Vad är regnskållor?

Sv: Vad är regnskållor?

det är typ skorpor som sitter under pläsen på hästen pillar man bort dom så ramlar pälsen bort, en del kan det vara var under, en del är torra, kan sitta på hästens ben tex om man bandagerat mycket och bena tex varit lite fuktiga eller helt blöta(våtvärmande) även på ryggen om hästen har haft för dåliga täcken på sej så dom blivit varama och fukten ej har kunnat komma ut.

Hur behandlar man det?
Låter som det min ponny fått på sitt ena ben.. det är ser inte riktigt ut som mugg men han är torr och pillar man bort den torra huden så följer pälsen med.. inga skorpor eller så och han har inget ont av det.
Han har haft mkt problem från och till med mugg på det benet innan och därför ofta blivit smörjd med salva där.
Tror du det kan vara regnskållor?

Mvh
:banana:

Oj bäst att ringa vetrinären så han kan kika på min lilla pålle.

Tack för svaret och ny kunskap :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 028
Senast: Stergo
·
R
Fritid Är det nån skillnad på snö blandat regn och regn blandad snö? Jag har nog bara hört snö blandat regn förut men idag så hörde jag regn...
Svar
10
· Visningar
450
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka