Vad är rimligt att begära av en ridskola?

Först, om priset: jag tror att även de privata storhästridskolorna via Ridsportsförbundet-Riksidrottsförbundet kommer åt bidrag som inte islandshästridskolona kan få, men om någon har bättre koll på hur det verkligen fungerar så får ni gärna rätta mig.

Som det ser ut nu är det i alla fall de priser du nämner som man får räkna med att betala om man ö h t vill få chansen att rida islandshäst. Jag tycker din fråga om vilken standard man ska kunna kräva för att vara beredd att betala det är intressant, så jag ska försöka sätta upp en rimlig kravlista så får väl andra kommentera och lägga till det jag glömt :p

Jag tycker att man ska kunna kräva att:
- Hästarna sköts väl och mår bra (annars finns det verkligen inget skäl att stöda verksamheten)
- Instruktörerna har utbildning - och än viktigare, har viljan att lära ut. Jag är inte beredd att betala för att bli runtvallad på olika ridvägar i 45 minuter, jag vill ha relevanta övningar med ordentliga instruktioner om utförande och korrigeringar.
- Hästarnas utbildningsnivå tycker jag det är svårt att uttala sig om. Det får gärna finnas en mix av hästar så att man har möjlighet att prova på olika. Oavsett utbildningsnivå bör de dock vara en trevlig ridupplevelse.
- Varje häst bör i normalfallet ha sin egen utrustning.

45-minuternslektioner tror jag är standard, och 4-8 elever.

ja, det är väl tillgång och efterfrågan som styr priset, i många fall. Finns det folk som betalar så kan ju verksamheten fortsätta, oavsett hur dålig den är :mad:. I bland vet ju inte man ju inte heller vilka krav man kan ställa, och är man sugen på att rida islandshäst så kanske man tar lektioner ändå. Me jag tror ändå att i det långa loppet, så kommer ridskolor med dålig kvalitet inte att överleva. Men denna problematik tycker jag gäller alla ridskolor oavsett ras. Jag har ridit på vanliga ridskolor med skiftande kvalite, och det är inte alltid det dyraste som är bäst.

Det jag tycker att man kan kräva är att förutom det som redan nämts är att man minst ska få den tid som man betalt för, är det utrustningsproblem som gör att man inte kommer i gång så får de väl plussa på tiden för det man förlorat. man bör ju påpeka detta för att sätta lite press.

Kvalite på hästarna är ju svårt att bedöma, det kan ju bero på ryttaren också, men det kan man ju kolla hur hästarna går med mer vana ryttare. Man bör ju också få en personlig beskrivning typ, den hästen har probelem eller svårt/lätt för osv

Sen tycker jag också att man kan kräva en målsättning med lektionerna, typ vad ska vi träna under terminen, under kommande lektion, syfte ? mål ?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
S
Islandshäst Måste skriva av mig! I lördags provred jag en häst åt en bekant som behöver hästar till sin verksamhet. Det var en 17-årig eksemvalack...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 102
Senast: Limaha
·
D
Övr. Grenar Hej! Har haft Fribromyalgi under många år och nu när jag fått ny medicinering så kan jag börja rida igen. Har inte ridit på många år...
Svar
6
· Visningar
1 703
Senast: ensam mamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur