Vad är NH?

Sammet

Trådstartare
Nh forumet är just nu under attack av diverse frågor och kommentarer. Dessa kommentarer och frågor är av både positiv och negativ art.

De negativa kommentarer som man möter här verkar ofta vara en fråga om missförstånd av trådskaparen, där denna inte rikigt förstått vad NH egentligen är och "går ut på", helt enkelt har de missförstått frågan "vad är NH?"

Därför föreslår jag att vi som är inbitna NH "fantaster" och förstått tanken bakom NH slår våra kloka huvuden ihop och plitar ner en ordentlig radda frågor och svar på vad NH "är".

Och ni som inte känner att ni vill delta i själva skrivandet, eller ni som har frågor om Nh, skriv ner era frågor här i denna tråd och hjälp oss att få ett forum som slipper vara antastat av div. missförstånd och påhopp.

In här under skall frågor som:

• Hur utbildar man sig till "NH-instruktör".
  • Varför ska man vara ledare över sin häst
  • Varför snurrar man repet
  • Vad går NH ut på?

Och kommentarer som:

• Jag skrattar åt NH det är så töntigt.
  • Fattar inte folk att NH är bluff och båg
  • Varför ska man tvinga sin häst att underkasta sig människan
  • Givetvis finns det utövare av NH som missförstått tanken bakom Nh, sk. repviftare.

Frågor om hur man skall lära sin häst saker, hur man skall träna bort transporträdsla/lastträna, hur man skall kunna få hästen att gå bakom sig/gå lugnt när man leder är inte frågor som skall frågas/besvaras här eftersom de inte tillhör tanken "Vad är NH?"

(den som ger sig på det de ser som problem direkt, ger sig på symtomen, men missar "sjukdommen" (det egentliga problemet).
Ex.
Jag har en svårlastad häst, hur ska jag lära den att gå in i transporten.
Ni hoppar på symtomen, att hästen inte vill gå in i transporten, och missar problemet, hästen har inte tillit till dig/ser dig inte som sin ledare. Skulle den göra det skulle du inte ha problem att lasta den, och kortfattat är det de som är tanken bakom NH, att förstå sig på hästen, och inte angripa symtomet utan problemet.

Sv: Vad är NH?

Ja, det låter ju jättebra! Undrar bara hur du tänkte det skulle "sammaställas". I tidigare variant av Buke tror jag det fanns något slags inledning man kunde läsa - men det verkar det inte göra nu.

...eller tänkte du att vi bara skulle dryfta det "tråd för tråd", som vanligt...

/Camilla

Senast ändrad av en moderator:

Vi kan göra en sammanställning av det vi kommr fram till och göra en ny FAQ

Just så hette det ju - FAQ!

Fast jag tror inte att det påverkar diskussionerna nämnvärt - tror fortfarande att NH-motståndare och andra kommer att diskutera. Personligen tycker jag att det piggar upp ibland :bump: med lite sura gubbar! :mad:

Men det är bra att hänvisa nya intresserade till en FAQ!

Är NH "vardagsträning" med häst eller har det blivit någon sorts ny "gren"???
Har hört att hästen tex alltid skall gå bakom ledaren(läser man ofta) Jag personligen vill inte ha hästen bakom mig utan lite mer vid sidan (kontroll)då hästar kan bli rädda och ha en tendens till att springa över sin "ledare". Är det fel tänkt på NH-vis eller????

Gamla FAQen finns kvar, men den är inte nålad längre så den har sjunkit. Den var rätt lång och trögläst, kunde vara bra med nåt som är lite snärtigare och kortare. Fast det är svårt att skriva kort om man skall ha med mycket. Tankar och idéer tar plats, den tekniska/praktiska delen är enklare att beskriva. Problemet är att då tar folk till sig bara det och glömmer att tänka om/till.

NH är vardagsträning, finns med i bakgrunden hela tiden. Just "kontroll" är väl inte helt "NH-mässigt" eller vad man skall säga, men det beror mer på vad kontrollen består av, eller bygger på. Kan vara OK, kan vara helt fel.

Alltså att hästen "ska" gå bakom ledaren i NH,är inte bara "för att det är så",utan det har en anledning. Och den anledningen är att hästen har olika "ledarzoner" runt sig.I de olika positionerna ställer sig hästar för att visa att den är ranglåg/ranghög för andra hästar.Positionen runt hästens bog(där de flesta brukar gå när de leder hästen)intas av ranglägre hästar.Från den positionen har man minst inflytande på hästen. Anledningen till att man inom NH går framför hästen,är att det är den positionen som ranghöga hästar intar.Där har man störst inflytande på hästen.
Men för att förstå ordentligt ska man läsa en bra bok... :smirk:

mallan skrev:
Alltså att hästen "ska" gå bakom ledaren i NH,är inte bara "för att det är så",utan det har en anledning. Och den anledningen är att hästen har olika "ledarzoner" runt sig.I de olika positionerna ställer sig hästar för att visa att den är ranglåg/ranghög för andra hästar.Positionen runt hästens bog(där de flesta brukar gå när de leder hästen)intas av ranglägre hästar.Från den positionen har man minst inflytande på hästen. Anledningen till att man inom NH går framför hästen,är att det är den positionen som ranghöga hästar intar.Där har man störst inflytande på hästen.
Men för att förstå ordentligt ska man läsa en bra bok... :smirk:

Det finns ingenting inom NH som säger att hästen måste gå bakom sin människa i alla lägen. Leda hästen kan man göra i svansen om så är. Ledarskap sitter djupare än vart man går och leder hästen.

Natural Horsemanship är en filosofi som går ut på att man hanterar hästar utifrån hästens natur och tankesätt för att hjälpa hästen att leva i människans värld.

Som ordet "natural" antyder använder man det som för hästen är mest naturligt när man vill bygga en kommunikation, för att kunna göra sådant som egentligen är onaturligt: ha en relation med ett rovdjur i en rovdjurs värld och bli riden.

Horsemanship står för att man främst bygger en relation med hästen - inte för att få hästen att prestera! Sen att en häst hoppar högre och springer fortare för att den har hjärta för sin ryttare får man på köpet!

I all hantering av hästar finns det många sätt att hantera, utbilda och rida hästen. I Natural Horsemanship eftersträvar man att göra allt på bästa och naturligaste sätt, från hästens synvinkel - inte människans.

Det är människan som måste ändra sitt beteende för att kunna hjälpa hästen att bli sitt bästa! Natural Horsemanship är främst till för männsikan och något som genomsyrar all hantering. Man går inte ut ett par gånger i veckan och "horsemanshippar" sin häst - en horseman är man på insidan, kanske på varierande utbildningsnivå, men sträcker sig hela tiden efter mer känsla, timing, kunskap...

En människan har en hjärna som är stor som en melon och ett hjärta stor som en valnöt. En häst har en hjärna stor som en valnöt men ett hjärta stort som en melon!

/Camilla

Det lät bra. Jag vill ha min hästs nos vid min arm. Det känns bäst så och hon verkar trygg när vi går så också.

Som flockledare över sin lilla flock ska man väl kunna leda hästen vart man vill...?
Har t.ex.hört mindre rolig historia om häst som skickats till NH-tränare, när den kom hem kunde ägaren inte göra någonting med den utan att någon gick framför (ex. köra etc.)
Själv lederjag som det passar för stunden, idland framför, ibland vid halsen, ibland från sidan...
jag tycker nog inte att man ska säga att "så här ska man leda sin häst..."

bra inlägg.....

en häst med ledaregenskaper kan lika gärna gå sist i flocken, en häst med ledaregenskaper brukar skicka en underhuggare för att kolla läget...en häst med ledaregenskaper riskerar inte att bli skadad i onödan....

Nh är knepigt, andemeningen är bra, men det finns så mycket avarter och folk som inte begriper vad dom eg gör med sina hästar, och varför....att vifta in en häst i en transport är för mig rena grekiskan....en normal häst som inte varit med om nåt traumatiskt i form av trånga utrymmen är aldrig svår att lasta, om den som håller i grimskaftet är vettig...vem somhels kan lasta mina hästar, om dom har ett sunt huvud.

martha skrev:
bra inlägg.....

en häst med ledaregenskaper kan lika gärna gå sist i flocken, en häst med ledaregenskaper brukar skicka en underhuggare för att kolla läget...en häst med ledaregenskaper riskerar inte att bli skadad i onödan....

Nh är knepigt, andemeningen är bra, men det finns så mycket avarter och folk som inte begriper vad dom eg gör med sina hästar, och varför....att vifta in en häst i en transport är för mig rena grekiskan....en normal häst som inte varit med om nåt traumatiskt i form av trånga utrymmen är aldrig svår att lasta, om den som håller i grimskaftet är vettig...vem somhels kan lasta mina hästar, om dom har ett sunt huvud.

Ja, jag tror att många missar målet då man inte har fått en helhetssyn på vad horsemanship innebär och hur mycket det innefattar.

Många ser lastningen som bara att hästen ska gå in i "lådan" och transporteras från punkt A till punkt B. I horsmanship avancerar man det till på hur många olika sätt man kan be hästen gå in i transporten: backa in, skickas in när man sitter på transporttaket, skicka in hästen 20 meter ifrån utan rep alls eller kanske rida in i transporten...!

Hela världen blir en stor lekplats som inbjuder till nya utmaningar och äventyr med hästen: transporter av olika slag, stenar, rastplatser, ojämn terräng, smala utrymmen, vatten. Stalldörren blir inte bara en stalldörr utan en utmaning - kan jag få hästen att backa rakt in genom öppningen...med bara ena halvan av porten öppen? Kan jag få den att låta bli alla smarriga hinkar i stallgången utan att jag håller i repet?

Ja, jag tycker att det är det roligaste med NH! Det är roligt! Man gör liksom inte bara det nödvändigaste för att man ska kunna sitta på ryggen och få hästen dit man ska - man har roligt och söker hela tiden nya utmaningar och nya vägar att göra saker i allt man gör!

Varför ska man exempelvis bara rida som man brukar? Ibland kan man ge sig själv en utmaning - kan jag rida baklänges och be hästen gå sidledes, backa och allt annat som jag ber om? Jobbar man på sig själv och har roligt med hästen så...ja, vad är mer fantastiskt än det!

Många vill använda NH som en grundfix på sin häst så att den blir "lydig", dvs att den inte går över sin människa, är lätt att lastas, är lätt att leda och står still när man sitter upp. Horsemanship har blivit = att ha en lydig häst. Men som jag skrev tidigare är det mycket, mycket mer och ett sätt att förhålla sig till hästen i allt man gör från det man kliver ut på stallbacken till man går hem igen.

/Camilla

Många bra och viktiga poänger du fick in där!

Och det som jag har reagerat på många gånger är när folk säger:
" Idag ska jag ut till stallet och träna lite NH.."

Men NH finns med i bilden från det att jag kliver ur bilen på stallbacken tills jag hoppar in i bilen igen.
Tanken och känslan finns ju alltid där. Och BÖR göra det.
Annars blir det ju de där traditionella " rep-viftarna" som tar hästen i ett grimskaft slänger på den en repgrimma och går ut och " tränar" NH. Och då detta genom att vifta med ett rep och för att hästen ska göra det man ber den om.
Sen när den kommer in i stallet igen efter träningspassen så glömms det där med NH bort för då har människan tränat klart..
Men bara som en sak att hästen utfodras, leds in i boxen, tränsas, .. Allting ska ju göras med ett bra ledarskap och en bra tanke om det blir komplikationer på vägen..
Typ som hästen vägrar gapa när man ska få in bettet i munnen, han dyker ner brutalt i hinken innan du ens har hällt maten i krubban, kanske lyfter och kickar emot en när man borstar. Ett litet nafs här och ett litet nafs där.
'Allting har ju med hantering att göra.
Man vill ha en häst som litar på en och en häst vill ha en ledare som har stor förståelse om VARFÖR han agerar på vissa sätt och kunna få honom att förstå att man inte FÅR göra vissa saker för det accepterar man inte.
Och samtidigt ska man respektera hästen och låta honom vara häst. Man får helt enkelt tänka som en häst. Och det kan man inte göra en kvart om dagen i en paddock bara.
Det måste man göra jämt..

ika77 skrev:
Många bra och viktiga poänger du fick in där!

Och det som jag har reagerat på många gånger är när folk säger:
" Idag ska jag ut till stallet och träna lite NH....

Personligen tycker jag man ska ställa in hästen samma sekund man tänker börja "träna" den...leken slutar där träningen börjar...

Exakt!!
Jag tog inte upp nåt om det eftersom du redan sagt det i ett annat inlägg lite högre upp.:)
Men det är ju det det handlar om. Respektera varandra och ha ROLIGT tillsammans.
Man kan inte tvinga hästen till att göra som man vill, man måste få den att VILJA göra det man ber den om..

Man kan träna NH, det är när man som människa tränar, men det ska inte bara vara Nh när man tränar, Nh ska genomsyra all den tid man spenderar med hästar och det skall vara en livsstil (jag tycker personligen att filosofi låter alldeles för krångligt och invecklat). Jag brukar säga att NH är etologi som livsstil (etologi = läran om djurs/hästars beteende).

Nh är inte heller en lek, och Nh behöver inte vara 7 games, det finns så mycket mer än det.

Genom att träna (men då ska man ha ett mål med träningen och inte träna "bara för att") lär sig människan att få insikt i hästens sociala beteende i en flock.
Man kan även säga att man "renodlar språket" när man tränar, du får mer vana av rep och grimma, dina egna rörelser och hur hästen rör sig och tänker. Precis som när du ska lära dig ett språk är det viktigt att du övar för att bli skicklig.

Nåja, detta blev rörigt och jag ska trassla ut det sedan, ville bara skriva ner några tankar innan de försvann, men har inte tid att reda ut dom, ska festa! :cool:

Sammet skrev:
Man kan träna NH, det är när man som människa tränar, men det ska inte bara vara Nh när man tränar, Nh ska genomsyra all den tid man spenderar med hästar och det skall vara en livsstil (jag tycker personligen att filosofi låter alldeles för krångligt och invecklat). Jag brukar säga att NH är etologi som livsstil (etologi = läran om djurs/hästars beteende).

Nh är inte heller en lek, och Nh behöver inte vara 7 games, det finns så mycket mer än det.

Genom att träna (men då ska man ha ett mål med träningen och inte träna "bara för att") lär sig människan att få insikt i hästens sociala beteende i en flock.
Man kan även säga att man "renodlar språket" när man tränar, du får mer vana av rep och grimma, dina egna rörelser och hur hästen rör sig och tänker. Precis som när du ska lära dig ett språk är det viktigt att du övar för att bli skicklig.

Nåja, detta blev rörigt och jag ska trassla ut det sedan, ville bara skriva ner några tankar innan de försvann, men har inte tid att reda ut dom, ska festa! :cool:

Pja, jag tycker nog att filosofi är ett ord man hört i alla fall.... :rofl: Vi menar ju i alla fall samma sak.

Med 7 Games är den vanliga uppfattningen att det är det man kan hitta och läsa på NNHA:s hemsida och är några marklekar. Det är fel. Allt som alla gör med hästen kan man klassa in i 7 Games! :idea:

Varje gång någon smeker eller ryktar sin ihäst - Game No 1 - Friendly Game. Varje gång någon tar ett tygeltag eller leder sin häst - Game No 2 - Porcupine Game. När man föser undan hästen i hagen eller sätter upp en hand och så blockar hästen innan den knockat en i huvudet - Game No 3 - Driving Game. När man springer med sin häst och måste tvärstanna och backa för att en orm ligger på vägen - Game No 4 - Yo Yo Game. Varje gång någon longerar sin häst eller på annat sätt låter den gå på volt - Game No 5 - Circleing Game. Varje skänkelvikning hör till Game No 6 - Sideways Game. Och när man ställer in hästen i en transport eller går genom en dörr med hästen - Game No 7 - Squeezing Game.

Man utför alltså lekarna mer eller mindre medvetet i alla kategorier - inte bara inom NH! 7 Games är alltså inte ett set med 7 övningar utan 7 olika kategorier av kommunikation som hästarna utövar med varandra! Följer man ett föls födelse och framåt ser man hur "lekarna" kommer i en viss ordning - och det är också orsaken till att lekarna är numrerade.

Sen att vi kallar det "lekar" på svenska är lite haltande faktiskt. Det engelska ordet heter "Games" och betyder alltså både lek och spel/tävling.

Nu är det en definitionsfråga här på ord och hur man använder det i just sitt NH-sammanhang. Men när jag talar om att "träna" hästen är det en envägskommunikation där hästen bara ska utföra det jag ber den om att göra. Det är också att man övar och övar och nöter innefattat i ordet. Människor har tränat sina hästar i århundraden och med det sättet att tänka har man uppfunnit en garderob av bett och lädergrejjor som är till stor hjälp för att få hästens kropp att utföra det man ber om - ofta oavsett vad hästen vill...

Träning tycker jag alltså man ska utöva på sig själv.

När man "leker/tävlar/spelar" söker man hela tiden efter en positiv respons från hästen och går inte vidare i utbildningen förrän man får den. För man vill ha både hästens hjärta, hjärna och kropp med sig - inte bara kroppen!

Men det vet jag Sammet att du menar också... :cool:

/Camilla - som har festat - varit och tittat till sitt lilla föl som kommer hem till veckan....ahhhhhhhhh häst är fest..... :banana:

Jag gör ett försök på ett ämne. Jag kastar in frågan:

"Vad är NH?"

Så de som känner att de vill ge en bra förklaring kan skriva en, min tar jag direkt från hemsidan:

OBS. Det är copyright på den från min hemsida så vill ni använda den utanför Buke uppskattar jag om ni frågar först! ;)

"Vad är NH?

Alla instruktörer och hanterare av NH har sin egen syn på NH.
För mig är det framförallt två saker, en livsstil och etologi.

Att ha NH som livsstil innebär att man hanterar, umgås med och håller häst efter ett visst synsätt. Jag eftersträvar att all min hästhållning skall vara så lik som möjligt de förutsättningar det fria livet erbjuder. Det finns dock saker som påverkar möjligheterna, ex. väder och vind.

Etologi är Läran om djurs beteende. NH är kunskap om hur hästar fungerar, som flockdjur och som individ. Människan får insikt i hur hästen fungerar och hur man själv fungerar i hästens liv.

Ursprungligen tros uttrycket Natural Horsemanship (NH) komma från en boktitel skriven av en amerikansk tränare. Någon svensk översättning finns egentligen inte ännu, men en rak översättning blir dock Naturligt hästmannaskap.

NH är egentligen inte något speciellt. Det är inte något som måste ha en viss rid eller körstil knuten till sig, det passar till alla stilar och grenar eftersom det väldigt mycket handlar om en livsstil och ett synsätt och inte har något att göra med vilken gren du håller på med.
"Målet" med min NH är att hästen ska kunna slappna av och lita på mig, och utifrån det ska jag och hästen tillsammans kunna ha roligt och prestera otroliga saker.

NH inte är ett träningssätt. Det är en livsstil som jag tog upp tidigare. Men man kan även träna NH, det är när jag medvetet går ut på banan och tänker att jag ska lära mig att kommunicera med just denna häst och lära hästen att jag kan dess språk och regler. Det man skall tänka på när man "tränar" NH är att det är människan som är eleven och hästen som är läraren, hästen kan allt om NH eftersom det är dens liv vi ska lära oss om, det är vi som ska lära oss, något vi måste vara medvetna om innan vi börjar "träna". Den som går ut och tränar med inställningen att den skall lära hästen vad NH är har hamnat fel.

Sist av allt. NH har inte patent på bra hantering eller hästsyn. Men har du och din häst en bra kommunikation skulle jag tro att du omedvetet till vis del har NH som synsätt, dvs. etologi som en livsstil.

/Madeleine "

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Hästhantering Jag har nu efter att vi skaffat eget släp tagit tag i hästens lastträning igen. Hon har alltid gått att få på när vi åker, dock har vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 508
Senast: skjona
·
M
Hästhantering Jag har hållit på med hästar nästan hela mitt liv. Jag har ridit på ridskola, haft häst och det har sett ut som det gör när man är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 246
Senast: Yrja
·
Dressyr Hej! Jag har en häst som går och trivs väldigt bra på stångbett (Vi tävlar inom western till vardags men vill gärna börja rida lite...
2
Svar
21
· Visningar
5 236
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar