Vad är problemet med vår vallack? *långt*

Qosack

Trådstartare
Hej! Vet inte i vilken enda jag ska börja.

Ponnyvallack 6 år köpt i höstas. Väldigt lugn och trevlig, inte utbildad men oerhört positiv. Ihopsläppet med äldre ponnysto fungerar fin fint, stoet tar ledarrollen med bara en blick:)

Allt frid och fröjd, lugnet råder och vi börjar med att bara rida i skog och mark för att lära känna varandra och bygga upp kondisen som är jättedålig.

Efter ca 5-6 veckor händer något och nykomligen tar över ledarrollen på ett väldigt jobbigt sätt. Vallar stoet som försöker hålla sig undan, blir jobbig att hantera i stallgången, kan inte stå stilla, småtjurig och nafsig. Ridningen fungerar dock jättebra och kondisen börjar ta sig. Har ut en instruktör några gånger som tycker vi köpt en supertrevlig allroundponny med riktigt fina kvaliteér :bow:

Efter 7 veckor ger vi honom vila då han inte verkar nöjd och han kanske måste ha tid att tänka och låta allt sjunka in. Vi fortsätter med kravlöst pyssel och handpromenader men han är skitjobbig i stallgången och jag som vuxen är den som får ta han och verkligen markera att beteéndet inte är ok:mad: Men varje dag känns som en kamp:confused:

Har hela tiden haft lite ledarskapsövningar med både mig och dottern lös i paddock och hage och han följer oss som en hund båda två, jättemysig och lyssnar bra. Men uppbunden är han inte alls samma trevliga prick längre som vem som hellst fick borsta och pyssla om.

Efter 4 veckors vila rider vi igen och samma positiva ponny pinnar på i skog och mark. Vissa dagar i stallet lugn och står still men vissa dagar en liten tyrann :mad: .

Försöker se ett mönster och det enda jag kan märka är när han är hungrig så fungerar ingenting. Han äter långt mer än tabellbehovet och det gör inget för han är fortfarande lite tunn så jag tycker jag öser på rätt bra med mycket grovfoder. I hagen (som är stor) vistas de ca 12 timmar om dagen där har de lunchgrind och jag har även börjat lagt in granar så de alltid har att knapra på. Han är som en bäver och nya granar måste in varje dag i både hage och box:crazy:

Från början stod han på halm om nätterna och han åt upp precis allt varje natt. Började med torv istället för halmkonsumtionen var ohållbar (halmen var dessutom inte hygieniskt bra)och boxen var en pool med kiss varje morgon (kissar mängder). Men när han stod på halm var han lugnare inbillar jag mig men det kanske handlar om något helt annat?

Han äter som sagt var mer än tabellbehovet och lagt på sig rätt bra men det saknas fortfarande ryggmuskler. Ponnystoet är lättfödd och där har jag jämt göra att hon inte ska bli för tjock igen så fri tillgång i hage går bort tyvärr. Jag är också rädd att han en dag säger poff så står jag där med två ponnysar som måste vaktas med hökögon för viktens skull:crazy:

Vad tror ni kära bukare? Handlar det om hanteringsproblem eller kan det vara hunger som gör det? Och vad kan jag göra åt det?

Vill ha tillbaka vår mysponny som älskade att bli borstad av även mindre oerfarna barn:cry:

Sv: Vad är problemet med vår vallack? *långt*

Vad tråkigt när det blir så.

Han ni kollat så att han är frisk och inte har ont någonstans? ( alltid bra att börja med...)

Kanske han testar lite vad ni går för, vart gränsen går? Hur hanterar du situationen när han blir jobbig i gången? Säger du ifrån, eller ignorerar honom?
Kanske han blir uttråkad, behöver något att pyssla med? Hur funkar det om ni binder upp honom utomhus?( kan dock vara lite kallt att stå ute på vintern..)

Lucky rider: Nu ska jag vara en riktig surpuppa, men det där var faktiskt ganska onödigt skrivet.

Kanske ni borde låta dem gå i varsin hage så att valacken kan få fri tillgång? Han låter hungrig och stressad tycker jag. Har ni analys på grovfodret så ni vet vad han får i sig? Hur mycket äter han på en dag?

Ridmässigt och hanteringsmässigt tycker jag det låter som ni gör rätt.

Bra tänkt att ge honom lite vila!

Har han en uträknad foderstat? Jag funderade på om underskott/brist på magnesium?

Vi gjorde en vad jag kände grundlig besiktning som han passerade (känner stort förtroende av den vet.) men visst allt kollas ju inte med lupp på en sådan och han var ju ur kondition när den gjordes dessutom.

Han visar ju dock ingenting när man rider, tvärtom då är han som bäst:)

Jo, tänkte först att han testar oss och det var därför jag som vuxen till största delen tog över hanteringen.
Och när han trampar omkring i stallgången, nafsar (i luften) har jag försökt olika metoder. Allt från ignorera till att bli rejält förbannad på han men resultatet är likadant, han står still en stund och ser skitsur ut då jag lackar ur men sen fortsätter han igen och igen och igen:mad: När jag ignorerar bara fortsätter han till tja mitt tålamod brister:crazy:

Började faktiskt med klicker förra veckan (klickertränar familjen hundar i flera år) och då koncentrerar han sig och är jättekul att jobba med, han känns smart och lättlärd så kanske han bara är uttråkad med borstning?:confused: Men även om han är det måste han ju kunna stå still utan att nafsas tycker jag.

Ja han har utträknad foderstat och jag har analys:)
Jag ger honom som sagt mer än behovet redan enligt hippocampus.

Han äter i dagsläget 7,5 kg hö (hög men ganska smäcker c-ponny), 0,1 kg soja, 0,2 kg lucern, 80 gram mineraler. Sen granar i mängder:cool:
Har även under några veckor nu testat munkpeppar men ärligt talat ingen större skillnad.

Han har inte blivit kitlig nu när dom sätter mer och mera päls, om som ni skriver att han har varit och är lite tunn kanske han inte har satt riktigt med päls förrens nu och det kan ju göra den snällaste häst sur vid borstning, det vara bara det jag kom och tänka på när jag läste tråden.

Annars verkar det ju vara svårt att säga , ni verkar ju göra allt rätt så.

Hoppas i alla fall att det löser sig på bästa sätt för alla parter

Det var det första jag trodde när det hela satte igång för han fällde massor då. Så jag borstade bara av honom väldigt snabbt och försiktigt för jag tänkte att han verkligen var öm. Jag blev heller inte arg på han utan körde med ignorerarmetoden. Men nu fäller han inte sen några veckor tillbaks men han kanske sätter päls ändå:confused:

Väldigt svårt med ny häst det första året för att märka alla olika perioder så man ev. kan se ett mönster i ett visst beteénde.

Vissa ställen fullkomligt älskar han att bli borstad (halsen) då ser han ut som en giraff och börjar vagga och pressar sig hårt mot borsten. Sen när man närmar sig magen som aldrig varit ett problem förut börjar han ibland sura men ibland verkar han tycka det är lika skönt som halsen. Så det är så olika och då är det svårt:(

Min kära systerdotter kom på en rätt bra idé idag som jag ska genomföra för att kolla om det blir skillnad.

Ska köpa mindre bal halm av bra kvalité och ha i hagen. Han kommer vakta den med sitt liv så ponnystoet kommer förmodligen inte komma dit ens för att smaka:)

På så vis kan han ju stå där och förhoppningsvis lugna ner sig gällade matsituationen som är helt hysteriskt varje gång det vankas mat. Lunchgrinden fullkomligt psykar han upp och vandrar utmed staketet tills den öppnas :grin: Höhögarna i hagen sväljer han snudd på hela för att sedan jaga bort damen från hennes mat så han kan äta upp resten.:eek:

Idag var han på ett strålande humör och fick stå lös i boxen och äta medans jag fixade honom, helt lugn då:love: Busgalopperade i snön sen och han var ännu mer tillfreds efter det:)

Jag tror det finns hopp för ponnyn och hans hjärta går via magen:angel:

Kan du inte testa att hänga ett hönät i gången när du borstar honom? För att se hur han reagerar när han får något att sysselsätta sig med. Du kan ju fylla det med halm tex.

min första tanke var: är pållen kissnödig?

Många hästar vill kissa så fort de kommer in och ställer man då upp dom på gången utan att släppa dom i boxen så kan de bli små tyranner.... bara en tanke?

Men det kanske inte spelar någon roll, han kanske är i boxen innan ni binder upp honom?

min första tanke var: är pållen kissnödig?

Många hästar vill kissa så fort de kommer in och ställer man då upp dom på gången utan att släppa dom i boxen så kan de bli små tyranner.... bara en tanke?

Men det kanske inte spelar någon roll, han kanske är i boxen innan ni binder upp honom?

Aaah en bra tanke där!

Ts:
Vår förra häst blev likadan som du beskriver din ponny. Dock blev han det då vi slutade med fri tillgång till hö, tydligen mådde han inte bra av det och vaktade sitt hö argsint. Sparkade nästan sönder sin såkallade ledare. Han som var hackkycklingen från början.

Tänk OM allt förändrades om HAN gick på fri tillgång, kunde ju kanske stå i egen hage ett tag och testa?

En lätt tanke bara. Hoppas verkligen det löser sig för er.

Senast ändrad:

Tack alla för era tips och ideér:bow:

Jo, jag börjar inse att det här är en ponny som behöver ha fri tillgång för att fungera rent mentalt. När vi köpte honom hade han ju gräs i hagen samt halmbädd i boxen som han ju åt upp varenda natt men då var han lugn och trevlig.

Jag ställer honom ibland i boxen när jag tar in han och då kissar han inte, men det var ju en bra tanke att det kunde vara det som stressar honom:)

Men jag ska försöka komma på en lösning så han får fri tillgång i hagen utan att stoet går upp i vikt igen. Sen får vi hoppas att han inte blir en köttbulle som liksom stoet inte kan ha fri tillgång för då har vi verkligen ett problem:crazy:

Vi har nät över våra storbalar i hagen. Sedan vet jag folk som har munkorg på små ponnyer som går i samma hage som stora hästar och utfodras där...

Vet inte om det är något alternativ för dig (stoet) men det finns lite alternativ ändå :)

Ja såna nät har jag sett men måste man inte ha en foderring också så de inte riskerar att fastna?
Munkorg är ju en idé, har en sån på stoet hela sommaren så jag kanske får damma av den:)

En tanke som slog mig: Kan han ha något problem med mage/tarmar? Han verkar ju vara lugn så länge han äter eller rör på sig, men inte gilla att stå stilla utan mat...
Om jag var du skulle jag kolla upp hans invändiga status. :)

Hoppas att det löser sig och att ni får tillbaka er mysponny!

/M

Jag håller med om fri tillgång på mat eller åtminstone mer mat. 7,5 kg är inte mkt grovfoder till en C-ponny enligt mig. Vi har ett C-ponnysto som bara går i hagen. (Dräktig visserligen men inte så pass att det påverjar foderstaten än). Hon får 10-12 kg hö/dag + liiite kraftfoder för att få i sig mineralerna. Hon står dessutom på halm. Lite rund men inte fet och hon är inte särskilt svårfödd. Vårt hö har normala värden, minns inte exakt just nu.

Låt honom åtminstone ha fri tillgång på hö inne och ge något mer ute. Låt honom komma in och äta några kg innan ni börjar borsta och träna.

Kolla så att han inte har några problem med magen, det märks inte alltid jättetydligt. Bakjäst kan ge positiv effekt i sådana fall men om det är utvecklade magsår krävs behandling. Magsår stör hästen och besvärar framförallt när hästen saknar möjlighet att äta. Om hästen slukar fodergivan på stört och sedan står flera timmar utan till nästa mål är risken för magsår större.

Jag tycker att han genom att äta allt som serveras (från bra grovfoder till dålig halm) visar att han vill äta mer. Blir han fet får ni kanske skaffa ett grovfoder med sämre värden eller lite halm att komplettera med.

Lycka till!

Hej, testat slowfeeding? se slowfeeding.com, jag gjorde ett eget nät av lastnät från Clas ohl....n, har en tjock ponny o en ettåring o det fungerar jättebra, ingen stress eftersom det alltid finns , det var bara första dagarna dom åt slut på allt hö, nu vet dom att det alltid finns mat,
Lycka till:)

Glömde skriva att han nu när halmen är bättre även får några kg halm under natten.
Höet ligger på 8.9 mj så det är ändå relativt högt mot förra året då var det lägre.

I boxen har han hönät med 3 cm stora maskor så han inte kan äta så fort. Jag har lurat lite på att köpa fler såna nät till hagen och dess mål men inte riktigt löst hur de ska sitta fast. Har inga träd i den hagen som jag kan fästa i och fäster jag i stängselstolparna nuddar de ju strömtråden. Jag vågar inte ha dom som höbollar på marken heller för båda pållarna är skodda och jag är rädd att de fastnar.

Men snart har han fri tillgång på bra halm i hagen så då får vi se om det blir någon skillnad:) Jag ska ha i åtanke att kolla upp hans status invändigt om detta fortsätter helt klart:)

Liknande trådar

S
Träning Och vad är egentligen rimligt? Jag skriver under anonymt nick för att inte trampa någon på tårna. Jag har en medryttare sedan mer än...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 327
Senast: klabbarparn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II