Jag släppte ut kl 5-6 och in 22-23 red vid kl 14-16 tiden oftast och släppte helt enkelt ut i hagen igen.Rider alla ni mitt i natten undrar jag, och sover ni aldrig?
Har på lösdrift nu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag släppte ut kl 5-6 och in 22-23 red vid kl 14-16 tiden oftast och släppte helt enkelt ut i hagen igen.Rider alla ni mitt i natten undrar jag, och sover ni aldrig?
Då har kanske hästen hållit sig så länge att den måste kissaMen på lösdrift har de ju en ligghall de kan kissa i om de föredrar att kissa i bädd framför ute. Jättevanligt att hästar kissar när de kommer in från hagen. Har några i stallet som uppenbarligen håller sig ute, de kissar på gången om man glömmer att ställa in i boxen direkt efter intag.
(Varför gången skulle vara att föredra framför hagen är högst oklart)
Rider alla ni mitt i natten undrar jag, och sover ni aldrig?
Va? Du är rätt kul!@SaraMara det är ju bara en fråga - trådstarten ? Varken mer eller mindre?
Varför spenderar du spaltkilometer på att motivera varför du inte vill ha din häst ute mer än x timmar /ifrågasätta andra som har dem ute fler timmar osv?
Tappert!Jag släppte ut kl 5-6 och in 22-23 red vid kl 14-16 tiden oftast och släppte helt enkelt ut i hagen igen.
Har på lösdrift nu.
Va? Du är rätt kul!
Ja, det får du ju tycka. Frågar du någon av de hästar jag haft så vet iaf jag vad svaret skulle bli. Släppa ut en nyriden och trött häst i bäckmörker, underkylt regn, slask och hård vind vore för mig helt orimligt.
Jag upplever inte att @SaraMara häcklar någon? utan mer undrar hur man får vardagen att gå ihop med allt?@SaraMara din attityd till människor som vill ge sin häst en bra tillvaro med hyfsat mycket utevistelse är väldigt tråkig. Hästar är stäppdjur och gjorda för att röra sig större delen av dygnet. Att du har valt att stänga in din häst i en box större delen av dygnet p g a din bekvämlighet är upp till dig men låt bli att häckla dom som faktiskt anstränger sig lite extra för att ge sin häst en så hästvänlig tillvaro som möjligt-
Det har vi gjort hela vintern med ridskolehästarna där jag jobbar, för att de ska få så lång utevistelse som möjligt, så har de fått gått ute nattetid istället för ca 6-8 h dagtid. Hästarna har inte haft ett täcke på hela vintern men fri tillgång till foder och har älskat det, inte en häst har stått vid grinden på morgonen utan vi har fått hämta in dom för att de inte får vara ute för länge enligt gällande regler (vi har ingen ligghall). Länsstyrelsen tycker våra hästar ser väldigt glada och välskötta ut, ponny som halvblod, ung som gammal (den älsta vi har är 27 år och ännu pigg)! Dock bor vi nog lite högre upp så vi har haft en del minusgrader och snö istället för slask och hårda vindbyar
Jag tycker så sanslöst synd om hästar som kissar på gången. Kan de så slipper de ju helst.Har några i stallet som uppenbarligen håller sig ute, de kissar på gången om man glömmer att ställa in i boxen direkt efter intag.
Jag upplever inte att @SaraMara häcklar någon? utan mer undrar hur man får vardagen att gå ihop med allt?
Jag tycker inte det är konstigt att man undrar över det egentligen.
Själv tycker jag att "normal" utevistelse är ca 10 timmar vintertid och sommartid (maj- oktober) tycker jag dygnet runt alternativt högst 8 -9 timmar på box vid sämre väderlek eller unga föl.
@SaraMara Eller jo det fanns i Borås då var hästarna ute 12 timmar på vintern och dygnet runt på sommaren. Men dit tänker jag aldrig flytta igen haha
12 timmar på vintertid. De rids olika tider under dagen så det kanske blir 10-11 timmar totalt när de rids då tar in tidigare vid oväder och ibland senare vid fint väder. Får kraftfoder morgon och kväll, har två boxar där vi gör iordning där de kan kissa medan man byter skor/tar fram rätt träns. De är ute dygnet runt så fort vädret tillåter. Jag tycker att 12 timmar är lagom. Jag sköter oftast in och utsläpp själv, men får avlastning ibland.