Vad är rimligt att dra?

Hazel

Trådstartare
Har precis inhandlat sele och pulka till min taxblandning :) han verkar tycka det är rätt kul och han behöver en "uppgift" eftersom vi bara precis börjat så drar han pulkan tom eller bara med något litet för att göra den stabilare. Men jag tycker det här med tyngd är jättesvårt :crazy: pulkan glider ju lätt men samtidigt är han liten. Så hur ska man räkna egentligen?

Hunden är liten, ca 10 kg med korta ben :p dock har han ju en bra tyngdpunkt, han är låg och bred, rejäl helt enkelt. Självklart får man öka tyngden sakta så han får bygga upp sig, men vad kan han tänkas kunna dra sen? finns det något sätt att räkna på det med tanke på att det är en pulka han drar?

Sv: Vad är rimligt att dra?

Vilken typ av sele har du? Om den är som spårsele så ska han inte dra något tungt alls. Max ett par kilo. Om det är en dragsele kan han dra max sin egen vikt. Har du skalm? Det kan man göra själv av t ex kvastskaft, elrör eller liknande. Om man enbart har lina/snöre mellan pulkan och hunden måste man hela tiden se till att inte pulkan åker fram och slår till hunden på bakbenen. Om t ex hunden stannar tvärt så kommer pulkan med automatik och då kan bakbenen skadas. Har man däremot skalm så stannar pulkan kvar på rätt avstånd även om hunden tvärstannar. Skalmen måste sitta fast både i selen och pulkan.

Är målet med pulkadragning att muskla hunden?
Om så är fallet så finns det jäkligt mycket effektivare sätt än med pulka, och man kan istället använda pulkan som 'söndagsnöje':laugh:

Vad har du för sele/pulka?

Jag kapar tråden lite eftersom jag vet att du kan detta ;)

Jag vill muskla min 7 åring. Han behöver verkligen det, men det måste gå långsamt. Simma i bassäng är uteslutet. Han väger 22-23kg, Lapsk vallhund. På stockholmsmässan ska jag kolla efter selar. Jag antar att en riktig weight pull sele är det bästa, och är det det så får det bli en sådan (och nudlar för matte i ett halvår...).

Hur ska vi börja?
Vad är viktigt att tänka på?

+confetti
vilken typ av sele och träning är lämpligt om man vill muskla hunden? *vetgirig och prova-på-sugen* finns det någon bra hemsida att läsa på tex?

:laugh:

Weightpullselarna är hittills dom jag sett som är absolut bäst för att dra tyngre saker på marknivå.
Till skillnad från nome så sitter ju dragpunkten lägre eftersom de är gjorda för att dra 'markvikter' och inte fästas i en styrstång eller i ett midjebälte.
Wpselarna är dessutom mkt mkt mer stoppade (och breda) än andra dragselar, så är jag ute efter en sele att muskla min hund i så, helt klart en wpsele!

Sen har du en extra aspekt att hålla koll på eftersom din hund är lite äldre.
Äldre hundar får generellt svårare att sätta muskler, och vissa bryter tom ner muskler under belastning :-/
Å andra sidan så vet jag 3 hundar som alla tog SMguld i sina viktklasser i år och är 7,5, 8 och 8,5 år, så det finns ju en del som helt klart fortsätter utvecklas av träningen även i högre ålder:laugh:

Viktigt att börja superlätt och öka succesivt allt eftersom hunden byggs upp (Om jag var du, iom att hunden är äldre så skulle jag nog måtta den, börja träna lätt i en månad, måtta igen för att se om den lagt på eller av muskler.)

Det finns ett jättebra forum, och vi har 13 lokalgrupper sprit över sverige där man kan pova på och få hjälp med frågor och svar!
http://www.swba.net/website/
http://www.swba.net/smf/

Vikterna som är absolut smidigast att använda sig av är kätting, ger bra tyngd och motstånd och är följsamt.

Svarar lite allmänt

har en nomesele och en vanlig pulka. Självklart ser jag till att pulkan inte slår honom på bakbenen :)

Målet är ju inte att han ska dra jättetungt. Mer att jag tycker det är svårt att räkna hur tungt som är tungt för en sådan liten hund. Nu med all snö är det svårt att aktivera honom tillräckligt och eftersom han verkar nöjd med att dra pulkan så känns det som ett bra alternativ :)

perfekt med länkar, har mycket att läsa :)
den praktiska följdfrågan blir: var får man tag på kätting? och finns det någon "köpes-sele" som duger tillfälligt, eller är det specialbeställning som gäller direkt? känns lite dumt när tjejen inte är färdigbreddad i bröstkorgen än.... :) så är det någon sele som är mindre skadlig än andra att börja prova med?
spännande!

haha, när jag läste "köpes-sele" så tänkte jag ...men kan hon vara ifrån - och så sneglade jag till vänster och konstaterade att det var du.....

