Vad är mycket utevistelse?

Hur mycket utevistelse är "mycket"?

  • 8-9 timmar eller mer

    Röster: 10 4,5%
  • 10-11 timmar eller mer

    Röster: 29 13,2%
  • 12-13 timmar eller mer

    Röster: 105 47,7%
  • 14-15 timmar eller mer

    Röster: 50 22,7%
  • 16 timmar

    Röster: 26 11,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    220
@Pandasmamma Jag tyckte inte att du var otrevlig :).

Äh jag vet inte, för mig känns det som nån form av självklarhet att låta min häst gå in och vara lite i boxen innan jag rider. Jag släpper in honom, han kissar och filosoferar lite och så går jag och plockar fram all utrustning. Jag är lärd att det är så jag ska göra så för mig är det en reflex helt enkelt. Det känns schysstast mot hästen. Annars känns det som att jag nekar honom nåt som jag vet att han vill göra (så varför skulle jag neka det).

Huruvida det är nödvändigt eller ej säger jag ingenting om, det är bara något jag alltid velat göra för mina hästar.

(OBS att jag inte har häst längre men jag tenderar att ibland prata i presens om hästarna eftersom jag haft häst så länge och ibland glömmer av mig)
 
Jag tror hästar mår bra av att vara ute så mycket som möjligt vilket är en av anledningarna till att vi valt lösdrift. I de flesta stall jag varit i har hästarna gått ute mellan 10-12 timmar. I några stall har stallägaren fixat med ut och insläpp, i de flesta fall har en person ansvarat för utsläpp och insläppen roterat på de som haft hästar i stallet och då har det funnits riktlinjer för när ma tidigast fick ta in. Vid extremt dåligt väder brukade vi smsa/ringa varann och kolla om någon kunde komma ifrån och ta in tidigare men det var ärligt talat rätt sällan. Jag hade personligen inte haft häst i ett stall som bara erbjöd åtta timmars utevistelse, det blir många timmar i en box för en häst!
 
Jag tycker nog att det är att dra på sig lite väl många regler och hade aldrig i livet släppt ut 06 varje helgmorgon (eller då, tagit in vid midnatt för att kompensera en sovmorgon), det är rätt stor skillnad på att slänga till mat och att behöva klä på sig för att lägga på täcken, leda ut hästar, fylla vatten, kolla över staketen så det inte sprungit vilt osv som görs vid utsläpp. Jag höll på sådär ett tag när jag var ung, men nej, med ett upptaget liv för övrigt så får det faktiskt duga med utevistelse på rimliga tider.
Man kan ju göra det hela mer eller mindre lättjobbat. Vi har dragit ut vatten i hagarna, så det sköter sig själv. Och få hästar i stallet, vissa kunde gå ut själv till hagen, vissa tog man två och två. Så ett utsläpp fixades på 10-15 minuter. Nu har jag som sagt valt lösdrift och fodring sker vissa gånger med grind så man inte behöver passa lika mycket tider.
Rimliga tider är olika för dig och mig. Jag säger inte att du har fel, bara att rimligt för mig är minst 12 timmar. :)
 
Mina kommer just nu ut vid 5 på morgonen och kommer in vid kl 21 (på vintern kommer de ute lite senare och in lite tidigare). Det känns lagom. Vi har mycket mygg här, och de verkar rätt tacksamma att få komma bort från myggen.
 
Mina kommer just nu ut vid 5 på morgonen och kommer in vid kl 21 (på vintern kommer de ute lite senare och in lite tidigare). Det känns lagom. Vi har mycket mygg här, och de verkar rätt tacksamma att få komma bort från myggen.

Lagom som i mycket eller skulle exv. 10 timmar också räknas som mycket?
 
Haha jamen säg det till hästarna du ;). De har alltid kissat när vi tagit in dem - oavsett tid på året och oavsett om de går ute dygnet runt eller ej. Så vi släpper in dem och låter dem kissa.

Tycker det är en mycket bra poäng. Rätt många hästar verkar ju ha lite idéer om hur de vill kissa/inte vill kissa. Min går oftast och kissar när jag kommer, antingen i hagen (sommartid) eller i ligghallen. Han behöver också kissa ofta när han går på gräs (även under ett ridpass och då vill han gå ut i lite gräs). Har vi tex transporterat (där i kissar han helst inte) till träning eller dyl så går jag först direkt till gräs så att han får kissa. Samma innan vi åker hem. Han kissar nästan på beställning sedan många år tillbaka. Vintertid blir det istället att han kissar en gång i tex ridhuset och då får man ju vara lite uppmärksam när han visar att han vill kissa.

När han stod på box fick han gå in i boxen o kissa.
 
Lagom som i mycket eller skulle exv. 10 timmar också räknas som mycket?
Ingen aning. För mig och mina hästar känns det lagom. Det är så svårt att uttala sig om andra, tycker jag :) . Men tio timmars utevistelse räknas nog ändå som rätt mycket på många ställen, tänker jag?
 
Ingen aning. För mig och mina hästar känns det lagom. Det är så svårt att uttala sig om andra, tycker jag :) . Men tio timmars utevistelse räknas nog ändå som rätt mycket på många ställen, tänker jag?

Jag menade inte att tycka något om andras hästhållning utan jag är nyfiken på hur ni definierar ”mycket utevistelse”, sett till antal timmar. Stallet jag hade kontakt med som beskrevs hade just mycket utevistelse hade hästarna ute 8-17 vilket jag personligen tycker är lite (men inte nödvändigtvis FÖR lite).
 
Jag menade inte att tycka något om andras hästhållning utan jag är nyfiken på hur ni definierar ”mycket utevistelse”, sett till antal timmar. Stallet jag hade kontakt med som beskrevs hade just mycket utevistelse hade hästarna ute 8-17 vilket jag personligen tycker är lite (men inte nödvändigtvis FÖR lite).
Är det 8-17 oberoende av årstid? På vintern tycker jag inte att detta känns det minsta orimligt, men på våren/sommaren känns det lite.
 
Det är ju en väldig skillnad, men gör du verkligen det i november-februari också? Det hade burit mig enormt mycket mot att släppa ut en varm, trött häst i snålblåst, ishalka och mörker för ett par timmars extra utevistelse - och sen behöva asa mig själv ut efter dusch, ombyte, middag osv bara för att ta in dem, täcka av, kolla över dem - igen - osv.
Ja det gör jag.
Det är inte ett problem för mej. Inte för hästarna heller.
Även om jag inte rider masar jag mig ut det sista jag gör. Så skillnaden är inte så stor.

Min kompis tex, som också har häst hemma skulle aldrig släppa ut igen.
Man tänker och gör olika helt enkelt.
 
Fast är det 8-17 oberoende av årstid då? På sommaren känns det rätt lite, och på vintern känns det medel-mycket. Om du nu behöver ha ett mer precis utlåtande.... ;)

Okej, jag når visst inte fram riktigt. Jag menade inte heller att det handlade specifikt om det stallet utan allmänt vad folk ser som ”mycket utevistelse” under förutsättningarna i TS.
 
Haha jamen säg det till hästarna du ;). De har alltid kissat när vi tagit in dem - oavsett tid på året och oavsett om de går ute dygnet runt eller ej. Så vi släpper in dem och låter dem kissa.
Min ena går alltid och kissar innan han kommer fram till mig i hagen, i boxen håller han sig så länge som möjligt.
 
Okej, jag når visst inte fram riktigt. Jag menade inte heller att det handlade specifikt om det stallet utan allmänt vad folk ser som ”mycket utevistelse” under förutsättningarna i TS.
Hur menar du? Jag har ju svarat dig. Jag tycker att t.ex. 8-17 är lite utevistelse på sommaren, men medel-mycket på vintern. Jag har ingen absolut siffra som gäller året om. Tydligare än så kommer du inte att kunna få från mig, tyvärr.
 
Sant! Jag utgick endast från egen erfarenhet av visserligen inte tokkänsliga halvblod, men ändå individer som tydligt visar att de inte är roade av att vara ute i hällregn, eller för den delen ridas i sådant väder. Bananhals, försök att backa in från hagen för att slippa få regn i ansiktet osv och i min numer avlidna gamlings fall stopp i stalldörren. Trots täcken och mat ute (i den mån det nu gick att fodra, med hällregn i mitt område kommer ofta lera och hård vind = hopplöst försöka fodra på något vettigt sätt som varar över en hel dag).

Mina ponnysar har alltid stått ute även om det spöregnar/snöstorm etc när de gått på lösdrift. Trots stor, ren och torr ligghall så står dom ute. Vi körde tillslut ut halmbalar i hagen så att dom kunde ligga mjukt i snö/regn-stormarna. :laugh:
 
Jag menade inte på något vis att vara otrevlig eller så, jag bara tänkte på de hästar som faktiskt inte har någon box. Vi har nyligen skaffat häst igen och han går på lösdrift (hade hästar som ung, de var uppstallade men minns inte alls hur och var och de kissade) så det var därför jag skrev. Men är det inte som med katter som bara måste gå på lådan så fort man rengjort den? En vana liksom? Jag tänkte mer att de gjort det till en grej, en rutin och att det inte betyder att de inte kan kissa i hagen.
Men på lösdrift har de ju en ligghall de kan kissa i om de föredrar att kissa i bädd framför ute. Jättevanligt att hästar kissar när de kommer in från hagen. Har några i stallet som uppenbarligen håller sig ute, de kissar på gången om man glömmer att ställa in i boxen direkt efter intag.
(Varför gången skulle vara att föredra framför hagen är högst oklart)
 
Hur menar du? Jag har ju svarat dig. Jag tycker att t.ex. 8-17 är lite utevistelse på sommaren, men medel-mycket på vintern. Jag har ingen absolut siffra som gäller året om. Tydligare än så kommer du inte att kunna få från mig, tyvärr.

Som jag skrev i trådstarten handlade det inte om året om heller.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 502
Senast: farin
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 380
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Världscupen 2024/2025
  • Sluta rida?

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp