Vad är långsamt för dig?

Jane_Done

Trådstartare
Att vi ska byta hö eller silage långsamt vet vi väl alla, likaså introducera nytt kraftfoder försiktigt. Men det slår mig plötsligt, hur långsamt är långsamt? För dig? Vilka mängder introducerar du och över vilken tid?

Eller finns det någon tidsangivelse som är optimal för hästen?

/Jane

Senast ändrad:
Sv: Vad är långsamt för dig?

Jag kan bara tala för hur jag brukar göra... Min häst brukar äta runt 7 kg hö vintertid och då brukar jag ta en dryg vecka till att byta hö.

Det tar hästen 14 dagar att ställa om sin tarmflora till ett nytt hö.
Så det är lämpligt att låta växlingen ta så lång tid.
Börja med att byta ut 25% av höet och växla sedan upp innehållet av nytt vartefter.

beror på hur känslig häst amn har..
Men långsamt för mig är att till en börja med bara ha 1 dl av de nya fodret i de gamla fodret amn ger. efter en vecka öka med 1 dl och hålla på så tills man bara ger de nya fodret=)

Hm, byta en dl hö om dagen. Skulle ta evinnerlig tid :-)...............

Hö byter jag ut med takten ett kg om dagen. Hon käkar 12 - 13 kg så det blir nästan två veckor. Detta är ideal. Det har hänt att jag har fått byta över några dagar. jag har dock en ganska okänslig häst och hon har inte reagerat på det.

Kraft däremot minskar/ökar jag med ett halvkg åt gången (soja och liknande prod ökar o minskar jag dock per 100 g).

Mvh//LG

Okej, vi har alltså bud på 1 och på 2 veckor. Tror det är där jag brukar landa också. Några andra tidsintervall?

/Jane

Grovfoder föredrar jag att byta under en treveckorsperiod, men i år kommer det att ta fyra veckor eftersom vi började med lite nytt när vi tog de första balarna för att skicka in analysen.

Kraftfoder försöker jag öka sakta, men med islänningar att fodra så är det inte så stora kvantiteter åt gången som fodras ens på "full giva". Soja och andra foder med högt näringsinnehåll är jag nog faktiskt något mera försiktig med än med t ex lucern. Helt ett eget påfund.

Någon gång då det blivit snabbare byten har vi använt probimin.

4 veckor är enligt mina erfarenheter bra om man vill undvika bekymmer. Men jag har kanske haft känsliga djur (i ett fall VET jag att djuret var känslig)

Byte mellan olika partier hö/hösilage av någorlunda samma struktur/värden gör jag ofta direkt. Likaså minska kraftfoder. Sätta in kraftfoder beror på vilka mängder det är fråga om ger sällan särskilt mycket, ett 1/2 kilo havre sätter jag in direkt, om jag skall ger mer så kanske 1/2 kilo till efter en vecka. Korn o proteinfodermedel bör man vara mer försiktig med.
PL

Har en häst som tål foderbyten väldigt bra. Grovfoder byter jag på ca 2 veckor. Sen i höstas när jag skulle vänja in på lucern tog det väl tre veckor, ökade en-två deciliter per dag.

Har just tvingats växla hö från en dag till en annan - inget att rekommendera!

Om man tvekar mellan en och två veckor så är det väl bäst att köra på två så har man gett hästen bästa möjliga förutsättning att må bra, det är ju knappast särskilt ansträngande.

peter_lundin skrev:
Byte mellan olika partier hö/hösilage av någorlunda samma struktur/värden gör jag ofta direkt.
Jag tycker att hästarna faller ur av det, även om jag ökar på mängden under den första tiden efter bytet.
Jag brukar dessutom behöva öka mängden hö under själva bytet, för att hästara faller ur annars.
Så först brukar jag bara lägga till det nya höet, för att sedan plocka bort mindre av det gamla efter några dagar när jag ökar på det nya ännu mera.
Och först efter 14 dagar efter inväxlingen, så går jag ner till ursprunglig mängd.

De blir ju sällan sjuka av snabba byten, utan de utnyttjar mest bara maten sämre.

Faller ur något kanske skulle vara önskvärt i mitt fall :angel:

Men det där är intressant, jag har inte märkt något av det, det jag kan notera vid ett för raskt foderbyte är ju den typiska något skarpa träcklukten.

/Jane

jaha var de HÖ du pratade om=)
hihi trode de var kraft!
Ja hö de ger jag 50% så länge de gamla finns kvar

Jag har aldrig haft något problem med att det fallit ur vid byte.
Jag brukar fundera på hur bytet påverkar matsmältningen.
Om ett nytt grovfoder är likartat krävs ju inte alls lika lång omställningstid.
PL

Jag försöker tänka mig vildhästen som går på ett ställe och betar.Sen vandrar hästarna 1 mil och betar vidare.
De är med stor sannolikhet olikavärden på dessa 2 ställerna..
Är hästens kropp gjord på så vis att den ska klara av olika värden på en och samma dag??

Eller har vi människor förstört de på våra tamhästar iock med att vi är väldigt petiga och räknar på på mg vad hästen ska ha och inte ska ha??
Så att vi gjort hästarna känsliga i magen??

Bara en fundering jag fick kanske inte stämmer

Aha, fri tillgång.
Det kan ju vara skillnaden.
Mina går på konstant bantning med små marginaler som följd.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar