Vad är rimlig kompensation?

Bapelsin

Trådstartare
Jag köpte en telefon från ett välkänt företag som jag beställt två telefoner ifrån vid tidigare tillfällen. Har varit supernöjd med både telefonerna och servicen. Den här gången har det dock inte gått riktigt lika bra.

En månad efter att jag fått telefonen slutade bildskärmen fungera. Efter snabb och smidig korrespondens med kundservice blev det ett garantiärende som även det var snabbt och smidigt. Problemet är bara att när telefonen kom tillbaka hade den en en centimeter+ lång djup repa på skärmen. Har haft kontakt med kundtjänst som även nu är snabba och smidiga och tar tillbaka telefonen för ett nytt garantiärende.

Grejen är att jag tycker att när man behöver skicka tillbaka en vara två gånger för garantiärende att man borde få någon typ av kompensation. Jag har ändå betalat fullpris för något som inte fungerar tillfredsställande och dessutom resulterar i merarbete och perioder utan telefon.

Vad tycker ni? Är det rimligt med kompensation, eller överreagerar jag?
 
Jag tror det är svårt att få igenom någon ersättning/kompensation. De har ju gjort vad som krävs enligt lagen. Om du får ett tredje garantiärende, har du rätt att häva köpet och då kan du säga att du vill ha kompensation annars vill du häva köpet. (Jag är inte ens säker på att du har rätt att häva köpet eftersom det har varit olika fel.)
 
Jag hade nog bara satt det på oturskontot tror jag.

Kanske hade jag bett om nån kompensation i samband med att jag skickade in telefonen andra gången då orsaken var att de hade repat skärmen. Men jag tror inte att de är skyldiga att kompensera.
 
Den är kantantköpt utan abonnemang. Jag hade tyckt att typ 10% avdrag på priset eller liknande, men det är kanske inte rimligt.

Efter att ha jobbat på ett ställe som säljer telefoner kan jag säga att vi fick inte ge rabatt på hårdvara. Istället erbjöds annan kompensation, rabatt på tjänst om möjligt men annars typ biocheckar eller annat.
 
Det är ju tråkigt när det blir fel på sakerna, men i det här fallet tror jag inte att jag hade krävt någon slags kompensation. Det verkar ju som om de sköter allt så bra som det bara går?
Men hur kan det vara bra skött när ens telefon kommer tillbaka från lagningen med en stor repa? Hur kan man ens packa ned och skicka tillbaka en sådan skadad telefon till kunden utan att ens meddela? Såklart kan olyckor ske, men då ska ju kunden kontaktas omgående om vad som hänt och hur det ska lösas.
Nej, företaget kanske inte är tvungna att ge kompensation enligt lagen, men en ursäkt att det blivit fel och lite good will i form av någon kompensation tycker jag hör till god kundservice och det är ytterst lite begärt av ett stort nationellt (multinationellt?) företag.
Går det inte att kompensera med prisavdrag bör det inte vara svårt att ge ut ett presentkort, erbjuda någon extratjänst utan kostnad eller liknande.
 
Men hur kan det vara bra skött när ens telefon kommer tillbaka från lagningen med en stor repa? Hur kan man ens packa ned och skicka tillbaka en sådan skadad telefon till kunden utan att ens meddela? Såklart kan olyckor ske, men då ska ju kunden kontaktas omgående om vad som hänt och hur det ska lösas.
Nej, företaget kanske inte är tvungna att ge kompensation enligt lagen, men en ursäkt att det blivit fel och lite good will i form av någon kompensation tycker jag hör till god kundservice och det är ytterst lite begärt av ett stort nationellt (multinationellt?) företag.
Går det inte att kompensera med prisavdrag bör det inte vara svårt att ge ut ett presentkort, erbjuda någon extratjänst utan kostnad eller liknande.
Kanske syns inte repan i alla lägen? Jag har en hyfsat lång repa på min telefon. Ingen aning om vad jag har gjort/när det har hänt. Men den syns bara i vissa vinklar. Kanske den som packade ner telefonen helt enkelt inte lade märke till detta? Det får man ju tro i alla fall.

Men TS kommer kanske att få någon kompensation, det vet vi ju inte heller? När hon får telefonen tillbaka kommer den kanske tillsammans med en kompensation?

För övrigt tycker jag att det låter som om företaget har varit väldigt tillmötesgående och hjälpsamma :) .
 
Men hur kan det vara bra skött när ens telefon kommer tillbaka från lagningen med en stor repa? Hur kan man ens packa ned och skicka tillbaka en sådan skadad telefon till kunden utan att ens meddela? Såklart kan olyckor ske, men då ska ju kunden kontaktas omgående om vad som hänt och hur det ska lösas.
Nej, företaget kanske inte är tvungna att ge kompensation enligt lagen, men en ursäkt att det blivit fel och lite good will i form av någon kompensation tycker jag hör till god kundservice och det är ytterst lite begärt av ett stort nationellt (multinationellt?) företag.
Går det inte att kompensera med prisavdrag bör det inte vara svårt att ge ut ett presentkort, erbjuda någon extratjänst utan kostnad eller liknande.
Dom kan ju iofs inte veta om repan var där när den skickades in? Det är snällt av dom att fixa det. Trots allt så slutade ju skärmen att fungera, kanske pga det som orsakade repan?
 
Dom kan ju iofs inte veta om repan var där när den skickades in? Det är snällt av dom att fixa det. Trots allt så slutade ju skärmen att fungera, kanske pga det som orsakade repan?
Hur menar du? Är väl klart att de ska ha koll på om telefonen fått en repa under tiden den reparerats?
Om du lämnar in din bil för en felsökning och får tillbaka en bil med en buckla helt utan förklaring från verkstadspersonalen, skulle du inte tycka det vore konstigt då?
Repan fanns ju inte där när TS skickade in telefonen men den fanns där när TS fick telefonen tillbaka. Det är ju helt och hållet företagets ansvar att telefonen repades under tiden de lagade den.

Att begära kompensation är absolut inte fult och det betyder inte att man är dum eller inte gillar företaget. Man behöver inte vara otrevlig, jag tycker som sagt att en kompensation för det som hänt hör till god kundservice oavsett om kunden ber om det eller inte. TS har ju trots allt inte kunnat använda sin nya telefon som hon betalad tusenlappar för, när den varit inne för lagning två gånger.
 
Hur menar du? Är väl klart att de ska ha koll på om telefonen fått en repa under tiden den reparerats?
Om du lämnar in din bil för en felsökning och får tillbaka en bil med en buckla helt utan förklaring från verkstadspersonalen, skulle du inte tycka det vore konstigt då?
Repan fanns ju inte där när TS skickade in telefonen men den fanns där när TS fick telefonen tillbaka. Det är ju helt och hållet företagets ansvar att telefonen repades under tiden de lagade den.

Att begära kompensation är absolut inte fult och det betyder inte att man är dum eller inte gillar företaget. Man behöver inte vara otrevlig, jag tycker som sagt att en kompensation för det som hänt hör till god kundservice oavsett om kunden ber om det eller inte. TS har ju trots allt inte kunnat använda sin nya telefon som hon betalad tusenlappar för, när den varit inne för lagning två gånger.
Fast det är ju troligtvis inte företaget telefonen är köpt ifrån som har lagat den? Det lär ju tillverkaren ha fixat, gissar jag, och företaget som sålt telefonen behöver ju inte ens nödvändigtvis ha sett den efter den lagats.
 
Fast det är ju troligtvis inte företaget telefonen är köpt ifrån som har lagat den? Det lär ju tillverkaren ha fixat, gissar jag, och företaget som sålt telefonen behöver ju inte ens nödvändigtvis ha sett den efter den lagats.
Nej så är det ju, men jag antar att TS enbart haft kontakt med företaget telefonen köptes av, och de är ju då ansiktet utåt och ansvarar också för de reparatörer de använder sig av.
De får ju göra upp sinsemellan men TS bör ändå bli kompenserad på något vis.
Jag antar att TS inte heller fått välja reparatör själv?
 
Nej så är det ju, men jag antar att TS enbart haft kontakt med företaget telefonen köptes av, och de är ju då ansiktet utåt och ansvarar också för de reparatörer de använder sig av.
De får ju göra upp sinsemellan men TS bör ändå bli kompenserad på något vis.
Jag antar att TS inte heller fått välja reparatör själv?
Garantiärende brukar ju innebära att det är tillverkarnas reparatörer som fixar det hela, dvs företaget har inte alls valt utan är det en Appletelefon köpt av en återförsäljare så lär det vara Apples reparatörer som sköter saken.
 
Nu har ni skrivit så mycket så jag får svara er alla samtidigt.

Telefonen vi skickade in hade ingen repa på skärmen. Telefonen vi fick tillbaka hade en mycket tydlig djup repa på strax över en cm. Skyddsglaset som företaget satt på, som vi betalat extra för, satt utanpå repan. En del av repan går utanför skyddsglaset, så det är helt uppenbart att repan varit där när de satt på skyddsglaset och sen skickat den. Vilket är under all kritik tycker jag.

Jag måste hålla med @Malibu_Stacy om att det inte är rimligt att man bara ska acceptera när ett företag tabbar sig på det här sättet. Jag är faktiskt lite förvånad över att ni är så många som menar att ni bara hade accepterat två garantiärenden varav det ena är orsakat av företaget och inte hade behövt ske om de hade kontrollerat varan innan de skickade den.
 
Nu har ni skrivit så mycket så jag får svara er alla samtidigt.

Telefonen vi skickade in hade ingen repa på skärmen. Telefonen vi fick tillbaka hade en mycket tydlig djup repa på strax över en cm. Skyddsglaset som företaget satt på, som vi betalat extra för, satt utanpå repan. En del av repan går utanför skyddsglaset, så det är helt uppenbart att repan varit där när de satt på skyddsglaset och sen skickat den. Vilket är under all kritik tycker jag.

Jag måste hålla med @Malibu_Stacy om att det inte är rimligt att man bara ska acceptera när ett företag tabbar sig på det här sättet. Jag är faktiskt lite förvånad över att ni är så många som menar att ni bara hade accepterat två garantiärenden varav det ena är orsakat av företaget och inte hade behövt ske om de hade kontrollerat varan innan de skickade den.

Fast de gör sitt bästa för att lösa problemet och drar inte ut på åtgärdandet. För mig är det högst tveksamt om det ska kompenseras, om man inte kommit överens om en väldigt hög servicenivå och betalat för det. Men man kan alltid fråga.
 
Nu har ni skrivit så mycket så jag får svara er alla samtidigt.

Telefonen vi skickade in hade ingen repa på skärmen. Telefonen vi fick tillbaka hade en mycket tydlig djup repa på strax över en cm. Skyddsglaset som företaget satt på, som vi betalat extra för, satt utanpå repan. En del av repan går utanför skyddsglaset, så det är helt uppenbart att repan varit där när de satt på skyddsglaset och sen skickat den. Vilket är under all kritik tycker jag.

Jag måste hålla med @Malibu_Stacy om att det inte är rimligt att man bara ska acceptera när ett företag tabbar sig på det här sättet. Jag är faktiskt lite förvånad över att ni är så många som menar att ni bara hade accepterat två garantiärenden varav det ena är orsakat av företaget och inte hade behövt ske om de hade kontrollerat varan innan de skickade den.
Kan inte repan ha uppstått av något tryck efter skyddsglaset satts på och när den varit nerpackad under färd? Jag skulle inte tolka det som en omöjlig händelse. Det behöver ju inte vara någons fel att det hänt.
 
Kan inte repan ha uppstått av något tryck efter skyddsglaset satts på och när den varit nerpackad under färd? Jag skulle inte tolka det som en omöjlig händelse. Det behöver ju inte vara någons fel att det hänt.

Det har jag väldigt svårt att tänka mig.

7C7B8FC4-1651-4A91-9684-5AF5FB3A35B1.jpeg

Såhär ser repan ut. Den är inte stor, men den är djup och jag tycker man ska få felfria varor när man betalar fullpris. Speciellt om man som kund inte ens orsakat ”felet”.
 
Det har jag väldigt svårt att tänka mig.

Visa bifogad fil 54740
Såhär ser repan ut. Den är inte stor, men den är djup och jag tycker man ska få felfria varor när man betalar fullpris. Speciellt om man som kund inte ens orsakat ”felet”.
Ja inte vet jag.

Men du tror hellre att en person alltså har tappat din telefon och sedan medvetet satt på skyddsglas och stoppat ner i lådan och skickat i väg, fullt medveten om sprickan som hen orsakade? Jag har svårt att se meningen med en sådan sa?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp