Vad är rimlig kompensation?

<snip> Även om vi såklart vet att du talar sanning så är det inte säkert om företaget vet att skadan uppkommit hos dem utan de kan lika gärna se det som att du orsakat det själv och nu försöker få det fixat gratis. <snip>

Om foretaget inte vet att de tagit emot en felfri vara behover de forandra sina rutiner ... kunden ska inte fa tillbaka en vara som har defecter den inte hade nar den skickades in.
 
Om foretaget inte vet att de tagit emot en felfri vara behover de forandra sina rutiner ... kunden ska inte fa tillbaka en vara som har defecter den inte hade nar den skickades in.
Men du inser att det troligtvis inte är en enstaka person som hanterat den här telefonen hela vägen? Det är dessutom inte företaget man lämnar in till som utför reparationen.

Du lämnar in till företaget du köpte från, ett transportföretag sköter transporten, ett tredje företag reparationen och sedan tillbaka igen. Och på alla dessa företag är det säkerligen många personer som är inblandade i just det här ärendet.

Skadan på bilden är ju heller ingenting som jag kan tänka mig dokumenteras någonstans eftersom det är något som bara kan uppkomma av normalt slitage, det är liksom ingen som skulle se det där och tänka att "oj, detta har vi nog orsakat" utan den hade lika gärna kunnat lämnats in så. Telefonen på bilden är ju felfri men med ett skönhetsfel, den är knappast defekt.
 
eller kanske en ny telefon av en battre modell (vanligtvis kostar det foretaget mycket mindre om de inte fysiskt behover betala ut pengar) ...
Jag skulle definitivt, mycket vanligt ... och envist :cautious: patala hur oerhort besvarligt det varit att vara utan telefon och hur besviken jag var pa det hela. Och se till att jag fragat efter en "supervisor" varje gang de borjat muttra att "det gar inte".
Oh Karen! :laugh:
 
eller kanske en ny telefon av en battre modell (vanligtvis kostar det foretaget mycket mindre om de inte fysiskt behover betala ut pengar) ...
Jag skulle definitivt, mycket vanligt ... och envist :cautious: patala hur oerhort besvarligt det varit att vara utan telefon och hur besviken jag var pa det hela. Och se till att jag fragat efter en "supervisor" varje gang de borjat muttra att "det gar inte".
Det är när man beter sig såhär man får den minsta servicen man kan begära. Då gör personalen inte det där lilla extra.
 
@hastflicka på tidigare jobb när en gäst vänligt "hotade" med att prata med min chef och vi svarade varke gång att ja självklart. Gick och hämtade chefen. Förklarade läget och kunden gick därifrån utan minsta kompensation mer än ett ursäkta krånglet, ha en bra dag

Kunden som kom in och tyckte det var lite tråkigt att behöva åka pga av något enklare fel kompenserade vi gärna.

Tack gode gud för att jag inte jobbar i den branchen längre
 
Men du inser att det troligtvis inte är en enstaka person som hanterat den här telefonen hela vägen? Det är dessutom inte företaget man lämnar in till som utför reparationen.

Du lämnar in till företaget du köpte från, ett transportföretag sköter transporten, ett tredje företag reparationen och sedan tillbaka igen. Och på alla dessa företag är det säkerligen många personer som är inblandade i just det här ärendet.

Skadan på bilden är ju heller ingenting som jag kan tänka mig dokumenteras någonstans eftersom det är något som bara kan uppkomma av normalt slitage, det är liksom ingen som skulle se det där och tänka att "oj, detta har vi nog orsakat" utan den hade lika gärna kunnat lämnats in så. Telefonen på bilden är ju felfri men med ett skönhetsfel, den är knappast defekt.

EXAKT! och pa varje stalle, eller atminstone dar forsta manniskan tar i den samt den som skickar tillbaka den, skulle telefonens skick vara noterat. Jag lovar att varken Apple eller Microsoft, eller vara telefonbolag har missar att noga undersoka skickaet pa en vara som kommer in for reparation. Det tar mindre an tva minuter att noga granska utsidan pa en telefon och undersoka om den fatt vattenskada i anslutningar.
 
Det är när man beter sig såhär man får den minsta servicen man kan begära. Då gör personalen inte det där lilla extra.

Och anda far jag nastan alltid mer an jag fragar efter :angel: men jag ar alltid vanlig och blir aldrig sur om det inte gar (utom i gar nar jag forsokte forklara for nagon i Indien att jag inte alls ringde om det han antog och ville ga in i min dator bakvagen for:crazy:) Da ringde jag en annan avdelning som undersokte saken och skickar mig ett paket som kommer pa Torsdag. :D

@hastflicka på tidigare jobb när en gäst vänligt "hotade" med att prata med min chef och vi svarade varke gång att ja självklart. Gick och hämtade chefen. Förklarade läget och kunden gick därifrån utan minsta kompensation mer än ett ursäkta krånglet, ha en bra dag

Kunden som kom in och tyckte det var lite tråkigt att behöva åka pga av något enklare fel kompenserade vi gärna.

Tack gode gud för att jag inte jobbar i den branchen längre

Forst och framst ar det en helt annan sak ... men om det jag fragar efter ar rimligt sa brukar det ga aven i sadana lagen. Jag forsoker ALDRIG fa mer an jag "har ratt till" ... och tydligen ar jag mycket logisk i det (och andra haller med mig) da det alltid brukar leda till att jag far som jag vill.
 
Och anda far jag nastan alltid mer an jag fragar efter :angel: men jag ar alltid vanlig och blir aldrig sur om det inte gar (utom i gar nar jag forsokte forklara for nagon i Indien att jag inte alls ringde om det han antog och ville ga in i min dator bakvagen for:crazy:) Da ringde jag en annan avdelning som undersokte saken och skickar mig ett paket som kommer pa Torsdag. :D



Forst och framst ar det en helt annan sak ... men om det jag fragar efter ar rimligt sa brukar det ga aven i sadana lagen. Jag forsoker ALDRIG fa mer an jag "har ratt till" ... och tydligen ar jag mycket logisk i det (och andra haller med mig) da det alltid brukar leda till att jag far som jag vill.

Jag tror detta faller på landets kultur. Om jag inte misstar mig pratar du om USA nu. Sverige har ett annat klimat, där inte stämningskulturen råder.
 
Fast det fungerade bra i Sverige och vissa andra lander ocksa. Daremot inte i Saudi Arabia :cautious: :angel:

Har jag inga problem med att de vägrar åtgärda ser jag inga problem med att gå kompensationslös faktiskt. Oftast tackar jag nej till kompensation, som inte sällan är någon grej då, lätt att skriva av som svinn.

Senast jag tjorvade om kompensation var när svindyra sängen (50 000 kr +) var ett halvår försenad, levererades med madrass i annan storlek än sängen och sedan gick det ytterligare månader innan rätt madrass kom. Dessutom monterade de den fel, och glömde extratillbehören som jag särskilt kollat samma dag att de skulle ta med sig (lakan som passade till sänglängden). Det slutade med att jag fick de fyra lakanen och någon tusenlapp i kompensation, men då hade jag gjort av med så mycket energi och gått igenom en så usel organisation med tillhörande 5 chefer att jag inte kände det var mödan lönt.
 
EXAKT! och pa varje stalle, eller atminstone dar forsta manniskan tar i den samt den som skickar tillbaka den, skulle telefonens skick vara noterat. Jag lovar att varken Apple eller Microsoft, eller vara telefonbolag har missar att noga undersoka skickaet pa en vara som kommer in for reparation. Det tar mindre an tva minuter att noga granska utsidan pa en telefon och undersoka om den fatt vattenskada i anslutningar.
Det tror jag helt enkelt inte stämmer. Snarare är det så att den sjuka kulturen som råder i landet där du bor med stämningar hit och dit, folk kan få sparken på stående fot osv gör att den här typen av approach fungerar.
 
Det tror jag helt enkelt inte stämmer. Snarare är det så att den sjuka kulturen som råder i landet där du bor med stämningar hit och dit, folk kan få sparken på stående fot osv gör att den här typen av approach fungerar.

Du menar att de hellre tror pa din egen version av verkligheten an att kolla fakta? Det innebar att det ju inte finns nagon som helst anledning att diskutera med dig.
 
Du menar att de hellre tror pa din egen version av verkligheten an att kolla fakta? Det innebar att det ju inte finns nagon som helst anledning att diskutera med dig.
Alltså självklart kollas det väl i vilket skick varan är men ner på den detaljnivån? knappast. Som sagt vi har ju sett en bild på skadan i TS fall, det är ju inget extraordinärt direkt utan kan vara helt vanligt slitage. Vi vet dessutom inte när den uppkommit, det kan lika gärna ha hänt under transporten, och i det fallet finns det ju absolut ingen anledning att misstänka att något är fel.

Som sagt det är inte bara en person som hanterar varan under processen, att varje enskild person skulle dokumentera skicket, även skönhetsfel så minutiöst är liksom inte min version av verkligheten" utan det är helt orimligt.
 
Alltså självklart kollas det väl i vilket skick varan är men ner på den detaljnivån? knappast. Som sagt vi har ju sett en bild på skadan i TS fall, det är ju inget extraordinärt direkt utan kan vara helt vanligt slitage. Vi vet dessutom inte när den uppkommit, det kan lika gärna ha hänt under transporten, och i det fallet finns det ju absolut ingen anledning att misstänka att något är fel.

Som sagt det är inte bara en person som hanterar varan under processen, att varje enskild person skulle dokumentera skicket, även skönhetsfel så minutiöst är liksom inte min version av verkligheten" utan det är helt orimligt.

Precis sa gar det till pa Apple, Microsoft, och flera ... och nu lagger jag ner den har absolut meningslosa diskussionen.
 
Men va? Ar det rimligt i Sverige att tro att folk ljuger och att foretag darfor inte skoter sadant pa ett bra satt?
TS skickade in en telefon ... det ar da upptill foretaget att se till att de vet om det finns repor eller att nagot ar vatten skadat, tex. innan det fixas och skickas tillbaka. Om det inte ar ett mycket litet foretag lar det inte vara samma person som tar emot forsandelsen, som lagar, eller packeterar for att skicka tillbaka.
Sjalvklart ar det upp till foretaget att sta for reparationer om den inte ar ordentligt undersokt nar den kom in.
Ja, jag tror faktiskt att folk ljuger om det mesta för att slippa betala saker och ting. Säger inte att Ts har gjort det men det är tyvärr så många är. Jag vill också gärna ofta tro det bästa om folk men sätt och hört folk dra till med det mesta för att få ersättningar och annat.

Kan mycket väl tänka mig att om någon skickar in en telefon, får hem den och tappar den och det blir en spricka att dom gärna påstår att det var i det skicket den kom. Det finns gott om oärliga människor där ute, inte bara i sverige för övrigt.

Men som sagt igen, säger inte att det är så i Ts fall men jag förstår företaget om dom inte vill ersätta ett slitage som lika gärna kunnat skett hemma hos Ts tex. Tycker dom är väldigt snälla som tar och fixar det.
 
Hämtade ut ett paket från företaget idag, innehållande kompensation i form av några skal, några extra skyddsglas och extra laddare. Det tyckte jag faktiskt var en bra kompensation. Hade varit ännu bättre om skalen och skyddsglasen hade varit till rätt telefonmodell dock 😂😅
 
Alltså självklart kollas det väl i vilket skick varan är men ner på den detaljnivån? knappast. Som sagt vi har ju sett en bild på skadan i TS fall, det är ju inget extraordinärt direkt utan kan vara helt vanligt slitage. Vi vet dessutom inte när den uppkommit, det kan lika gärna ha hänt under transporten, och i det fallet finns det ju absolut ingen anledning att misstänka att något är fel.

Som sagt det är inte bara en person som hanterar varan under processen, att varje enskild person skulle dokumentera skicket, även skönhetsfel så minutiöst är liksom inte min version av verkligheten" utan det är helt orimligt.
Ja skadan kanske inte fanns när TS packade ner telefonen men fanns när den packades upp, och packar man upp en telefon som inte är splitterny reflekterar man inte på att en skada som den där kanske uppstått vid transport. Skadan kan ju kanske inte ha funnits när den packades ner, men uppstått under transport hem och funnits när TS packade upp den. Att då anse att företaget måste kompensera TS för en skada på en telefon som inte är någons fel känns överdrivet för mig, räcker med att företaget lagar den, vilket de ju gjort.

Förstår inte det här tänket med kompensation för precis allt.
 
Ja, jag tror faktiskt att folk ljuger om det mesta för att slippa betala saker och ting. Säger inte att Ts har gjort det men det är tyvärr så många är. Jag vill också gärna ofta tro det bästa om folk men sätt och hört folk dra till med det mesta för att få ersättningar och annat.

Kan mycket väl tänka mig att om någon skickar in en telefon, får hem den och tappar den och det blir en spricka att dom gärna påstår att det var i det skicket den kom. Det finns gott om oärliga människor där ute, inte bara i sverige för övrigt.

Men som sagt igen, säger inte att det är så i Ts fall men jag förstår företaget om dom inte vill ersätta ett slitage som lika gärna kunnat skett hemma hos Ts tex. Tycker dom är väldigt snälla som tar och fixar det.

Men ... det ar ju for att komma undan att behova "tro" att folk ljuger man skaffar rutiner som ser till att man kollar hur varor ser ut nar de kommer in.

Och nu ar jag VERKLIGEN klar med den har diskussionen. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp