Vad är nu detta?

Empalie

Trådstartare
Longerade hästen i lördags och han såg lite stapplig ut i frampartiet men jag misstänkte att det kunde vara p.g.a att paddocken var lite hård. Gick upp på ängen med mjukt gräs och där släppte allt, han var jättefin!

Igår skrittade jag ut en lång runda och märkte ingenting, hästen var fin i skritten och pigg och glad.

Men när jag skulle gå ut och ge lunch tyckte jag han stod lite lustigt. Han avbelastar vänster fram (han har haft väldigt mycket krångel med sitt högra framben men är friskförklarad och har varit frisk en längre tid)
Han skjuter in höger bak under sig och sätter vänster fram mycket längre fram än det högra, jag tar detta som att något är knas. Jag studerar han inifrån huset länge, hur han står och vad han gör. Varje gång han vänder och måste sätta ned vänster benet så hackar han till lite. Han står hela tiden med vänster framben framför det högra och t o m böjer det en aning.

När jag tar in dem så går han piggt och raskt in. Hästen är inte gallig, inte svullen, ine förstärkt puls, ingen feber. Benet är väldigt fint. Men även inne i boxen vill han ha vänster framför sig.

På morgonen idag när jag skulle ta ut gick jag en lite med honom och jag hör att han inte är helt ren. Han tar kortare steg med höger för att få belasta vänster så lite som möjligt. Han är inte jättehalt men har en rörelsestörning. Han går sedan in i hagen och äter sitt hö.

Jag ska kolla nu direkt när jag kommer hem igen men jag tycker det är en lustig hälta. Vad kan det vara?

Visst det är lite halt i skogen nu och han halkade lite hit och dit på vissa ställen. Men.....

Givetvis ska jag ringa in till klinik imorgon men vill gärna ha lite tankar från er!

Som sagt jag känner min häst superväl och vet att det inte är höger fram som krånglat innan. Vill bara höra era tankar lite.

Han är väldigt bra skodd men har centrerade helsulor på bägge fram p.g.a strålbenshälta som han nu är friskförklarad från.

Sv: Vad är nu detta?

Kan mycket väl vara en hovböld!
Hård och ojämn mark och sen de symptom som du beskriver låter mycket troligt som en böld.
Symtomen är ofta diffusa i början men blir större ju längre tiden går och bölden växer till sig.

Det kan inte vara strålbenet igen då? Så där betedde sig min sto som hade pålagringar i strålbenen, men å andra sidan har min fånghäst haft samma symptom. Fång kan vara lurigt, inte alltid man upptäcker värme och puls.. Ska bli intressant att höra vad kliniken hittar!

Strålbenen är kontrollerade på bägge fram, han har problem på höger. Jag kan inte påstå att det är samma typ av hälta. Sedan kan det ju ha hänt ngt med det strålbenet just nu. Men han har inte ridits alls mycket just nu och allt kom så plötsligt så jag tror inte riktigt på det.
Jag märker väll snart om det är en hovböld för då borde det ju bara bli värre och värre.

Ja så småningom, men ibland är det lurigt som bara den, det beror lite på hur bölden sitter.
Har både varit med om att känna värme och att inte kunna hitta någon förändring alls mer än att hästen var halt.

Hur yttrar sig en spricka i t ex hovbenet eller på annat ställe?
Hur yttrar sig hovbroskförbening?

Jag tänkte att jag inte skulle skrämma upp dig i onödan men nu när du ändå är inne på spåret själv så.

Jo, en spricka i hovbenet kan mycket väl ha samma symtom som en hovböld men man får nog hoppas på en böld för det är enklare fixat.

En vet jag hade ute till min häst när han hade en svårdefinierad böld trodde att det kunde vara en spricka i bogladet :eek:(han stod och sträckte fram ena frambenet för att avlasta tån)
Iof så trodde jag inte på det eftersom det inte fanns ett enda märke som tydde på att han gått omkull eller blivit sparkad.
Givetvis blev det klinik för säkerhetsskull men dom hittade bölden innan vi börjat röntga som tur var.

Jag ska till ATG imorgon, hältan var värre idag på morgonen. Jag hoppas för guds skull inte att det är ngn spricks utan att det så fall är en hovböld eller kanske bara en sten som kommit mellan sula och sko.
Ngt säger mig att om det varit en spricka skulle han vara mer halt men jag har inte sett så många sådana fall.
Jag kan ju inte undersöka hoven eftersom sulan sitter i vägen!

Jag ska till ATG imorgon, hältan var värre idag på morgonen. Jag hoppas för guds skull inte att det är ngn spricks utan att det så fall är en hovböld eller kanske bara en sten som kommit mellan sula och sko.
Ngt säger mig att om det varit en spricka skulle han vara mer halt men jag har inte sett så många sådana fall.
Jag kan ju inte undersöka hoven eftersom sulan sitter i vägen!

Hur gick det? :)

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2