Dialekter är kul.

hihi :) för att göra det hela extra praktiskt är jag från blekinge, så jag kör dialekt därifrån med pitemålsinblandade specialuttryck :D

ah, såg framför mig typ en hund i storlek st bernhard som drog en sån där kätting man brukar ha som staket (de där svartmålade där varje ögla är större än en hand, och funderade på var man får tag på sån :) ) *skakar uppgivet på huvudet* jag har ju hund som är ANINGENS mindre (typ 75kg lättare....) än så, så varför jag ens tänkte tanken övergår mitt förstånd... ska reka imorgon efter jobbet :D

:laugh:

Weightpullselarna är hittills dom jag sett som är absolut bäst för att dra tyngre saker på marknivå.
Till skillnad från nome så sitter ju dragpunkten lägre eftersom de är gjorda för att dra 'markvikter' och inte fästas i en styrstång eller i ett midjebälte.
Wpselarna är dessutom mkt mkt mer stoppade (och breda) än andra dragselar, så är jag ute efter en sele att muskla min hund i så, helt klart en wpsele!

Sen har du en extra aspekt att hålla koll på eftersom din hund är lite äldre.
Äldre hundar får generellt svårare att sätta muskler, och vissa bryter tom ner muskler under belastning :-/
Å andra sidan så vet jag 3 hundar som alla tog SMguld i sina viktklasser i år och är 7,5, 8 och 8,5 år, så det finns ju en del som helt klart fortsätter utvecklas av träningen även i högre ålder:laugh:

Viktigt att börja superlätt och öka succesivt allt eftersom hunden byggs upp (Om jag var du, iom att hunden är äldre så skulle jag nog måtta den, börja träna lätt i en månad, måtta igen för att se om den lagt på eller av muskler.)

Det finns ett jättebra forum, och vi har 13 lokalgrupper sprit över sverige där man kan pova på och få hjälp med frågor och svar!
http://www.swba.net/website/
http://www.swba.net/smf/

Vikterna som är absolut smidigast att använda sig av är kätting, ger bra tyngd och motstånd och är följsamt.

Tack!! :laugh:

Då får det bli nudlar ett halvår! Jag kan ju lyxa till det med cannelinibörnor ibland :D
Ungefär vad ligger selarna i pris?...

Men... hur mycket vikt är rimligt att börja med? (Jag vet, det blir ju naturligtvis jättesvårt att svara på.)

vi låter :D
karlskrona ursprungligen, flyttade till ysane när jag var 14 :)

Klart billigast att hitta kätting är ju att gå till skroten och få/köpa.

Hardcoreharnesss, swedelite mfl syr selar, och för en 30-40kgs hund så tar de 8-900:-.
Värt att tänka på är att om du tar en sele utan brodyr och kanske lite diskretare färg så är de oftast väldigt lättsålda ifall hunden växer/krymper ur selen.

Ang vikten så kätting så ÄR det väldigt svårt att svara på, särskilt nu på vintern när underlaget skiljer så väldigt!
Du får nog helt enkelt prova dig fram, självklart så ska du inte lasta på massa vikt, men någon
liten belastning måste du ju ändå ha, hunden ska inte studsa omkring.
Jag skulle nog prova mig fram till en startvikt som gör att hunden går liite långsammare än vad den gör under en vanlig promenad.
Men tiden, när du kan öka så kommer du att kunna växla mellan olika sorters träning, intervaller/underhåll/kondition/styrka/explosivitet osv, men de är nog så jag skulle börjat.
Lägger du tex på 10 kg och hunden drar på ett dåligt sätt, skuttar, fjantar eller har sig så kan man ju testa lägga på nåt kg till och se om hunden inte längre 'orkar' tramsa.

Viktigt att dom drar lugnt, och utan ryck.

ah, såg framför mig typ en hund i storlek st bernhard som drog en sån där kätting man brukar ha som staket (de där svartmålade där varje ögla är större än en hand, och funderade på var man får tag på sån :) ) *skakar uppgivet på huvudet*

Haha, ja har man en så stor hund så kan man nog hitta billigare kättingar hos en "skrotnisse" där det i regel finns större och tyngre kättingar än i vanliga affärer.

Tack igen :)

Hur lägger jag nu upp den första träningen? Hur länge är lagom att dra i början? Bör han dra - vila lite - dra en sträcka till under passen eller är det "fullt ös" som gäller och sedan är det bra?

Har du anpassat vikten så kan du utan problem gå typ 3 km redan första gången, men märker du att han blir trött kan du ju antingen vila (koppla av och promenera lite, inte stå still så att han kallnar) eller vända hemåt.
20 min uppvärming o 20 min nedvarvning, i form av promenad eller liknande:)

Sen nån timme efter träning, gå ut på en långpromenad och stretcha efter det :-)

Liknande trådar

Övr. Hund Min Milo är i början av sommaren opererad i sin bakhas för ett trasigt ligament. Rehabiliteringen går rätt trögt eftersom han är för...
Svar
10
· Visningar
4 600
Senast: KungTulle
·
N
Övr. Hund Som topic. Köpte idag en sele till lillkillen, så nu ska det börja tränas med tom pulka för att få honom att vänja sig. Ingen...
Svar
3
· Visningar
3 217
Senast: Calazirya
·
N
Övr. Hund Idag vaknade vi av att det äntligen kommit en del snö. Var iaf ngn decimeter med nysnö, o ngra minusgrader. Tog ut killen på en...
Svar
15
· Visningar
1 320
Senast: Fiffi1
·
Övr. Hund Vi har en liten jaktlabrador som väger ca 22 kg och är 1 1/2 år gammal. Denna hund är min ögonsten!! :love: Nu är det så att jag och min...
Svar
9
· Visningar
3 628
Senast: Jaahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka