Vad är NDF?

Shaggy

Trådstartare
Äntligen har jag fått analysprotokollet på årets foder. Inte perfekt men bättre än jag fruktade. En kvot på 4,6 är ju inte drömmen men då många härikring verkar ha fått kvoter på under 4 får man ändå vara nöjd. Till det kommer en sockerhalt på 100g/kg TS och det är ju helt ok. Ett frågetecken finns dock vad är NDF? Resultatet visar 546g/kg TS och det är ju mycket men mycket av vad?

Sv: Vad är NDF?

Eurofins har info om NDF: NDF anger mängden fiber i fodret, som är löslig i en neutral lösning och därmed anses kunna brytas ned i djurets matsmältningsapparat. NDF används traditionellt som foderstatsparameter till idisslare, men är också viktig för en grovtarmsförjäsare som hästen.

Se vidare på hemsidan...

Sv: Vad är NDF?

Tack! :laugh: Snyggt att jag missade det när jag precis var inne på deras sida :crazy:.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka