Vad är Lucern?

P

PonnyBus

hej, ännu en ointelligent fråga från min sida :

Vad är lucern?

ja har fattat så mycket att det är ett foder och att det är bra för hästar som ska gå upp i vikt...

:smirk:

Sv: Vad är Lucern?

Det är en protein- och kalciumrik baljväxt som kan ges antingen i form av hackat strå eller pellets. Behandlas som grovfoder av hästens matsmälting och är därför ett bra foder.

Innehåller ca 8 MJ och 110 g smältbart råprotein och är lämpligt att ge till ett proteinfattigt hö.

Min ponny tappar lätt hull och har svårt att skaffa muskler.. SKulle detta vara ett bra tillskott?

Min ponny tappar lätt hull och har svårt att skaffa muskler.. SKulle detta vara ett bra tillskott?

Ja absolut! ;)
Men du bör ge mer än bara några skvättar. Minst 0.5kg för att det ska hjälpa! Men börja försiktigt med bara ett par dl och öka successivt som med allt annat nytt foder.

Men vad får din ponny i dagens läge?? Hur mycket hö och ev. kraft?
Kanske får den bara för lite mat och/eller så är höet dåligt (dåligt med protein) och DÅ passar verkligen lusern jättebra att komplettera med.

Ha får 8,5 kg hö, 7 dl havre, 2,5 dl betfor, 1 halv skopa mineraler och ett hlavt mått med kiselgur..

tips:

havre kan väga väääääääldigt olika från säck till säck- så väg alltid upp den!

sen är det svårt att säga hur du ska lägga till lucernet utan att ha en höanalys (om du vill kan du PMa mig värdena om du har dom).

Jag vet att höet är bra minns dock inga siffror. Alla andra hästar i stallet klarar sig med mindre givor utav detta höet även fast dom är störra och arbetar mer.. Så ja.. Vad är egetnligen min ponnyus problem tor ni :P

Jag vet att höet är bra minns dock inga siffror. Alla andra hästar i stallet klarar sig med mindre givor utav detta höet även fast dom är störra och arbetar mer.. Så ja.. Vad är egetnligen min ponnyus problem tor ni :P

Att den är svårfödd?
Men ta reda på siffrorna så får vi se.

Dock kan du ge lusern även utan analys... det är inte farligt.

Har ni kollat tänder och annat sådant? Så att det inte är nåt annat som gör att hästen inte går upp i vikt.

Det här med tänder har jag funderat på. Det är nämligen så att så fort jag ska göra en avsaktning drar han upp huvvet.. Det har korsat mina tanke banor att han kanske har något fel i munnen.. Han tuggar ovanligt mycket på bettet.. Alltså verkligen gnager.. Tror ni att det kan ha den enkla lösningen..?

Det här med tänder har jag funderat på. Det är nämligen så att så fort jag ska göra en avsaktning drar han upp huvvet.. Det har korsat mina tanke banor att han kanske har något fel i munnen.. Han tuggar ovanligt mycket på bettet.. Alltså verkligen gnager.. Tror ni att det kan ha den enkla lösningen..?

Absolut. Det är nånting som ni måste undersöka! Det är vanligare än man tror att det är nåt fel med tänderna. Låt en vet. titta igenom munnen på den!

Ska kolla direkt imorgon med min ägare.. är bara medryttare.. men det är " min " ponny :devil:

ja kolla absolut tänderna!!!

ger man lucern i pelletsform så blöter man det vilket gör det enkelt för honom att äta även med dåliga tänder.

hur är hästen i hull just nu? är han ok eller smal redan?
du kan ju börja med att vänja till honom vid lucern och ge honom det utöver den vanliga foderstaten, sen om det visar sig att han går upp för mycket i hull kan ni ju ta bort hö.

på min fd medryttarhäst var värdena på höt och lucernet såpass lika i energin att vi bytte ut rakt av, vi tog bort 1,5kg hö och la till 1,5kg lucern.

Okej, ja han börjar kännas lite tunn över revbena fast han har fortfarande "hömage" men det är väll bara utfyllnad? Ungefär vad ligger lucern på i pris?

Tunn över revbenen o höbuk är ett tecken på proteinbrist, ge gärna lite lusern det skadar inte, börja försiktigt bara med nån dl o öka sen allt eftersom

precis som arabia skriver så är det ofta ett tecken på proteinbrist.

så hade jag varit du hade jag börjat ge lucern utöver den nuvarande foderstaten, iaf upp till en viss gräns. sen om hästen blir för pigg av att energin går upp kan man ju dra ner på havren istället.

ger man lucern i pelletsform får de ju dessutom något i krubban vilket dom flesta brukar vilja ge! :)

man kan ju ge lusern i hackad form i krubban också, det gör iallafall jag just för att hon ska få lite mer att tugga på där:)

Jag ger lucern till min häst och tycker det är ett väldigt bra foder. Jag tror jag betalar ca 3 kr kilot

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 916
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka