Vad är rimligt att begära av en ridskola?

S

stumpen69

Jag har ridit på storhäst tidigare och är hyfsat ridkunnig. Jag ville testa på något annat och sökte mig till islandshästen och har provat att rida på tre Islandhästridskolor men inte blivit direkt imponerad. I jämförelse med de för storhästar har det varit tämligen oorganiserat.

Ridskola 1. Red mest en ligt eget tycke, fick mycket begränsat med isnstuktioner torts att vi endast var i snitt 3-4 syckna ellerver. De flesta lektionerna så red även ridläraren, i och för sig frågade hon eleverna först men ingen var direkt entusiastisk även om ingen sade direkt nej.

Ridskola 2. Fick hyfsat mycket instruktioener men fortfarande levde jag i okunkap om svårigheter med taktproblem med tölten. Annars hade vi mest kul, fick testa på flygande pass. Den ena gruppen var dock väldigt ojämn (från rädda steget bättre än nybörjare till hyfsat duktiga)

Ridskola 3. Här var det rörigt värre. Det hände ibland att man fick ta ut hästen i grimma för att få sadel och träns från någon av hästarna som gick lektionen innan. Inte en människa kollade om jag av passat tränset rätt även om jag blev tilldelad en sadel. Här fick jag något hum om att tölten kunde vara svår och få till och undervisningen avpassades mer till att ge instruktioner för att få ekipaget att fungera. Hästarna bestod i stort sätt av försäljningshästar som många gånger inte var särskillt välridan.

Alla lektioner var utomhus oavsett väder och att priserna låg högre eller mycket högre än vanlig ridskolor på samma ort. Vad kan man egentligen förvänta sig från en ridskola? Vad har ni för erfarenheter? Tilläggas kan att jag ridit minst en termin på ridskolorna.

Vad tråkigt att du inte lyckats hitta någon islandshästridskola som lever upp till dina krav :(. Nu vet jag ju inte var i Sverige du bor, om du vill skriva ut det så kanske någon här kan rekommendera något ställe där det är mer ordning och reda?

Några saker i ditt inlägg skulle jag vilja kommentera. Först det här med priset. Islandshästridskolor är dyra, tyvärr :(. De drivs på privat basis och måste gå runt. Utan att ha detaljkunskaper om summor etc så tror jag att skillnaden mot storhästvärlden är stor - storhästridskolor är vanligen knutna till Svenska Ridsportsförbundet och därigenom Riksidrottsförbundet, vilket gör skillnad i möjlighet att få bidrag för att subventionera priseran för ridskoleeleverna.

Vad gäller kvaliteten på undervisningen på de olika ridskolor där du ridit så är det alltid svårt att uttala sig utan att ha sett (eller upplevt :p) lektionerna live. En del av de saker du tar upp kan förklaras: att ridläraren sitter upp och visar kan vara väldigt givande om denne inte bara utan kommentarer hoppar upp och susar iväg på sin egen lilla ridtur (som jag fick uppfattning om att var fallet på din första ridskola), att instruktören inte upplyser om taktproblem i tölten kan bero på många saker: att rida tölt är en konst och det kanske inte alltid är takten som är det som behöver kommenteras, även om man som vetgirig ryttare kanske gärna vill åtminstone veta att det förekommer. Däremot en sådan sak som att hästarna får dela utrustning, utan att någon kontrollerar att den är rätt anpassad för hästen, är ju himla tråkigt :(.

Ridlektioner utomhus är nog det totalt dominerande i islandshästvärlden än, har man inget ridhus så har man ju inte.

Det vara några reflektioner om det du skrev. Avslutningsvis kan jag säga att jag själv ridit på islandshästridskola, och blivit mycket nöj, fastnat och köpt egna hästar :)

Tråkigt att höra. manily har redan givit bra synpunkter men jag fyller på.

Priset - det är precis så. Privata anläggningar och företag, utan bidrag gör det dyrare.

Har på senare år gått på två ställen; ett där det var en kurs över en hel termin, och ett ställe där jag tagit lektioner på min egna häst under olika omständigheter.

Terminskurserna jag gick hade schema och vi red samma häst två gånger i rad ungefär. Jättebra, grundligt och himla roligt. All undervisning bedrevs utomhus och vi hade ett fullt teoripass per termin + lite extra uppsutten teori varje lektion.

Det andra stället har numer ridhus, vilket givetvis är skönt. Har mest haft egen häst med mig dit, vilket färgar undervisningen - men visst har det varit till stor hjälp och väldigt givande.

Jag tycker man kan förvänta sig att hästarna har stallplats och egen utrustning. Ridläraren bör vara kunnig och pedagogisk så klart. Och givetvis bör under en termin töltens mysterier åtminstone gås igenom - att det är SVÅRT vet man ju längre man rider - för det är trots allt en stor del av intresset för islandshästar.

Att leta ridskola; där skulle jag gå efter referenser/ rekommendationer och kanske faktiskt åka och kolla på en lektion innan jag anmälde mig.

Hästarna bestod i stort sätt av försäljningshästar som många gånger inte var särskillt välridan

Hmm du kanske ansågs så duktig att de välridna ridskolehästarna inte längre skulle ha något att lära dig? En klok person sa en gång: "Det är av skithästarna man lär sig mest, de fina hästarna är ju ingen match att rida" :p

Jag har nyligen börjat på ridskola för första gången på islandshäst. Tycker inte skillnaden mot andra ridskolor är så stor... Min motivering för att rida på ridskola trots att jag har medryttarhäst är att jag vill prova fler hästar (islandshästar är ju väldigt olika i gångarterna) för att utvecklas som ryttare. Helst ska det vara nåt fel (typ taktfel, formproblem eller något annat) på hästarna jag rider också - jag är ju där för att lära mig så mycket som möjligt! Inte för att hitta min favorithäst på jorden! (det väntar jag med tills jag ska köpa egen pålle...)

I Sthlms-trakten där jag finns tror jag att det är högst 2-3 st ridskolor som ens har tillgång till ridhus, det är mycket ovanligt bland islandshästar och beror nog en hel del på traditionen från Island. Hästarna är ju från början till för transport, inte att springa runt runt. Islänningar klär på sig när vädret är dåligt - en rejäl overall, ett par varma vattentäta kängor och ett par bra vantar samt ett regnställ är dessutom mycket billigare än ett ridhus! :D

Vad tråkigt att du inte fått med dej ngt bra! Det är svårt nog att lära sig rida häster med tre gångarter, så med islandshästar blir det ju ännu svårare och kräver också mer av ridskolorna. Dels krävs rätt mkt grundläggande teori (anser jag)bra insruktörer, välridna hästar av olika varianter som också rids till med jämna mellanrum om det behövs.

Båbbe svarar att man lär sig bäst på "skithästar" visst kan det vara så, men ....förutsättningen är då att man har tillgång till mkt hjälp för att komma vidare, det kan vara svårt när man rider i grupp och dessutom bara rider hästen ngn enstaka gång. Det bästa är nog om man både får möjlighet att rida välskolade hästar som är lättväxlade så att man får möjlighet att prova på hur gångarterna ska kännas. Vad är ren, oren tölttakt tex, passtakt, travtakt osv. Det är ju svårt att korigera tölttakten hos en häst om man inte vet hur tölt ska kännas när den är bra.

Det är nog kostsamt att hålla en hög kvalitet så då blir nog lektinerna dyra, om inte ridskolan bedriver ideel verksmahet.

Men visst om man nu vill lära sig rida isis så är ju en annan möjlighet att försöka få tag i en medryttarhäst som man kan ta lektioner med, en annan variant är ju att välja den minst dåliga ridskolan, läsa mkt teori, åka och titta på privatkurser om man har den möjligheten, och sen försöka komma underfund med islandshästridning så gott det går.

:banana:

Lite off-topic kanske... men jag har planerat att börja rida på en islandshästridskola utanför Borås (ska ut på en provlektion först) och ridläraren ska vara en B-instruktör. Är det någon som vet vad det innebär? Garanterar det att instruktören har utbildning eller? :confused:

En B-instruktör har utbildning och framförallt tidigare erfarenhet, kraven är inte särskillt stora om man jämför med den vanliga ridsportens utbildningar där kurserna är mycket längre. Utbildningen säger dock inte allt, det finns många som är mycket skickliga.

Instruktören har uppvisat att denne har pedagogiska kunskaper att överföra till ryttare, samt kunskapen om olika problemlösningar.

Det låter ju lovande i allafall, även om utbildningen inte är lika lång som för "vanliga" ridlärare! :)

Man kan fortsätta vidare med sin utbildning, till ridinstruktör idag finns ett 10-tal och sen ridlärare. Men den sista finns det inte så många av, Nina K, Johan H, Ia Lindholm samt Jenny Mandal.

Aha! :idea: Men en B-tränare borde kanske räcka för mig, som endast ridit islandshäst ett par gånger och vill komma vidare, utan att bli någon "elitryttare" :confused: ;)

Svar ja, det kan säkert räcka. Sen har vi ju personkemi, men det vet du ju inte förrän du har provat.

Instruktören verkade trevlig på telefonen ;), men jag får se hur det går på fredag då jag provar att rida med på en lektion. :)

Jag försökte få tag i faktaböcker om islandshästridning på biblioteket igår (så att man är lite insatt innan man börjar), men allt var utlånat tyvärr. :(

B-tränare är inte samma sak som B-instruktör. En B-tränare tränar hästar och en B-instruktör tränar ekipage.

Oops! :o Jag är visst inte så bra på att hålla isär begreppen... :o :crazy: B- instruktör ska det givetvis vara och inget annat... :crazy:

Tack för alla svar.

Det där med ridhus är inte viktigt mer än för jämförelsen. Vintertid kan lektionerna bli väl enahanda när underlaget inte tillåter annat än skritt eller det är 15-20 grader kallt. Jag har jämfört med privara ridskolor, två av ställena ligger i Storstockhom och priserna var ändå högre än de dyra privata innerstadsridskolorna än islandställena några mil från Stockholm. Priset per lektion på ett ungefär samma men lektionen var 45 minuter mot en timme och då gick det ofta bort mer tid med utrustningsstrul på islandshästarna. Det var dock lite färre per per lektion med islandshästarna.

Min fråga är egentligen vad man kan kräva om man låt oss säga betalar runt 200 kr i storstadsområdena och 150 på mindre orter. Hur låna lektioner, hur många elever, vilket hästmaterial och vilken klass på undervisningen.

En bekant till mej rider då o då på ett företag här. Först får de alltid en lektion på ridbana där man får koll på sits och inverkningar. Få känna på tölt, är det passaktig tölt eller travaktig tölt o hur vet jag vad som är vad??

Ganska mycket sistträning för sitsen påverkar hur gångarterna blir.

Det lär man sej ju inte på en gång - men man får först ett litet hum. Sedan - vill man ha fler lektioner eller ut på tur?? Det avgör ryttaren. Det finns en del krav här innan man får rida ut o min bekant är ganska ridvan.

På tur får man veta om tölten är rätt o allmäna instruktioner ute.

Priset är 150:- för en timma, 200:- för två o s v.

Jag tycker man skall ställa krav. Du betalar ganska mycket. Du ska kräva välskötta hästar och bra instruktioner!!! Oseriösa företag skall bort och de gör de genom att kunderna ställer krav.

Ja, den verkar vara bra, men tyvärr var den utlånad på biblioteket just nu. :( Men jag kan ju reservera den, kom jag på nu. :idea:

du kan oxå beställa den via islandshäst förbundets hemsida, jag tror inte att den kostar speciellt många kronor :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
S
Islandshäst Måste skriva av mig! I lördags provred jag en häst åt en bekant som behöver hästar till sin verksamhet. Det var en 17-årig eksemvalack...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 102
Senast: Limaha
·
D
Övr. Grenar Hej! Har haft Fribromyalgi under många år och nu när jag fått ny medicinering så kan jag börja rida igen. Har inte ridit på många år...
Svar
6
· Visningar
1 703
Senast: ensam mamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama