Vad är problemet med vår vallack? *långt*

Sv: Vad är problemet med vår vallack? *långt*

Det första jag tänker på är att han får alldeles för lite stråfoder!
Mitt ena halvblod beter sig på liknande sätt (men i en lightvariant) när han bantar. Blir stressad, lite grining och har konstant bråttom för det kan ju bli mat när man är klar... Han blir dessutom nästan oridbar för att han blir superpigg om man drar ner så som man skulle vilja på en gång.

Om jag skulle ge mina ponnyer bara 7,5 kilo hör skulle de nog förvandlas till monster ganska omgående. Benrangel dessutom, och då är det en B-ponny och en C-ponny jag har. Har du en lite svårfödd C-ponny skulle jag rekomendera att öka på höet markant!

Mina äter ca 15 kg hösilage var om dagen, TS är 66% och det har ganska normala värden.
Hö brukar ligga runt 90% i TS så räknar vi om det till 100% TS så får din lite tunna svårfödda ponny 6,75 kg hö om dagen.
Mina som är relativt lättfödda (men inte av den tjockare sorten) får omräknat till 100% TS 9,9 kg hö. De får även 1 kg lusern var plus några nävar havre. De ligger helt klart över tabellen i matintag men de behöver maten, går i medelarbete varannan dag.
Skiljer en hel del på vad din ponny äter och han verkar tydligt visa med sitt ätbeteende, humör och hull att han behöver mer.

Ös på med mat så får du nog en trevligare ponny igen!

Lycka till!!

Fast det är ju inte bara näringsbehovet man ska tillgodose utan även behovet av att tillföra foder till tarmen och sysselsättning. Om ponnyn väger 350 kg så får denne i sig ca 1,6 kg ts/ 100kg och dygn om höet har en ts-halt på ca 80-85%. Det är ett någorlunda tillgodosett behov men absolut inte i överkant. Du kan ge betydligt utan minsta problem. Däremot kan det ju ställa till problem med att höet innehåller på tok för mkt energi för en ponny av piggare modell ;) Som tur är verkar han ju inte extremt lättfödd (efter vad jag utläst av ditt första inlägg).

Bra med hönät på natten och halm på dagen för att inte ge för mkt energi. Se till att han äter halmen bara, de gillar ju inte alla sorter och snåla inte med den.
Jag hade antagligen ökat högivan till 10 kg + fritt med halm på natten. Inget kraftfoder men lusern och/eller soja om det behövs mer protein. Så länge hästen mår bra kan du ge mer än tabellvärdena. Ingen av mina kan äta så lite som Hippocampus menar att de ska utan att magra av och då räknar jag ändå dem som lättfödda.
En mätt häst är en glad häst och en glad häst är en bra häst ;)

Till nästa säsong hade jag kikat efter ett grovfoder till fånghästar alternativt gräsfröhalm att fodra med på fri tillgång.

Mvh JV

Senast ändrad:

Ja jag är kanske hemmablind då jag ju också har en väldigt lättfödd ponny som jag måste väga varenda strå till:crazy: Där måste jag följa hippocampus råd ang energiintaget, absolut inte gå över.

Hon var rejält överviktig när vi köpte henne, med fångrisk:(. Så första vintern fick jag verkligen vara hård för att hon skulle gå ner. Vi lyckades med en noggrant uträknat foderstat och massor av motion :) På ca 6 månader tappade hon ca 70kg och fick dessutom en fantastisk ridbarhet som hon förmodligen inte haft på flera år:love: Aldrig hetsig vid maten heller, tvärtom kunde hon strunta i frukostkrubbans skrammel många gånger:o

Men nu har jag ökat på med både halm och hö åt valacken, kraftfoder har han aldrig fått. Han är ganska mycket mindre än stoet men äter numera ganska mycket mer än henne. Så vi får väl se hur det går:)

Japp, avmaskad mot lilla blodmasken (som han 'bara' hade 200 epg av) sen tog medlet även mot bandmask ifall att....

Det låter ju fint ;) Jag vet hur det känns med tjockisar och det är inget kul. Hur man ska fodra är alltid ett gissel i min värld eftersom att tider, mängd och antal fodringar ska passa såväl de lättfödda som de svårfödda. Skönt att ni verkar ha hittat ngt som passar bägge ponnyerna. Hoppas situationen blir bättre!

Mvh JV

Jag vet några som har slagit ner stängselstolp i hagen och fodrar med hjälp av dessa på nåt sätt som jag inte förstår (ej hönät).

Så har man inte hästar som tuggar sönder trästolp kanske du kan slå ner sådana och binda hönät i?
Alternativt kan man ju sätta sånna där plaströr över stolpen (sådana man ser dom lägger under vägar när dom ska dränera till exempel :)

Fast svårt att slå ner nu kanske.... ;)

Sedan finns en annan modell också: Fodra i tex ett badkar eller stor balja och lägg ett par tunga stora stenar (ej vassa på nåt sätt såklart) över höet så hästarna får slita lite för maten :)

Liknande trådar

S
Träning Och vad är egentligen rimligt? Jag skriver under anonymt nick för att inte trampa någon på tårna. Jag har en medryttare sedan mer än...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 327
Senast: klabbarparn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II