en ung häst (yngre än 3 år) kan osteochondrose också vara en orsak till ringkota. Osteochondrose innebär ett fel i benutvecklingen under växtperioden, där produktionen av ben helt enkelt är för stor.

Beträffande prognosen så krävs det mkt tålamod. Vila är A och O (ca 3-7 mån.) och smärtstillande/anti-inflammatorisk sätts oftast in. Samarbete med hovslagaren är viktigt.
Vad jag har hört/läst så är det faktiskt möjligt att göra en operation (arthrodesis) där man helt och hållet stabiliserar kronleden (är en av de leder på hästbenet som rör sig minst). Det gör att leden inte längre "känner" att den måste minska trycket och pålagringen slutar växa. Förutsättningen för denna operation är dock att alla andra leder är undersökta för pålagringar och att inget ses i de lederna.

Hoppas det hjälpte lite och att det löser sig med pållan!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Bison
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka